Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 6 & 7

 

 

 
 

menige medlemmer. Nogen tid efter jubilæumsmiddagen havde han sludret med nogle andre, og de var blevet enige om, at de godt kunne have slået Neel på skulderen og sagt, at i de år, der var gået, havde der været nogle ting at være uenige om, men i det store og hele var Neel en flink fyr.
   Christiansen sagde, at det var med vemod – defineret som en blanding af sorg og glæde – man tog afsked med Neel. Alle var kede af det, men glæden skyldtes, at man havde haft ham det første decennium, en epoke, der ville gå over i historien som den interessanteste, fordi det var den første.
   Christiansen sagde, at han jo selv somme tider havde været genstanden for Neels klippefasthed, så derfor ville han for en gang skyld have det sidste ord og udbringe et leve for Neel.
   (Neel fik dog naturligvis det allersidste ord.)
   Under regnskabsaflæggelsen erklærede Vagn Jensen, at det var skandaløst, at der på mødernes fortæringsregnskab var en manko på 200 kr., og Beier undrede sig over, at der kunne være samme beholdning af vognmærker som sidste år, når der var indgået 265 kr. for salget siden. Det blev af Neel forklaret som kvalificeret fup og Mackeprang gav en mere teknisk redegørelse.
   Forslaget til lovændring blev sat til afstemning og ingen stemte imod, men da ikke halvdelen af klubbens medlemsskare var til stede, gik det formelt til afstemning på den ekstraordinære generalforsamling, der fandt sted på næste klubmøde.
   Endelig var der valg til bestyrelsen. Foruden Neel ønskede Mammen at udtræde, og Neel takkede Mammen for det sagligt tekniske element, han havde udgjort. Wiboe Hansen, Ry Andersen, Bülow, B. Mackeprang og Beier var på valg og alle 

 

villige til genvalg. Til udfyldning af de ledige pladser var i forvejen foreslået P. E. Hansen og Flemming Sørensen og på mødet foreslog Mammen endvidere Bent Hoffmann, og fru Vagn Jensen foreslog Kjeld Schouboe, som dog ikke ønskede at lade sig opstille. De øvrige blev valgt og endelig blev Schouboe og Gråe valgt til revisorer.
   Bestyrelsen konstituerede sig på sit møde den 21. maj som det fremgår af boksen øverst på side 2. Bemærk, at klubben fremtidig får daglig adresse hos næstformanden. Vagn Loft fører bestyrelsens protokol. E. Mackeprang, Bjæverskov, tager sig fortsat af læsekredsen, P. E. Hansen, Hoffmann. og Sørensen er løbsudvalg tillige med fru Vagn Jensen.
   De københavnske møder vil ikke mere kunne holdes i Bredgade. Et godt forslag til nyt mødested modtages gerne af næstformanden, Bent Mackeprang. Der skal være gode parkeringsmuligheder og lokalet skal helst være betalt gennem fortæringen.

    Fin årgang
For sent har vi opdaget, at sidste år var hundredåret for ikke færre end syv amerikanske bilpionerers fødsel. 1864 var åbenbart en god årgang. De syv var: John, den ældste af Dodge Brochers (forøvrigt havde mærket Dodge 50 års jubilæum sidste år), Henry Bourne Joy, præsident for Packard fra 1901 til 16 og derefter bestyrelsesformand, Jonathan Dixon Maxwell, der hjalp Elmer Apperson og Elwood Haynes med at bygge Amerikas "næstførste" bil og senere skabte sit eget bilmærke – det der siden blev til Chrysler, Charles Metz, Charles W. Nash, Ramson E. Olds og Fred 0. Paige. Olds blev ældst, han døde i 1950.