Sektionerne
Th. Ry Andersen har fortsat sine bestræbelser for at skabe kontakt
inden for DVK mellem medlemmer med samme vognmærke. Der er tilgået
ejerne (de kendte) af henholdsvis MG'er og af Swallow/Jaguar
skrivelser. Ry Andersen foreslår også en afdeling for
Chrysler-Plymouth-De Soto.
Blandt MG-ejerne synes der dog ikke at være
stemning for at organisere sig særligt inden for DVK, fordi MG-ejerne
i forvejen har deres egen klub.
Derimod er der ønsker i medlemskredsen om kontakt mellem
henholdsvis Austin- og Horch-ejere. Hans Sørensen vil gerne høre fra
andre Austin-entusiaster —adressen er Fredensalle 15,
Frederiksværk, tlf. 893 — og Peter H. Rasmussen, Åparken 9, Odder,
vil gerne i forbindelse med andre Horch-folk.
Registratoren for „andre motorcykler" —det vil
nærmest sige Indian — Poul Erik Mortensen, er flyttet til Anker
Jensensvej 6, Åbyhøj.
Den ene Fiat-registrators ny adresse i sidste nummer var
ikke helt korrekt. Det skulle være: Jørn Jacobsen, Vestergade 81 C,
Århus C.
En skattesag
Landsskatteretten har givet et medlem af DVK medhold i, at han ikke
skal betale skat af fortjenesten på 18.000 kroner ved salg af en
Adler 1912. Det fremgår af dagspressen, at vedkommende i 1954 købte
en Peugeot 1923 for 200 kroner. Året efter blev han medlem af DVK.
Han satte Peugeoten i stand, solgte den og købte
Adleren. Noget senere købte han tre andre veteranbiler. I 1963 lånte
medlem
|
|
met Adleren ud til en filmoptagelse
og ved den lejlighed blev han opsøgt af en mand, der tilsyneladende
kun var interesseret i at få lov at fotografere vognen. Men manden
spurgte, om han måtte købe den, og for at afvise ham på en nem
måde nævnte medlemmet en så høj pris, at han troede, handel var
udelukket. Men manden slog til, og handelen gik i orden. Det lokale
skattevæsen fandt det oplagt, at vognen var købt i
spekulationsøjemed, så meget mere som medlemmet var ansat i sin fars
autoophug-forretning, dog kun beskæftiget med regnskaberne.
Landsskatteretten gav imidlertid medlemmet medhold, idet
den nærede betænkelighed ved at antage, at den gamle Adler blev
købt i spekulationsøjemed. De 18.000 kunne derfor ikke betragtes som
indtægt, men nok som formuegevinst.
Historien fik altså for så vidt en lykkelig
ende. Men den er dog samtidig et eksempel på, at der også herhjemme
enkelte gange betales meget høje priser for de gamle vogne.
Mere uhyrlige tilfælde forekom under „restsalget"
af Savords samling i Skotland for nylig. Der var et halvt hundrede
vogne på auktion, og de gik gennemgående langt over vurderingen.
Højeste pris blev betalt af en samler fra Wales for en Rolls-Royce
Silver Ghost 1908: Cirka 140.000 kroner.
Hvor meget vi end prøver på det i DVK lader det sig jo
ikke skjule, at i hvert fald de ældste og de fornemste vogne er
blevet en pengeanbringelse fuldkommen som andre antikviteter og „anerkendt"
kunst. Som Sundav Times skrev det på forsiden forleden: — Den tid
er ikke så fjern, da selv en Ford Y fra midt i tredverne går op i et
firecifret Sterling-beløb.
Men lad os stritte imod så længe som muligt.
or.
|