Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 8 & 9

 

 

 
 

       Sektionerne
Th. Ry Andersen har fortsat sine bestræbelser for at skabe kontakt inden for DVK mellem medlemmer med samme vognmærke. Der er tilgået ejerne (de kendte) af henholdsvis MG'er og af Swallow/Jaguar skrivelser. Ry Andersen foreslår også en afdeling for Chrysler-Plymouth-De Soto.
   Blandt MG-ejerne synes der dog ikke at være stemning for at organisere sig særligt inden for DVK, fordi MG-ejerne i forvejen har deres egen klub.
   Derimod er der ønsker i medlemskredsen om kontakt mellem henholdsvis Austin- og Horch-ejere. Hans Sørensen vil gerne høre fra andre Austin-entusiaster —adressen er Fredensalle 15, Frederiksværk, tlf. 893 — og Peter H. Rasmussen, Åparken 9, Odder, vil gerne i forbindelse med andre Horch-folk.
   Registratoren for „andre motorcykler" —det vil nærmest sige Indian — Poul Erik Mortensen, er flyttet til Anker Jensensvej 6, Åbyhøj.
   Den ene Fiat-registrators ny adresse i sidste nummer var ikke helt korrekt. Det skulle være: Jørn Jacobsen, Vestergade 81 C, Århus C.

   En skattesag
Landsskatteretten har givet et medlem af DVK medhold i, at han ikke skal betale skat af fortjenesten på 18.000 kroner ved salg af en Adler 1912. Det fremgår af dagspressen, at vedkommende i 1954 købte en Peugeot 1923 for 200 kroner. Året efter blev han medlem af DVK.
   Han satte Peugeoten i stand, solgte den og købte Adleren. Noget senere købte han tre andre veteranbiler. I 1963 lånte medlem

 

met Adleren ud til en filmoptagelse og ved den lejlighed blev han opsøgt af en mand, der tilsyneladende kun var interesseret i at få lov at fotografere vognen. Men manden spurgte, om han måtte købe den, og for at afvise ham på en nem måde nævnte medlemmet en så høj pris, at han troede, handel var udelukket. Men manden slog til, og handelen gik i orden. Det lokale skattevæsen fandt det oplagt, at vognen var købt i spekulationsøjemed, så meget mere som medlemmet var ansat i sin fars autoophug-forretning, dog kun beskæftiget med regnskaberne.
   Landsskatteretten gav imidlertid medlemmet medhold, idet den nærede betænkelighed ved at antage, at den gamle Adler blev købt i spekulationsøjemed. De 18.000 kunne derfor ikke betragtes som indtægt, men nok som formuegevinst.
   Historien fik altså for så vidt en lykkelig ende. Men den er dog samtidig et eksempel på, at der også herhjemme enkelte gange betales meget høje priser for de gamle vogne.
   Mere uhyrlige tilfælde forekom under „restsalget" af Savords samling i Skotland for nylig. Der var et halvt hundrede vogne på auktion, og de gik gennemgående langt over vurderingen. Højeste pris blev betalt af en samler fra Wales for en Rolls-Royce Silver Ghost 1908: Cirka 140.000 kroner.
   Hvor meget vi end prøver på det i DVK lader det sig jo ikke skjule, at i hvert fald de ældste og de fornemste vogne er blevet en pengeanbringelse fuldkommen som andre antikviteter og „anerkendt" kunst. Som Sundav Times skrev det på forsiden forleden: — Den tid er ikke så fjern, da selv en Ford Y fra midt i tredverne går op i et firecifret Sterling-beløb.
   Men lad os stritte imod så længe som muligt.                                            
or.

 

I Horsens
                    foregår det
Den 2. februar var de jyske medlemmer inviteret ud at se restaureringsprojekter i forbindelse med mødet i Horsens. Under luppen var to vogne, nemlig Hansens 1931 Ford A Phaeton og Laiers 1927 Chevrolet Sports Touring.
   Arbejdet foregår i en firmahal, hvor der er god plads og allehånde værktøj. Det var virkelig en fornøjelse at se, hvor grundigt de herrer ingeniører var gået til værks.
   A'eren, der vel nok hører til de sjældneste af en ellers så kendt race, var videst fremskredet. Den stod og så så sød ud og manglede udover nogle småting kun møbler, kaleche og lakering. Alt var udført på den bedste måde og indtil mindste detalje. Man fornemmede tydeligt Wheatley og Morgan's inspiration. Især undervognen var et syn for guder; alle splitter var orienteret på samme måde, og der var ikke grater på en eneste bolt eller skrue. Måske ser vi allerede vognen til sommer.
   Af Chevroletten kunne man vanskeligt danne sig et billede; den var stripped til den nøgne ramme, og arbejdet var begyndt efter den gode gamle recept. I modsætning til A'erens kølerkappe, som er af rustfrit stål, var Laiers aluminums ditto tæret bort forneden, og da en ny eller bedre brugt ikke kunne skaffes, er en jernkappe til lastvogn af samme årgang tilvejebragt og metaliseret med aluminium. (Det er ikke til at se det ...) Som et praktisk resultat af sektionsarbejdet kan nævnes fremskaffelse af org. fjerderlaskebolte.

 

Naturligvis kommer ingen af vognene op på DTM's ,Swift-standard", men det er jo heller ikke meningen, på den anden side tror jeg ikke, at nogen privatmand her i landet restaurerer på et højere plan end det, Jyllandsmedlemmerne så i Horsens.
                                    
Erik Ballermann.

Svensk læseøvelse
Veteranbilag är det nyg smugglingsobjektet. I går avslöjades en dansk i Hälsingborgtullen sedan har olovligt tagit in en gammal T-Ford till Sverige och i förre veckan såldes på tullauktion i Landskrona en jämnårig bil, som en annan dansk misslyckats med att smuggla in i landet.
   Vid forhör fremkom att dansken hade ytterligare en antik bil stående i Helsingør. Han avsåg uppenbarligen att ta over den till Sverige också. Två smålänningar år mottagarna.
   Dansken uppgav när han körde i land att han bara skulle ta en tur i Sverige över dagen. Olyckligtvis stod samma tullmän vid färjan, når han åkte tillbaka — utan bil. Han togs i forhor och erkände då, att han lämnat fordonet.
   Dette hittedes senere ute på Bergaområdet i Hälsingborgs utkant. De danske registreringsskyltarna var borttagne. Meningen var att smålänningarna skulle hamte T-Forden.
   Det är som bekant av någon anledning "inne" att hålla sig med veteranbil i Sverige numer. Bilarne är emellertid sällsynta i landet och egen import lönar sig dåligt. Man måste nämligen betala ett rätt högt pris även i Danmark och dessutom tillkommer tull. Allt har bidragit till att man börjet ägna sig at veteranbilsmuggel.   
(Kvällsposten 1913)