Bent Hoffmann er ved at
fuldføre restaureringen af sin Bugatti type 40 1929, et imponerende
arbejde, da starten faktisk blev gjort med en bunke bare „knogler".
Karossen er ved at tage form, og Bent har selv banket den op og lavet
motorhjelmens snesevis af gæller. Når der er sket så meget i vinter
skyldes det, at han arbejdede med vognen i frostgrader, så han måtte
rubbe sig mægtigt for at holde varmen. Han har lovet os en artikel
til bladet om arbejdet.
Et tidligere
DVK-medlem, sølvsmed Rolf Bratland, der nu bor i Kampala i Uganda som
U-landsudsending, har fået foræret en fin åben Buick 1932 af den
70-årige høvding Kulubia, som ikke havde brugt den i mange år.
Vognen er i nydelig stand, blandt andet fordi rust ikke kendes i den
afrikanske højlandsluft, men Rolf Bratland er alligevel gået i gang
med at skille den ad og sætte den sammen igen — for at undervise
stedlige mekanikerlærlinge. Også i sølvsmedekunsten underviser
Bratland, fortæller BT.
Der gøres stadig
forbavsende fund. Erik Ballermann har opsporet en Indian 1916 nord for
Limfjorden, komplet omend lidt rusten. Børge Kå har fundet en
Cyclonette i Sønderjylland, den mangler kun forgaflen. Den forrige
ejer har for mange år siden forgæves forsøgt at få dens motor til
at drive en hjemmelavet flyvemaskine, da det ikke lykkedes, blev
Cyclonetten stillet til side. Børge har også fundet en drabelig
belgisk Saroléa militærmodel a la de tyske BMW og Zündapp med
sidevognstræk og bak- og reduktionsgear.
Var det ikke noget for
Dissing Andersen? En snedker i Janderup har en meget velholdt FN bil
1929 til salg.
|
|
I store annoncer
i københavnske og jyske aviser søgte en sydsvensk bilhandler for
nogen tid siden gamle vogne. I følge BT er han i forvejen ejer af
cirka tredve vogne, blandt andre to Bugattier og en Brush 1904. Bladet
oplyser, at han i Danmark fik et halvt hundrede tilbud, alle om Ford
T, og det interesserede ham ikke.
En dansk fabrikeret
bådmotor fra 1907 er blevet pensioneret efter tro tjeneste i de mange
år og er indgået i Esbjerg Fiskerimuseums samlinger. Det er en
nihestes firetakts dieselmotor af fabrikatet Houmøller. Dens ejer, en
gammel fisker i Kolding, har brugt den til ålefiskeri med våd og
kroge og til sildefiskeri. Han fortæller „Vestkysten", at
motoren aldrig har voldt ham større kvaler.
Når dette læses,
skulle efter planerne det store veteranmotorcykelløb fra Skagen til
København netop være afviklet. I følge forhåndsmeddelelser var det
meningen, et halvt hundrede af dansk motorcykelsports pionerer skulle
gøre turen på deres (eller andres) gamle cykler som en slags
gentagelse af et berømt distanceløb i 1913. Initiativtageren var en
motorcykelsamler i Randers, Viggo Thomadsen, som desværre ikke er
DVK-medlem, og blandt arrangørerne stod et af vore ny medlemmer, Erik
Orth.
Ideen er morsom, netop i en tid, da interessen for
motorcykler, gamle såvel som ny, er ved at tage et opsving herhjemme.
Det har vist sig, at der stadig kan gøres fund af gamle motorcykler,
ofte kan de erhverves for en meget billig penge og de kan være
nemmere restaureringsobjekter end bilerne — alene derfor at de tager
mindre plads op.
Konsulent Carl Gerhard
Prøsch har solgt tre af den norske veteranbilparks klenodier
|