|
Restaurering af en Bugatti
Af Bent Hoffmann
Endelig! Det var
sandelig også på tide! og andre lignende udtalelser ligger sikkert
adskillige læsere på læberne ved synet af overskriften på denne
lille artikel. Udtalelserne er ikke møntet så meget på
nærværende udgydelser som på den omstændighed, at min Bugatti
har været under restaurering i samtlige de halvtredje år, jeg har
haft fornøjelsen at være medlem af DVK.
For de få læsere, der har været så heldige ikke at
blive udsat for mine synspunkter vedrørende „La Marque",
skal jeg til mit forsvar bemærke, at Bugatti-bacillen angreb mig i
en meget tidlig alder. På billedet vidner den alvorsfulde vurdering
af Tivoli-Bugattiens styretøjsgeometri om, at bacillen har god
grobund. Men et kvart sekel skulle henrinde før sygdommen blev
kronisk, idet jeg da fik nys om, at Erik Nielsen ville sælge sin
type 40 fra 1926. Der var ingen vej udenom — ud og se — tinge om
pris og „Buggen" var min. At den var meget langt fra at være
kørende var kun en charme mere. Faktisk tror jeg kun en Bugatti-gal
ville kunne overtales til at købe den bunke gammelt jern, jeg fik
præsenteret. Nå, men stumperne skulle jo „bare" renses og
derpå samles „og sådan", så jeg regnede med at jeg uden at
forstyrre famililivet synderligt skulle være på hjul et halvt år
senere (sommeren 1963) — ak hvor naivt.
Begyndelsen var behæftet med svære psykiske
belastninger, som begejstringen for La Marque dog fik bugt med. Ofte
aflagde bekendte, der havde hørt om bilen, høflighedsvisit i
garagen. Til tider var det nedslående, når gæsterne ud fra de
mest reelle hensigter spurgte om de
|
|
måtte se „Buggen". Der
skal ikke megen psykologisk indsigt til for at forestille sig den
sindsstemning man kommer i, når man med et anstrengt smil og i
høflige vendinger gør de interesserede opmærksom på, at de faktisk
opholder sig et sted midt i den.
Det er nemt at være bagklog, men
indvi aldrig flere end allerhøjst nødvendigt i Deres arbejde med
restaurering af en veteranbil. Følger De dette råd, spares De for en
betragtelig mængde trættende og tidkrævende kustodearbejde.
Nå — jeg gik frisk i gang med det "lille" arbejde,
bestående i adskillelse og derpå følgende rensning i kolossale
mængder af kaustisk soda og varm petroleum.*) —Og sommeren kom. Det
blev vinter, og stadig var jeg at finde i garagen i ledige stunder.
Endelig oprandt dog den dag, da alle stumper var renset, og den næste
atape i
*) Husk at aluminium og letmetal
forsvinder i kaustisk soda. (red. anm.)
|
|
|
restaureringen
bestod nu i at identificere og sortere delene. Bøger blev studeret
og billeder fremskaffet. Det gik snart op for mig, hvor grufuldt
mange uoriginale dele jeg var i besiddelse af. Effekterne vidnede om
et alt andet end Molsheim værdigt reparations arbejde. De
ejere, der kan spores længst tilbage, var henholdsvis en tandlæge,
en landmand og en cykelreparatør, alle fra smilets ø — Fyn.
Der har så sandelig også været grund til at
smile. Efter diverse halmstrå at tyde har vognen været medvirkende
til landbrugets mekanisering. Da Bugattier normalt ikke fremrager
sig ved synderlig terrængående egenskaber, formodes det at den
gode landmand i et anfald af melankoli har afhændet vognen til hr.
cykelreparatøren. Denne har sikkert haft udmærkede evner indenfor
sit fag, men det skal indrømmes at jeg ofte har haft lyst til at
lempe ham ud på de evige pedalmarker.
Efter de udførte modifikationer
at dømme |
|
har hr. cykelreparatørens værktøjskasse kun
indeholdt
en meget stor rørtang samt do. hammer og mejsel, men disse har til gengæld
også været flittigt benyttet. Det originale (og iøvrigt —
modsat rygtet —ganske glimrende) bremsesystem var
udskiftet med et meget kraftigt pedalarrangement, der via bukkede
cykelegne og ståltråd havde kontakt med bremsekablerne. Der er
ingen tvivl om, at hans pedaler var rigelig solide, ligesom der
heller ikke er tvivl om, at enhver form for bremsning har været
yderst tvivlsom. — Det kostede mig fem pilsnere og megen
overtalelse at få skraldemanden til at bortføre bremsesystemet.
Bagtøjet har voldt hr. cykelreparatøren
adskillige vanskeligheder. Reaktionsarmen, der stabiliserer den
kvarteliptisk ophængte bagaksel, blev forkastet til fordel for en
kolossal tung stang sammensvejse af et svært vinkeljern og do.
fladjern, der tilsammen dannede et umådeligt stærkt lukket
trekantprofil. — At systemet ikke har været helt pålideligt
alligevel, må vel nok tilskrives den omstændighed at omtalte
svære stang kun kunne fæsenes til differentialeklokken med 2 stk
1/4" skruer!
Den gode hr. cykelreparatøren havde åbenbart
antiparti for trådhjul, hvorfor han med stor flid har benyttet sin
hammer og mejsel til at afhugge såvel strålenot som gevindstykke
på samtlige hjulnav. Efter således at have umuliggjort
trådhjul-montering, blev der ved påsvejsning af fem bolte på hver
bremsetromle monteret tre forskellige typer pladehjul — dog alle
af samme størrelse. Eftersom vognen næppe har kørt ret mange
kilometer med hr. cykelreparatøren som ejer og kusk, har det nok
ikke været nogen nævneværdig gene at hjulene var ca. 50 mm
excentriske blandt andet som følge af at samtlige bremsetromler var
revnet på grund af denne af Ettore Bugatti uforudsete belastning.
(Sluttes i næste nr.)
|
|
|