Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 5  September 1965     side 8 & 9

 

 

 
 

       Himmelbjerget
Det VII internationale Ford-T Rally kørtes søndag den 13. juni. 39 vogne deltog, deraf 5 fra Sverige og 5 fra England. Akkompagneret af Århus Pigegarde startedes fra Ford Motorcomp. ved 11-tiden. Ruten gennem byen kunne ingen tage fejl af, den var garneret med tilskuere til begge sider. Fra grøftekanterne langs det meste af ruten nød tilskuerne synet af de lak-skinnende vogne. Trods de mange tilskuere lod det sig gøre at køre forkert og et enkelt sted herskede den store forvirring med biler, som mødte hinanden. Bortset fra en enkelt byge, som fik kalecherne op i en fart, forløb alt programmæssigt og uden uheld. Græsset var endnu vådt, da vognene rullede ind på parkeringspladsen
   H. Simonsen, Odense, vandt ralliet tidsmæssigt og dermed K.D.A.K.s vandrepokal fra 1909. Nr. 2 blev Søren Jensen, Århus, med en T-26. Henry Ford Pokalen for mest velholdte vogn gik til Eric Bamfort, England, med sin mørkegrønne roadster fra 1912. Aage Louring, Gern, fik D.K.V.s Vandrepokal for sin sorte 1923 touring.
   Vognenes kvalitet var i øvrigt af så høj standard, at bedømmelsen blev et mareridt for dommerne. To svenske vogne fra 1913 fra samme by var perfekte og ens som to dråber vand. Efter en lang undersøgelse lykkedes det at finde een fejl ved dem begge — de helt nye hjul var udført til kantrådsdæk.
   Længste tur til ralliet havde Sune Sundstrom, som med sin lysegrå og sorte —24 Lastbil med slæbegear havde „slæbt" sig 560 km. Forresten hvorfor har ingen danske Ford'er denne grå farve, den kom i april 1924 og var meget yndet dengang. Den benævntes empiregrå.
   Max Beaumont, formanden for det en-

 

gelske Model T-Register, deltog i ralliet for 5. år i træk. Han havde pokaler med til Ladies Cup, (fru N. Andersen, Sorø, med T-24) og til „ældste" og „yngste" deltager i ralliet. Der var ølstrejke dengang — men Max havde betænksomt anbragt en dåse med engelsk øl i sine pokaler. Th. R. A.

      Egeskov
Egeskov udflugten blev en meget stor succes med fint fremmøde — 27 vogne (ikke alle medlemsvogne!). Vejret var strålende og humøret det samme. Turen var vældig godt arrangeret blandt andet ved selve rutelægningen. Ruten dannede en sløjfe, så man mødte hinanden på vejen i stedet for kun at se vognene opstillet. Turen startede og sluttede på Egeskov, der havde åbnet sine enemærker som en hyggelig ramme om de gamle biler. Der var tid til at kikke nærmere på bilerne inden den vellykkede middag. Som en ekstra afslutning blev alle som holdt ud længere end cafeteriaet havde åbent inviteret til natmad hos Merete og Claus Ahlefeldt.
   Præmierne blev fordelt som følger: P. Fuglsbjerg, Rover 39, vandt selve løbet og spørgsmålskonkurrencen, Stilling Jeppesen, Chevrolet 28. vandt manøvreprøven, Ry Andersen fik DVK's præmie for bedste restaurering med sin Lancia Lambda og Wiboe Hansen fik Gregers Ahlefeldt-Laurvigs dito får Rolls-Royce Ph. II 29. Damepræmien gik til Vibeke Müller, Alvis 33, og Jacobsens Chrysler fra Ringkøbing fik præmie for at komme længst borte fra. En ekstra præmie fik Mourits Rasmussen for i en fremskreden alder at have restaureret en Singer 35. Mourits Rasmussen har i år haft førerbevis i 50 år. Børge Kå havde ældste deltagende vogn — Ford 1919.
                                                                ks.