Himmelbjerget
Det VII internationale Ford-T Rally kørtes
søndag den 13. juni. 39 vogne deltog, deraf 5 fra Sverige og 5 fra
England. Akkompagneret af Århus Pigegarde startedes fra Ford
Motorcomp. ved 11-tiden. Ruten gennem byen kunne ingen tage fejl af,
den var garneret med tilskuere til begge sider. Fra grøftekanterne
langs det meste af ruten nød tilskuerne synet af de lak-skinnende
vogne. Trods de mange tilskuere lod det sig gøre at køre forkert
og et enkelt sted herskede den store forvirring med biler, som
mødte hinanden. Bortset fra en enkelt byge, som fik kalecherne op i
en fart, forløb alt programmæssigt og uden uheld. Græsset var
endnu vådt, da vognene rullede ind på parkeringspladsen
H. Simonsen, Odense, vandt
ralliet tidsmæssigt og dermed K.D.A.K.s vandrepokal fra 1909. Nr. 2
blev Søren Jensen, Århus, med en T-26. Henry Ford Pokalen for mest
velholdte vogn gik til Eric Bamfort, England, med sin mørkegrønne
roadster fra 1912. Aage Louring, Gern, fik D.K.V.s Vandrepokal for
sin sorte 1923 touring.
Vognenes kvalitet var i øvrigt
af så høj standard, at bedømmelsen blev et mareridt for dommerne.
To svenske vogne fra 1913 fra samme by var perfekte og ens som to
dråber vand. Efter en lang undersøgelse lykkedes det at finde een
fejl ved dem begge — de helt nye hjul var udført til
kantrådsdæk.
Længste tur til ralliet havde
Sune Sundstrom, som med sin lysegrå og sorte —24 Lastbil med
slæbegear havde „slæbt" sig 560 km. Forresten hvorfor har
ingen danske Ford'er denne grå farve, den kom i april 1924 og var
meget yndet dengang. Den benævntes empiregrå.
Max Beaumont, formanden for det
en-
|
|
gelske Model T-Register, deltog i
ralliet for 5. år i træk. Han havde pokaler med til Ladies Cup,
(fru N. Andersen, Sorø, med T-24) og til „ældste" og „yngste"
deltager i ralliet. Der var ølstrejke dengang — men Max havde
betænksomt anbragt en dåse med engelsk øl i sine pokaler. Th.
R. A.
Egeskov
Egeskov udflugten blev en meget stor succes med
fint fremmøde — 27 vogne (ikke alle medlemsvogne!). Vejret var
strålende og humøret det samme. Turen var vældig godt arrangeret
blandt andet ved selve rutelægningen. Ruten dannede en sløjfe, så
man mødte hinanden på vejen i stedet for kun at se vognene
opstillet. Turen startede og sluttede på Egeskov, der havde åbnet
sine enemærker som en hyggelig ramme om de gamle biler. Der var tid
til at kikke nærmere på bilerne inden den vellykkede middag. Som
en ekstra afslutning blev alle som holdt ud længere end cafeteriaet
havde åbent inviteret til natmad hos Merete og Claus Ahlefeldt.
Præmierne blev fordelt som
følger: P. Fuglsbjerg, Rover 39, vandt selve løbet og
spørgsmålskonkurrencen, Stilling Jeppesen, Chevrolet 28. vandt
manøvreprøven, Ry Andersen fik DVK's præmie for bedste
restaurering med sin Lancia Lambda og Wiboe Hansen fik Gregers
Ahlefeldt-Laurvigs dito får Rolls-Royce Ph. II 29. Damepræmien gik
til Vibeke Müller, Alvis 33, og Jacobsens Chrysler fra Ringkøbing
fik præmie for at komme længst borte fra. En ekstra præmie fik
Mourits Rasmussen for i en fremskreden alder at have restaureret en
Singer 35. Mourits Rasmussen har i år haft førerbevis i 50
år. Børge Kå havde ældste deltagende vogn — Ford 1919.
ks. |