Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 5  September 1965     side 10 & 11

 

 

 
 

!fortsat fra side 3)
   Jensen og direktør Gyldenkrone må da være lige velkomne, dersom de ønsker at mødes med andre i en fælles hobby. Dernæst fik jeg noget af et chock ved at få det smukke medlemsblad tilsendt — et virkeligt elegant visitkort, det skal indrømmes — men års erfaring med andet motorarbejde siger mig, at bladet sammen med administrationen sluger kontingentet.
   For nylig ringede jeg hr. Ry Andersen, Århus, op for glad at fortælle, at jeg nu sikkert havde fundet det ideelle samlingspunkt for Horsens-Århus-folkene med garager og mulighed for værksted til en rimelig betaling. „Vi ejer ikke en krone og får heller ingen", lød svaret. Jeg var egentlig nærmest lamslået, for min tanke er, at det primære for en veteranbilklub må være at opkøbe veteranbiler, restaurere dem og opbevare dem, samt være samlingspunkt for veteranbilinteresserede med eller uden private vogne.
   Hvorfor har man ikke organiseret sig som Dansk Automobilsports Union? Her er de mange selvstændige klubber landet over tilsluttet en central union, der forhandler med myndighederne, organiserer samarbejdet klubberne imellem samt udgiver et fælles blad. Dette må DVK da også kunne gøre med stor fordel, således at man havde lokale selvstændige klubber, Århus Veteranbil Klub, — Køge do. — Esbjerg do., osv. — alle tilsluttet den centrale forening, DVK, med en afgift på f. eks. 10 kr. pr. medlem. Dermed havde de lokale foreninger midler til rådighed til opkøb og restaurering samt opbevaring. Ville det ikke ligeledes skabe mere lokalt initiativ?
   Ovenstående betragtninger er måske nok naive i gamle medlemmers øren, men de er fremsat i interesse for sagen og bedes besvaret på den linie.
                           
Harry IV. Bondesen.

 

Red. anm.: Bladet betales så ar sige helt af annonceindtægten. Se iøvrigt formandens kommentar i bladets leder.

         Juelsminde

   På grund af et uforudset stort antal middagsgæster den 2. oktober, den oprindelig planlagte dato for vor Juelsmindetur, har værten på Snaptun Færgekro bedt mig lægge vort arrangement lørdag den 9. oktober i stedet. Vor mulighed for overnatning og garager til bilerne bliver væventlig bedre denne dato. Jeg håber, at denne lille ændring ikke vil forhindre nogle af medlemmerne i at komme. Turen vil blive lagt til rette efter samme linje som sidste år,, vi mødes ved færgelejet ved tretiden, afpasset efter færgens ankomst fra Sjælland, kører med ca. et minuts interval ud på en tur i omegnen (vi skal nok ændre ruten lidt) og ankommer senest klokken 18 til Snaptun Færgekro, hvor vi spiser middag klokken ca. 19. Klokken 21 skulle vi gerne hygge os om kaffebordet, og her bliver de udsatte præmier delt ud. Velkommen til Juelsminde.
                           
Jonne Vagn Jensen.


HARLEY-DAVIDSON SEKTIONEN
   Sektionen deltog udenfor konkurrence med fire medlemmer i Himmelbjergløbet, hvilket vakte adskillig interesse. De fire maskiner var: 1.000 ccm 1926 med sidevogn, 1.000 ccm 1928 solo og 2 stk. 1.200 ccm. 1930 med sidevogn.
   Sektionen søger stadig kontakt med HD ejere.
   Ny adresse: Svend Amdissen, O. Fussing pr. Bjerregrav.

 

Statens biltilsyn har udsendt cirkulære med ,Regler om retningsviserblinklys og stoplygter på motorvogne m. v." Bestemmelserne gælder for biler, der registreres første gang her i landet efter nytår 1966. Altså kun for ny biler (eller veteranbiler, der indføres fra udlandet) og afviservinger og sammenbygget stop- og blinklys vil fortsat være tilladt på vogne, der har været indregistreret herhjemme før. I biltilsynet siger man dog, at der senere kan ventes totalt forbud mod afviservinger, men med en rimelig overgangstid.
   Iøvrigt er siden sidst det hidtil forbudte overhalings-lynhorn blevet tilladt herhjemme.

Amerikanske Gummidepoter i Jönköping har mange gamle dimensioner på lager. Eksempelvis 135 x 400, 155 x 400, 6 x 22 (passende til Buick 1924). Spørg efter verkmästare Arosenius.
   Se i øvrigt også Arne Jespersens annonce her i bladet.

 

Automobilhistoriska Klubben i Sverige er begyndt foruden sit tidsskrift Autohistorica at udsende løse annonceblade. Vi citerer derfra: Motometre, forkromede ca. s.kr. 24, forniklede s.kr. 21, Jan Ströman, Hagagatan 28, Stockholm Va. - og Bengt Blåns. Folkungavägen 27, Sollentuna, kan skaffe fabriksny Ford A dele gennem kontakt i USA - men det kan vor egen Ford A sektion måske også?

   Stockholms T-Ford Klub har skiftet navn til Svenske T-Ford Klubben.

Den svenske Automobilhistoriska Klubben fejrede sit 15 års jubilæum på Valborgmässoafton med souper på Skoklosterkällaren.
   Vi gratulerer AK, der skønt pioner kører med ,slaka mustascher" som svenskerne siger - dvs. med fuld fart. Udtrykket stammer fra T-Fordens håndgas og tændingsregulator, der står som Fyrtårnets overskæg, når der rigtig skal skub på.