Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 8 & 9

 

 

 
 

 GAMLE MACK
En blæsende lørdag eftermiddag i september startede en transekspedition til Moesgård ved Århus for at bringe klubbens Mack til formandens værkstedshal, idet garagering på Mosgård ikke længere var mulig. Mack'en var selv kørt til Moesgård for et års tid siden, men vi ville ikke risikere at skulle slæbe i et startsving på den ca. 8 liter store 4-cylindrede motor hele week-end'en. Derfor medbragte vi en Austin i Jeep-udgave, en trækstang og et sæt prøveskilte.
   Mack'en stod i en tidligere kostald, som den forlod i ærbødighed i „bakkende" stilling hjulpet af en stålwire fra Austin'en. Vi fik den gamle fyr ud i gården og slæberen koblet til med trækstangen. Jeg besteg bukken på Mack'en, Laier var styrmand på Austin'en, Vagn Jensen var transportchef og havde til opgave at holde øje bagud med Mack'en og mig.
   På bukken højt til vejrs skuede jeg over slæberens førerhus, men Mack'ens højre forskærm kunne ikke ses fra førerpladsen. Bremserne var udmærkede, jeg måtte bremse ned ad bakkerne for at holde igen på den over fire tons tunge vogn.
   Oliefabrikens Mack'er kører stadig i et antal af seks, desuden har man et par stykker i reserve, Teknisk Museum har en og den lokale vintage klub i Århus har en. Vognene er udstyret med forskellige ladtyper, enkelte med tank til olietransport. Klubbens har fladt lad med septre langs sider og bagsmæk, som sådan har den transporteret olietromler.
   Mack'en er ombygget flere gange gennem årene. Den har nu luftgummi, oprindelig havde den støbte artillerihjul med fast gummi. Der er elektrisk lys og retningsvisere, ingen instrumenter. Der er førerhus, men ingen

 

døre, kun et stykke sejldug, der knappes på, beskytter føreren mod fartvinden. Formentlig er førerhuset senere påbygget. Motorlovens krav er opfyldt med bagskærme og stænklapper — og et 60 km skilt, endskønt vognen næppe kan køre over 30.
   Tilsyneladende er vognen i god mekanisk stand, en grundig rengøring, en gang maling og et par gode brugte dæk kunne bringe den i en sådan stand, at formanden udmærket kunne bruge den i forretningen — eller vise den ved et arrangement i 1966. Det skal bemærkes, at vognen kræver stort kørekort.
                                               P. E. Hansen.

   Medlemsemner kan få indmeldelsesblanket, klubbens love og et eksemplar af bladet tilsendt ved henvendelse til bladets redaktion.


Tidsskriftlæsekresen

lægger ud med en ny sæson. Tilmeldelser modtages på adressen: Læge E. Mackeprang, Bjæverskov. Alle tidligere tilmeldelser bortfalder hermed og nytilmeldelse er nødvendig, om man fortsat vil modtage bladene til cirkulation. Så send et postkort endnu i dag eller indsæt det nødvendige beløb (se nedenfor) på min postgiro nr. 
   9735. Skriv bladenes navne bag på talonen.
   Vi disponerer for tiden over følgende blade:
   Veteran and Vintage Magazine (12 nr. årl). Antique Automobile (6 nr. årligt). Abonnement koster 2 kroner pr. blad pr. år. Hvad der eventuelt måtte komme til af andre blade i årets løb vil blive rundsendt uden beregning til alle deltagere.
   Meld Dem til nu, så De ikke glemmer det. Vi begynder igen 1. januar 1966.