Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 10 & 11

 

 

 
 

Restaurering af en Bugatti (2)

Af Bent Hoffmann

   Festlig må vognen have set ud, for efter sigende skal hele denne herlighed af et chassis have været pakket ind i et Opel Kapitän karosseri fra fyrrerne.
   Der kan nævnes talrige andre ,forbedringer", men til mit store held har man fundet motor-, gearkasse- og bagtøjkonstruktionen god nok som den var fra Bugattis hånd. Motoren var naturligvis forfærdelig slidt, men udfra diverse nøgleflader på møtrikker og bolte at skønne har den ingensinde været udsat for værktøjstortur, og det bedste ved det hele: Alle dele var der.
   Tilbage til restaureringen. Motoren blev boret og ny lejer isat overalt. Gearkasse og differentiale var i en meget fin stand og behøvede blot justering og ny lejer.
   Skriveriet efter originale dele tog for alvor fat og det blev nødvendigt med en tur til Holland og Belgien. Denne udflugt i min daværende Citroën 1947 er en hel roman for sig, som den ærede læser skal skånes for, men det lykkedes at komme toldfrit over samtlige grænser med ca. 100 kg Bugatti-dele, spændende fra lygter til bagkarosseri. Som de øvrige dele blev også de indkøbte varer underkastet istandsætning og chassiset blev mere og mere komplet. Der manglede dog stadig mange stumper, som det var umuligt at fremskaffe, så disse måtte fremstilles efter de originale specifikationer. I denne forbindelse skylder jeg galvaniseringsanstalten J. Chr. Jensen, Holmbladsgade, megen tak, idet denne virksomhed har stillet diverse værktøjsmaskiner til min disposition.
   På nær den manglende køler blev chas-

 

siset efterhånden færdigt. Talrige eftersøgninger blev foretaget for at fremskaffe den karakteristiske køler, men altid med negativt resultat, og i min paniske nød gik jeg med planer om selv at fremstille en. Heldigvis forblev det derved, for pludselig en dag kom der et telegram fra Paris, hvor Erik Nielsen for tiden opholder sig, meddelende at 1 stk. Bugatti køler var til salg, og 14 dage senere sad den på chassiset og motoren kunne startes op.
   Mange interesserede mødte nu op — deriblandt en pressefotograf, der havde fået nys om bilen. I min naive glæde over det færdige chassis lod jeg ham tage nogle billeder, idet han sagde at man på bladet (det lokale i Villabyerne) var i færd med at skrive en artikel om Bugatti. Nå —fotografen fik en lap papir med nogle tekniske data, samt forbud mod at offentliggøre „Buggens" adresse og mit navn. Ugen efter fik jeg præsenteret en artikel af så underlødig en karakter at det trodser enhver beskrivelse. Hvis det ikke var for de til teksten hørende billeder med omhyggeligt anført navn og adresse ville jeg have nægtet at tro, det var det ædle mærke, der blev omtalt. Det næste par søndag-eftermiddage måtte arbejdet indstilles på grund af trængsel i og omkring garagen, der var blevet et yndet udflugtssted for kommunens befolkning — som det vil kunne forstås lærte undertegnede efterhånden at acceptere de ,Neelske" anskuelser vedrørende offentligheden og veteranbiler.
   Det næste skridt mod færdiggørelsen var opbygningen af karosseriet. Bagkarossen var klar til montage, men torpedo,

 

frontparti og paneler manglede totalt. Der blev tegnet forpartier på grundlag af fotografier og karosserirammen opbygget på chassiset. Dernæst påbegyndtes det meget tidkrævende arbejde bestående i tilklipning og formning af karosseriplade (1.25 mm aluminium). At dette arbejde har taget så lang tid skyldes uden tvivl mit meget ringe kendskab til pladearbejde, men selv om arbejdet kunne have været udført hurtigere og bedre af en pladesmed, fortryder jeg absolut ikke at jeg dristede mig ud i det. Efter min mening er en af de største glæder ved restaureringsarbejdet netop det, at man går i lag med et fremmedartet arbejde, høster erfaringer i det og fuldfører det uden nævneværdig skelen til faglige fordomme.
   Karosseriet blev færdigt, skærmene monteret med samt lygteholdere og malerarbejdet sat i gang. Valget af maling faldt på Sadolin og Holmblad systemlakering på cellulosebasis. Til binding på metalfladen blev påsprøjtet en tokomponent zinkkromatprimer og oven på denne adskillige lag rapidprimer. Derpå håndsmurtes tre

 

kraftige lag sanding, hvorefter vognen efter vandslibning blev påsprøjtet 5 kg emaille. Til sprøjteudstyr benyttedes det gode gamle støvsugerprincip. Lakken er endnu ikke poleret, hvilket vil finde sted i vinterperioden.
   Nu manglede der kun det afsluttende arbejde, hvilket til gengæld hastede, idet loven om ekstra omsætningsafgift blev vedtaget med virkning fra 15. juni 1965. Nætterne blev nu taget i brug til færdiggørelsen, og det var med megen spænding vi den 1l, juni rullede til syn med den små bil. Glæden var naturligvis stor da bilinspektøren godkendte hende uden tøven.
   Med tanke på Egeskov turen den 19. juni blev der kørt „børnesygdomme" af hver aften i den kommende uge. Bortset fra et lille transmissionsuheld på hjemturen klaredes Egeskov turen fint. Lejligheden skal her benyttes til endnu engang at takke udflugtsarrangørerne, der på så mesterlig vis forstod at forene konkurrence med begrebet udflugt. — Vil blive taget til efterretning.
   Hvordan er det så at køre Bugatti?