|
Simpelthen pragtfuldt. Højt hævet over nymodens
,pøbelslæder" drager man afsted indhyldet i en symfoni af
gearkassestøj og dyb udstødningsrumlen, der ved højere
hastigheder nuancerer over i en provokerende snerren. Styringen er
umådelig præcis, hjulene ruller nøjagtigt der hvor man ønsker de
skal rulle og kurvestabiliteten er fænomenal, taget datidens
affjedring i betragtning. Intet andet køretøj har i den grad givet
mig fornemmelsen af, at hele bilen ligger i ratkransen som den små,
blå Bugatti.
DEBAT
I fortsættelse af lærer Bondesens „Et nyt
medlems betragtninger" i sidste nummer og formandens kommentar
har vi modtaget følgende indlæg fra „Et gammelt medlem":
Det er dejligt at se et sådant indlæg som hr.
Bondesens i sidste nummer, og som forhåbentlig må blive optakten
til en sund og lydhør debat, hvor man så kan tage det bedste fra
og lade udføre i praksis. Hermed vil jeg fremsætte mit.
Jeg vil gå let hen over det med lovene, det er
blevet påtalt mange gange, at klubben oser af snobberi. Men med
hensyn til vort nu faste og meget smukke medlemsblad vil jeg lave
indvending, bladet har nu fået et dejligt elegant format, som det
ville være synd at ændre; skulle der blive tale om at spare, bør
det gå ud over
papiret inde i bladet og ikke forsiden.
Med hensyn til samlingssted, garager og værksted
sammesteds har jeg netop foreslået et lignende eksempel, hvor man
kunne komme ud alle månedens dage, det afviste man blankt, i
øvrigt også af hr. Ry Andersen. Det ville blive for dyrt, og
vedligeholdelsen ville ingen tage sig af.
|
|
Jeg ved godt, at man tids nok kan komme ind på
kollektivisering.
Jeg har selv været rochef i en roklub. Her
foregår som bekendt alt ved godt samarbejde, det gik fint. Og her
skulle der blive tale om voksne mennesker, men måske derfor. Vi
samles stadig på Motel LaTour og kommer aldrig videre og jeg skal
heller ikke forsøge at ryste grundvoldene, jeg kan lige henvise til,
at jeg betaler til to garager med 150 kilometer imellem. Pengene kunne
glimrende anvendes til et samlet garagekompleks. Det vil jeg støtte
med henblik på, at det vil skabe mere lokalt initiativ og være med
til at holde på unge medlemmer.
Jørn Jacobsen.
Til dette indlæg knytter H. J. Beier nogle
bemærkninger.
Der må være tale om en misforståelse fra både
Bondesens og Jacobsens side, når de opfatter klubbens love som et
udtryk for snobberi, og at Bondesen tror, at korøgter Jensen ikke
skulle være lige så velkommen som direktør Gyldenkrone.
Bestemmelserne om optagelse og eksklusion af
medlemmer er at betragte som sikkerhedsventiler, og der er da heller
ikke endnu blevet nægtet noget medlem optatagelse, ligesom der heller
ikke har fundet eksklusioner sted. De pågældende lovbestemmelser er
ikke tænkt anvendt således, at man skal overveje medlemmets sociale
stilling i samfundet, men det er rimeligt, at man i en forening af
Dansk Veteranbil Klubs størrelse, hvor de fleste medlemmer træffer
hinanden ved møder og udflugter, har mulighed for at udelukke
personer, som et flertal af medlemmer ikke ønsker at omgås.
Når Bondesen anfører, at bladet sammen med
administrationen sluger det meste af
|
|
|
kontingentet, er dette en halv
sandhed. Således som klubben administreres i øjeblikket,
får de medlemmer, der deltager i administrationen, kun
dækning for positive udgifter til porto etc., så billigere
kan det ikke gøres.
Det er derimod rigtigt, at bladet har
været en stor udgiftspost på klubbens regnskab. På grund af
Schouboes initiativ med at tegne annoncer, kan der regnes med,
at udgiften vil blive bragt noget ned, men det afgørende er,
at der i bestyrelsen altid har været enighed om, at klubben
måtte ofre de nødvendige penge på at udgive et medlemsblad.
Man må huske på, at der landet over sidder en del medlemmer,
der sjældent har lejlighed til at komme til møder, og
kontakten med disse medlemmer må derfor vedligeholdes gennem
bladet.
Bondesen er endvidere i sit indlæg inde
på, at det primære for en veteranbilklub må være at
opkøbe og restaurere gamle vogne. Jeg vil tro, at klubbens
tidligere formand, højesteretssagfører O. T. Neel, har
tænkt tilbage på August-September nummeret 1958 af Bilhistorisk Tidsskrift, da han
læste disse bemærkninger. På daværende tidspunkt havde
klubben ved formandens hjælp købt en række vogne, som
medlemmerne i det pågældende nummer fik tilbudt brugsretten
af for deres livstid, såfremt de ville restaurere vognene.
Der er ikke et medlem, der har villet indgå på en sådan
aftale, hvilket også har medført, at klubben nu har måttet
skille sig af med vognene.
Erfaringen viser, at man kun kan regne med,
at folk vil investere penge og arbejde i en veteranbil, når
det er deres egen, således at de selv kan bestemme, hvorledes
og hvor hurtigt den skal restaureres, ligesom de også vil
have mulighed for at kunne sælge den og få nogle af pengene
tilbage, hvis de måtte miste interessen eller
af andre
|
|
grunde ønsker at sælge.
Det må betragtes som ganske utopisk, at
klubben skulle kunne betale en restaurering af vogne med de
nuværende mekanikerpriser og en samlet årsindtægt på 7000-8000
kr., hvoraf der først skal dækkes en
række nødvendige udgifter til møder, porto, duplikering,
blad etc.
Når Bondesera foreslår at organisere
klubben som Dansk Automobilsports Union med selvstændige
klubber i de forskellige byer og en central union, er dette
efter min opfattelse praktisk uigennemførligt og kan kun
medvirke til en forøgelse af den administration, Bondesen
selv ønsker gjort så billig som mulig. Dansk Veteranbil Klub
har i øjeblikket mellem 200-225 betalende medlemmer, og i mange
provinsbyer er der ikke over 5 medlemmer. Det ville derfor
virke noget latterligt at skulle lave lokale klubber landet
over med vedtægter, regnskaber, årlige generalforsamlinger
med valg af bestyrelsesmedlemmer etc. Modsat Bondesen tror jeg
ikke, at der ville blive købt og restaureret mange biler i
disse lokalklubber, der efter betaling af afgift til en union
ville have et par hundrede kroner tilbage i kassen.
Vedrørende Bondesene og Jacobsens forslag
om anskaffelse af garagekompleks og Værktøjer har dette
forslag gennem årene været fremført mange gange. Det er dog
hver gang faldet til jorden, når der direkte på
medlemsmøder er blevet spurgt, hvem der ville tegne sig for
en andel og påtage sig arbejdet med at administrere et
sådant værksted med opkrævning af leje, indkøb og opsyn
med værktøj etc.
Det må efter min opfattelse være klart,
at klubben ikke kan yde noget større tilskud — om
overhovedet noget tilskud —til en sådan foranstaltning, der
kun kan
(fortsættes side 17)
|
|
|