|
Teknisk Museum
Den sjette januar sker den officielle indvielse
af Danmarks Tekniske Museums ny lokaliteter på Ole Rømersvej i
Helsingør. Byggeriet omfatter kontorer, bibliotek, værksteder,
udstilling og magasinhaller. Der er plads på grunden til endnu en
magasinhal.
Bygningerne er tegnet af Dansk
Veteranbil Klubs næstformand, Bent Mackeprang og gjort færdige på
mindre end et år, regnet fra den dag, det første spadestik blev
taget.
Blandt museets attraktioner
bliver som bekendt klubbens Swift 1912 og prinsesse Maries Delaunay-Belleville
1906, der er udlånt til DTM af Københavns bymuseum
gennem klubben.
Museets årsskrift fortæller om
følgende gaver, som er indgået i
1964: Fra magister Andersen en fotokopi af "Autornobil
fabrikation i Danmark". Endvidere diverse brochurer
og særtryk om Mercedes-Benz, en
|
|
gammel Shell benzinpumpe, en Fordson traktor
1917 og diverse knallertmotorer fra fabrikant H. F.
Ellehammer, en Gulf benzinstander fra 1928,
en AJS motorcykel 1916, en FN motorcykel, motor og tilbehør til Renault
1923, en
Nash 1928, Royal
Enfield og Neracar motorcykler, forkromede dele til Harlev Davidson,
en Dodge 1930-31, dele
til Chrysler 1933, DKW
motorcykel 1939, en
Waterman bådmotor 1912, Cadillac 1947, en Saroléa motorcykel 1926
— og forskellige instruktionsbøger, brochurer
og bøger om biler og motorcykler. Lakering af Swift'en er skænket af
Børge Kå.
Århus brandvæsens Scania Vabis
motorsprøjte 1916 har
på egne hjul og for egen motorkraft tilbagelagt turen til Helsingør
og Teknisk Museums nye lokaliteter —120 kilometer ad landevej (plus overfart
Grenå-Hundested) med gennemsnitsfart 25-30 kmt.
omtrent lige
|
|
|
så langt som sprøjtens
hidtil længste tur. Det var i 1919, den måtte rykke
ud til den brand, der truede med at udslette Lemvig, 150
kilometer fra Århus. Køretøjet vejer 5,8 tons og
kostede som nyt, inclusive et udvalg af reservedele, 28.961
kroner!
Siden sidst
Et af Danske Veteranbil
Klubs svenske medlemmer, Manfred Almkvist i Skurup, har
begået den bedrift at køre til Rivieraen og tilbage igen i
sin fine Ford T 1914 tourer. Almkvist har lovet
Bilhistorisk Tidsskrift en ,liten berättelse" om
Italienrejsen ved lejlighed.
En pæn Hanomag sedan 1929 (tidligere
omtalt i bladet) |
|
er afhændet af fa.
Tranberg, Horsens, til Holland. Køberen sikrede sig også to
Ford A'er, en sedan og en coupe.
For et par uger siden dukkede en vis jysk Citroën
op på auktion i København, hvor den blev budt op til 12.900,
før den blev trukket tilbage. Det er den vogn, ejeren
hidtil har forlangt 22.000 kroner for. Den bliver to
dage ældre for hver dag der går — for tiden er den
fremstillet før Citroën overhovedet begyndte produktionen.
Det er måske derfor den har hestevognslygter.
Den svenske Automobilhistoriska Klubben har
nedsat et udvalg, der skal arbejde for skattefrihed og for
toldfrihed ved import af ældre biler. Formand for udvalget er
Rutger von Essen.
DVK's vandrepræmie for bedste artikel i det
svenske AUTOHISTORICA gik i år |
DVK's Swift 1912, restaureret af
Teknisk Museum,
|
|