Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 14 & 15

 

 

 
 

Teknisk Museum

Den sjette januar sker den officielle indvielse af Danmarks Tekniske Museums ny lokaliteter på Ole Rømersvej i Helsingør. Byggeriet omfatter kontorer, bibliotek, værksteder, udstilling og magasinhaller. Der er plads på grunden til endnu en magasinhal.
   Bygningerne er tegnet af Dansk Veteranbil Klubs næstformand, Bent Mackeprang og gjort færdige på mindre end et år, regnet fra den dag, det første spadestik blev taget.
   Blandt museets attraktioner bliver som bekendt klubbens Swift 1912 og prinsesse Maries Delaunay-Belleville 1906, der er udlånt til DTM af Københavns bymuseum gennem klubben.
   Museets årsskrift fortæller om følgende gaver, som er indgået i 1964: Fra magister Andersen en fotokopi af "Autornobil fabrikation i Danmark". Endvidere diverse brochurer og særtryk om Mercedes-Benz, en

 

gammel Shell benzinpumpe, en Fordson traktor 1917 og diverse knallertmotorer fra fabrikant H. F. Ellehammer, en Gulf benzinstander fra 1928, en AJS motorcykel 1916, en FN motorcykel, motor og tilbehør til Renault 1923, en Nash 1928, Royal Enfield og Neracar motorcykler, forkromede dele til Harlev Davidson, en Dodge 1930-31, dele til Chrysler 1933, DKW motorcykel 1939, en Waterman bådmotor 1912, Cadillac 1947, en Saroléa motorcykel 1926 — og forskellige instruktionsbøger, brochurer og bøger om biler og motorcykler. Lakering af Swift'en er skænket af Børge Kå.
   Århus brandvæsens Scania Vabis motorsprøjte 1916 har på egne hjul og for egen motorkraft tilbagelagt turen til Helsingør og Teknisk Museums nye lokaliteter —120 kilometer ad landevej (plus overfart Grenå-Hundested) med gennemsnitsfart 25-
30 kmt. omtrent lige

 

så langt som sprøjtens hidtil længste tur. Det var i 1919, den måtte rykke ud til den brand, der truede med at udslette Lemvig, 150 kilometer fra Århus. Køretøjet vejer 5,8 tons og kostede som nyt, inclusive et udvalg af reservedele, 28.961 kroner!

Siden sidst

Et af Danske Veteranbil Klubs svenske medlemmer, Manfred Almkvist i Skurup, har begået den bedrift at køre til Rivieraen og tilbage igen i sin fine Ford T 1914 tourer. Almkvist har lovet Bilhistorisk Tidsskrift en ,liten berättelse" om Italienrejsen ved lejlighed.
   En pæn Hanomag sedan 1929 (tidligere omtalt i bladet) 

 

er afhændet af fa. Tranberg, Horsens, til Holland. Køberen sikrede sig også to Ford A'er, en sedan og en coupe.
   For et par uger siden dukkede en vis jysk Citroën op på auktion i København, hvor den blev budt op til 12.900, før den blev trukket tilbage. Det er den vogn, ejeren hidtil har forlangt 22.000 kroner for. Den bliver to dage ældre for hver dag der går — for tiden er den fremstillet før Citroën overhovedet begyndte produktionen. Det er måske derfor den har hestevognslygter.
   Den svenske Automobilhistoriska Klubben har nedsat et udvalg, der skal arbejde for skattefrihed og for toldfrihed ved import af ældre biler. Formand for udvalget er Rutger von Essen.
   DVK's vandrepræmie for bedste artikel i det svenske AUTOHISTORICA gik i år

DVK's Swift 1912, restaureret af Teknisk Museum,