Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 16 & 17

 

 

 
 

til AK's formand, Curt Borgenstam, for en afhandling om Fiat modellerne 501 og 503.

   Svend Haubergs samling af fine franske og italienske biler forøges hastigt. Der er kommet en tredje Alfa i garagen, en 2,3 1 Monza monoposte med tvillingmontering (oprindelig tosædet med enkeltmontering). Vognen er blevet kørt af den kendte norske væddeløbskører Eugen Bjørnstad. Dens motor er endt i en båd, men Hauberg havde „tilfældigvis" netop en løs 2,3 1 motor liggende, dog minus topstykke. En anden nyerhvervelse er en type 57 Bugatti med 4-pers. lukket Ventoux karosseri.

   En 2-pers. Adler Sport med forhjulstræk og overliggende knastaksel er kommet ud i lyset — i Mørke nær Århus.

   Den finske veteranbilklub er blevet splittet. En fraktion er brudt ud og har dannet en ny klub.

   Den øjeblikkelige beholdning af Bugattier i Danmark er i Polyteknikerens oktobernummer af civilingeniør Jørgen Riber opgjort til 9 stk.: 1 type 13 (eller 16), 1 type 30, 1 type 37, 3 type 40, 1 type 44, 1 type 57 og 1 type 57 med kompressor.

   Købmand A. Bjørn-Jensen i Ålborg har færdigrestaureret sin Adler 1913-14. Den er indregistreret og køreklar, bortset fra, at topfarten er noget nedsat på grund af en forkert karburator. Vi håber senere at kunne bringe billede og vognens historie.

   En dejlig gammel dansk brandbil står i fare for at ende på en legeplads. Ålborg brandvæsen har fået en ny Chevrolet, der afløser en Triangel 1939, som til gengæld rykker ind i stedet for en. Triangel 1932, der har stået som reserve i Nørresundby. Det er den, der ryger ud. Teknisk Museum er efter sigende ikke interesseret.

 

Et par ejerskifter: Wiboe Hansen har købt Granzows 20/25 Rolls-Royce varevogn — vist nok som reservedele til sin 20/25 saloon. Flemming Perlt har overtaget Kjeld Schouboes — tidligere Sestofts — Alvis Speed Twenn 1934 drop-head coupe. Perlt har til gengæld solgt sin Ford A 29 roadster til Peter Lykkeberg.

Ny v. Fersen
Idealet af en opslagsbog for veteranbil-folk er for nylig udkommet.
   Det er Hans Heinrich von Fersens: ,Autos in Deutschland 1885-1920", som på sine 404 sider giver læseren en grundig gennemgang af 106 tyske og østrigske mærker. Opstillingen er klar og overskuelig, idet der startes med en redegørelse for firmaets opståen, derefter følger grundige specifikationer for de forskellige modeltyper forbundet med yderligere forklaring om modellernes fremkomst og deres udvikling.
   Teksten er illustreret med talrige udmærkede billeder af de forskellige vogntyper og billedmaterialet er næsten 100 % samtidigt, hvad der gør det særlig værdifuldt. Blandt de få nutidige fotos er morsomt nok Frederiksens Wanderer og Smedbergs Stoewer.
   For den historisk interesserede udfylder bogen et stort tomrum, idet det tidligere har været meget vanskeligt at samle tilstrækkelige oplysninger om tyske biler fra denne periode. Ligesom von Fersens tidligere bog „Autos in Deutschland 1920-1939", som forøvrigt lige er kommet i en ny og revideret udgave, er denne bog blandt de bedste automobilbøger, der overhovedet er udgivet. De 67,25 kr. bogen koster, er en meget fornuftig investering for veteranbilentusiaster, da den på en gang dækker et helt lands automobilproduktion.
                                    
B. M.

 

Hjertesuk
De fire ture, som var planlagt for sæsonen, er nu lykkeligt gennemført. Som arrangør skal jeg være den sidste til at udtale mig om, hvorvidt de var vellykkede, men det har i hvert fald været en glæde at både medlemsantallet og deltagerantallet til turene har været stigende. Nu håber vi, at vi efterhånden får så megen øvelse i at arrangere disse ture, at det vil kunne tiltrække selv de tørreste teknikere. Vi nærer et dybt ønske om at se alle disse forskellige vogne — ikke blot de samme 25-30 vogne. Og selv om nogle måske vil karakterisere vore udflugter som folkelige, festlige og fornøjelige, så bliver der da snakket ikke så lidt om biler, det endda således, at de sejeste først går til køjs henad morgenen!
   Og at man godt kan køre både udflugter og være teknisk interesseret og dygtig til at restaurere, beviser de deltagende vognes kvalitet vist med al tydelighed. Men i den forbindelse har arrangørerne et hjertesuk, der er nemlig altid én eller to biler, som endnu ikke burde have været vist som repræsentanter for Dansk Veteranbil Klub. At ikke alle biler er lige færdige er kun interessant og det er fornøjeligt at følge fremgangen fra tur til tur, men bilerne må og skal være sunde og driftssikre, nærmere betegnet: De skal til enhver tid kunne klare et syn. En bil, der ikke er så driftssikker og velholdt som den skal være for at kunne synes, skader vor klubs omdømme mere end de resterende 25 velholdte gavner, og det må være i alles interesse, at blot det at der siges Dansk Veteranbil Klub, så ved man, at det drejer sig om entusiaster med driftssikre biler.
   Vil vi gøre os håb om endnu en årrække at køre med vore kære biler på vejene, så

 

tror jeg, at dette punkt er meget væsentligt. Naturligvis kunne der fra arrangørernes side nedsættes en form for komite, som bedømte bilerne før turen, men det vil være langt behageligere for alle parter, hvis medlemmerne selv bedømmer bilen nøgternt. I virkeligheden kender ejeren jo skavankerne bedre end nogen anden. Det vil jo aldrig være behageligt at skulle sige til et klubmedlem man ellers på alle måder værdsætter højt, at hans bil ikke kan deltage. Og er den „gamle" bil endnu ikke værdig til at være med, så er der ingen, der ser skævt til én, der blot er bagsædepassager eller som kommer i en moderne bil. 
                                Jonne Vagn Jensen.

   Vort medlem Jørn Palle Thomsen fra Gudum ved Lemvig har hele sommeren gjort de jyske lande- og biveje usikre med sin Wanderer 1921, som foruden ægteparret Thomsen har medbragt en kollektion af kunsthåndværk.

DEBAT(fortsat fra side 13)
komme et begrænset antal medlemmer til fordel. Man kan ikke som medlem med et årligt kontingent på 35 kr. stille et rimeligt krav om, at andre medlemmer skal være med at betale garage og værktøj for en, således at man kan tjene penge ved at spare egen garageleje etc.
   Hvis der imidlertid — imod forventning — blandt de nyere medlemmer skulle være en alvorlig interesse i at få etableret sådanne fælles værksteds- og garagekomplekser, hvortil interessenterne selv ville bære udgifterne, skal bladet gerne bringe navnet på de medlemmer, der er interesseret, og som ønsker at komme i kontakt med ligesindede.
                              
H. J. Beier.