Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 18 & 19

 

 

 
 

      Ålholm
   Rolls-Royce fremstillede i 1906 syv eksemplarer af en model med otte vandretliggende cylindre. Fire blev solgt og de tre taget tilbage af fabrikken. Det fjerde var ifølge Rolls-Royce solgt til Fyn og er aldrig siden sporet, siger J. O. Raben-Levetzau i et interview til Fyns Stiftstidende. Blot vi får motorblokken kan bilen restaureres og den vil blive en sensation, tilføjer Raben-Levetzau. Hvem ved om motoren ikke ligger i en eller anden lade eller på et loft?
   Et par klip til fra interviewet: - Ukyndige spørger ofte, om udstyret på veteranbilerne er originalt, og det er et overflødigt spørgsmål, for der findes måske ikke to af datidens vogne, der er nøjagtig ens. Karosserierne blev udstyret efter den enkelte ejers ønsker, og af den grund er f. eks. forlygterne af varierende mærker, men det forhindrer ikke, at de alle er originale.
   - Bilmuseet på Alholm har forbindelse med et net af opkøbere rundt cm i Europa og har i USA en bestemt mand til at rejse rundt og se på gamle vogne. Raben-Levetzau tilbringer året igennem lange perioder i udlandet med opkøb af veteranbiler for øje, og han har også et værksted i Frankrig til restaurering af køretøjer, der benyttes til byttehandler med amerikanske samlere.
   - Tallet på køretøjer i de enorme avlsbygninger på Alholm vokser næsten hver uge, men var forleden ganske nøjagtigt 118. Ved 250 agter Raben-Levetzau at slå bremserne i, fordi han frygter, at en gæst ikke med udbytte kan overskue flere biler i løbet af det par timer, et almindeligt besøg varer.
   Endelig nævnes om bilmuseets fremtid, at der bliver anlagt en kopi af

 

 København-Roskilde jernbanen 1847 ned til kysten, hvor en hjuldamper sejler ture, og at der bygges et enormt modeljernbaneanlæg, som illustrerer en togrejse gennem Europa.

    Registrene
Vel vidende, folk i England er af den overbevisning, at der ikke er noget ved biler efter 1930, og slet ikke amerikanske, er det rart at se, at også disse vogne findes i DVK - omend i beskedent antal efter mit register (Det kan naturligvis skyldes, at husets frue eller skattevæsenet endnu ikke er informeret om det sidste køb). Bortset fra større samlinger har jeg på mine kort noteret: 5 MG, 5 BMW, 5 Austin, 3 DKW, et par Morris, Singer, Mercedes og Adler. Ingen Renault, ingen Citroën og ingen Opel. Amerikanerne vil jeg slet ikke nævne. På nær MG, Singer og BMW har det myldret med disse førkrigs-vogne på vore hjemlige veje, så reservedele skulle det ikke være vanskeligt at finde -endnu. Personlig synes jeg vældig godt om MG'erne og Mercedes, især cabrioleten med reservehjulene i forskærmene.
   Men, hvis De er af den mening, at alle disse vogne bør forsvinde ud af historien jo før jo bedre, skal De ikke sige det til en levende sjæl - og slet ikke til registret -hvis De skulle have forbarmet Dem over sådan en „almindelig vogn". En eller anden kunne jo få den idé. - Lad bare de andre om en fem år opdage, at den ikke var så dum endda - så slipper jeg også for at lave flere mærkeafdelinger.
                                   Ry Andersen.
Jaguar Registret
   Med Peter Henrik Horsten som registrator er der dannet en SS og Jaguar sektion.

 

Alle medlemmer med dette mærke bedes sætte sig i forbindelse med Horsten på adressen. Sandbjerggade 19, København N, tel. TRia 1505.
Ford A Sektionen
      P. E. Hansen,
      Fabrikvej 13, Horsens.
Harlev Davidson Registret
      Svend Amdissen,
      Over Fussing pr. Bjerregrav.
 Andre motorcykler
      Poul E. Mortensen,
      Anker Jensensvej 6, Åbyhøj. 
Buick Registret
      Peter Hass,
      Haldagervej 2, Vanløse. 
Chevrolet Registret
      Ulf Peter Ottosson,
      Højstrupvej 73, Brønshøj. 
Rolls-Royce Sektionen
      Ib Wiboe Hansen
      Fuglevadsvej 58, Kgs. Lyngby.

  Fiat Registret
      Ole Riisager,
      Sandbjergvej 44 B, Vedbæk.
      Jørn Jacobsen,
      Vestergade 81 C, Århus C.


     En 1918 Alcyon og en 1920 Exelsior mc er sikret af et jysk medlem.

     Det er en gammel sandhed, at auktions stemning kan få priserne endnu højere op end de ellers ville have været. Den blev bekræftet, da der 5. november for første gang kom veteranbiler under hammeren i det ærværdige auktionsfirma Sotheby's i London. Højeste pris indbragte en RollsRoyce Silver Ghost bygget til en indisk maharajah i 1911. En samler fra Oklahoma fik hammerslag ved 9.800 pund – tæt ved 200.000 kroner – men så var den altså også i topfin stand.