Ålholm
Rolls-Royce fremstillede i 1906 syv eksemplarer
af en model med otte vandretliggende cylindre. Fire blev solgt og de
tre taget tilbage af fabrikken. Det fjerde var ifølge Rolls-Royce
solgt til Fyn og er aldrig siden sporet, siger J. O. Raben-Levetzau
i et interview til Fyns Stiftstidende. Blot vi får motorblokken kan
bilen restaureres og den vil blive en sensation, tilføjer
Raben-Levetzau. Hvem ved om motoren ikke ligger i en eller anden
lade eller på et loft?
Et par klip til fra interviewet: - Ukyndige
spørger ofte, om udstyret på veteranbilerne er originalt, og det
er et overflødigt spørgsmål, for der findes måske ikke to af
datidens vogne, der er nøjagtig ens. Karosserierne blev udstyret
efter den enkelte ejers ønsker, og af den grund er f. eks.
forlygterne af varierende mærker, men det forhindrer ikke, at de
alle er originale.
- Bilmuseet på Alholm har forbindelse med et net
af opkøbere rundt cm i Europa og har i USA en bestemt mand til at
rejse rundt og se på gamle vogne. Raben-Levetzau tilbringer året
igennem lange perioder i udlandet med opkøb af veteranbiler for
øje, og han har også et værksted i Frankrig til restaurering af
køretøjer, der benyttes til byttehandler med amerikanske samlere.
- Tallet på køretøjer i de enorme
avlsbygninger på Alholm vokser næsten hver uge, men var forleden
ganske nøjagtigt 118. Ved 250 agter Raben-Levetzau at slå
bremserne i, fordi han frygter, at en gæst ikke med udbytte kan
overskue flere biler i løbet af det par timer, et almindeligt
besøg varer.
Endelig nævnes om bilmuseets fremtid, at der bliver anlagt en kopi af
|
|
København-Roskilde
jernbanen 1847 ned til kysten, hvor en hjuldamper sejler ture, og at
der bygges et enormt modeljernbaneanlæg, som illustrerer en togrejse
gennem Europa.
Registrene
Vel vidende, folk i England er af den overbevisning, at der ikke er noget ved biler efter 1930, og slet ikke amerikanske,
er det rart at se,
at også disse vogne findes i DVK - omend i beskedent antal efter mit
register (Det kan naturligvis skyldes, at husets frue eller
skattevæsenet endnu ikke er informeret om det sidste køb). Bortset
fra større samlinger har jeg på mine kort noteret: 5 MG, 5 BMW, 5 Austin, 3 DKW, et par Morris, Singer, Mercedes og Adler.
Ingen Renault, ingen Citroën og ingen Opel. Amerikanerne vil jeg slet
ikke nævne. På nær MG, Singer og BMW har det myldret med disse
førkrigs-vogne på vore hjemlige veje, så reservedele skulle det
ikke være vanskeligt at finde -endnu. Personlig synes jeg vældig
godt om MG'erne og Mercedes, især cabrioleten med reservehjulene i
forskærmene.
Men, hvis De er af den
mening, at alle disse vogne bør forsvinde ud af historien jo før jo
bedre, skal De ikke sige det til en levende sjæl - og slet ikke til
registret -hvis De skulle have forbarmet Dem over sådan en „almindelig
vogn". En eller anden kunne jo få den
idé. - Lad bare de andre om en fem år opdage, at den ikke var så
dum endda - så slipper jeg også for at lave flere mærkeafdelinger.
Ry Andersen.
Jaguar Registret
Med Peter Henrik Horsten som registrator er der dannet
en SS og Jaguar sektion.
|