Løse bolte
Foruden i reklameoptoget for en Paramount-film har medlemmer af DVK deltaget i
optog i forbindelse med byfest og lignende i Nykøbing Sjælland og Frederiksværk i sommer. Der har
også været medvirken af medlemsvogne i en dansk film.
Til Paramount-optoget havde der meldt sig et ikke-medlem, som opgav at køre i en åben
Buick 1918. Han dukkede ikke op, så det var måske en and?
En tysk Ingeniør har, synes det, løst det
internationale Spørgsmaal, hvordan man skal beskytte Mennesker, Facader og Vinduer mod den Søle,
Bilerne strør om sig i daarligt Vejr. Han anbringer en Børste bag hvert Hjul, og det snilde er nu en
Mekanisme, som ikke godt kan forklares her, men som gennem selve Vognens Bevægelse sætter Børsten i
Gang, saa den tager Snavset, straks det er paa Vej videre ud i Verden.
Sige god for Opfindelsen kan man selvfølgelig ikke uden at have set den i Brug, men
Tyskerne venter sig i hvert Fald en hel Del af den.
(Aftenbladet 19. marts 1914)
En del af jubilæumsskriftets restoplag har været til salg i
Teknisk Museum og der er blevet solgt cirka 45 stykker å 10 kr. Teknisk Museum har fået en
forhandleravance på 15 procent og der er blevet et lille overskud til klubben.
Erik Koux vandt Bugatti rallyets hastighedsprøve på Alholm, men gav storsindet
|
|
præmien videre til en af sine udenlandske konkurrenter fordi han
ikke syntes, den burde tilfalde en repræsentant for værtslandet — som ydermere kendte banen ud og
ind.
Et nyt medlem af DVK, Inger Andreasen, Rynkeby St., har i foråret
overtaget en lukket Fiat 503 1927, som har haft én ejer fra ny, en nu firsårig mand fra Aunslev. Han
har i de 39 år kørt 140.000 km med vognen, den har blandt andet besøgt sit hjemland Italien og er
stadig i fin stand. Endnu i år kørte vognen med de gamle, høje nummerplader, den fik i 1927, med
firecifret O-nummer.
Folketingsmand, godsejer Mads Eg Damgård har gjort
begyndelsen til et togmuseum ved sit gods Egebjerggård på Nordfyn. Han har reddet et lokomotiv
årgang 1924 fra ophugning. En tidligere ejer af Egebjerggård, lensgreve Petersdorff, var som formand
for Bogensebanen med til at indkøbe lokomotivet i sin tid.
Damgård er ikke medlem af DVK, men han ejer en Adler 1912.
Den sidste af afdøde P. Tybjergs biler er blevet
afhændet af familien. Det er den lille topersoners Citroen 1926 med Holbæk limousette, der er blevet
overtaget af Niels Sinding.
En 28-årig reklametegner i Sønderborg, Peder Meder,
har trimmet og tunet en Rudge motorcykel-motor fra 1938 til en sådan ydelse, at den 28 år gamle
maskine i dag skaffer ham topplaceringer på jord-og slaggebaner. |