Det blev en seksliters Fiat, der vandt med en gennemsnitsfart af 90
kmt for de cirka 645 km. Men Bugattien blev nummer to, 51 minutter efter.
På vore hjemlige breddegrader gjorde type 13 sig bemærket i det mindre format og under
næsten de stik modsatte betingelser et par år efter. Den københavnske grosserer Hersleb
Christiansen startede i Bugatti type 13 i hvad københavnerpressen kaldte Danmarks første
bilvæddeløb den 18. januar 1914. Det var i hvert fald nok det første isbaneløb. Han satte dansk
rekord ved at køre kilometeren på 38 sekunder på Bagsværd Sø. Hersleb Christiansen importerede i
hvert fald to type 13, muligvis flere.
Der skete i sommer det forbløffende, at en amerikaner, Dennis Hebsgård korresponderer
med, kunne fortælle at han gennem de gamle papirer fra Bugatti fabrikken havde konstateret, at en af
Hersleb Christiansens vogne er bevaret i USA. Stel-og motornummer på et amerikansk eksemplar passer
på en type 13, der ifølge fabrikkens lister er leveret til grosserer Hersleb Christiansen,
Rådhuspladsen, København, i september 1913. Denne vogn har den pæreformede køler, som siden
Brescia-modellerne fik.
Hvor mange type 13, der er bevaret i dag, står ikke helt klart. Der dukker jævnligt ny
op. Kuriøst nok er der to eller flere i Czekoslovakiet, og for nylig blev der indført en fra
Sovjetunionen til museet i Uzes i Sydfrankrig. Der er flere i England.
Herhjemme må der have været i det mindste tre, for Dennis Hebsgård er i besiddelse af
en, som ikke er identisk med de to kendte af Hersleb Christiansens. Hebsgårds type 13 er efter seks
års møjsommeligt, men entusiastisk arbejde blevet |
|
en af de ypperste perler blandt danske veteranbiler.
For seks år siden kom Hebsgård og hans kone hjem fra tre år i Canada. De havde afsat
en lille sum med det bestemte formål at købe en vogn fra før 1914. At det blev en Bugatti var helt
tilfældigt. Men det kunne naturligvis ikke gå anderledes end at Hebsgård blev bidt af „la
marque", da han først havde køretøjet i hus.
At han fik det har sin egen historie. En onkel, der var brandexpert på Vejle-kanten,
vidste at en gammel mekaniker i Hurup i Thy — Hebsgårds fødeby — havde noget liggende. Dagen
efter at Hebsgård havde talt med onkelen var han i Hurup. Den firsårige mekaniker Jens Nielsen boede
i et lille rum, der udgjorde soveværelse, køkken, spise- og opholdsstue og værksted. Overalt var
der bil- og motorcykel-dele. I et hjørne stod tre overalls ret op og ned af skidt.
I alt ragelset var der altså skjult en Bugatti type 13, skilt ad i stumper og stykker
for 31 år siden. Derfor kunne Hebsgård heller ikke huske vognen fra sin barndom i Hurup, for han var
kun fire år i 1935 da den blev plukket i stykker. Men hans mor havde kørt i den.
Jens Nielsen ville ikke under nogen omstændigheder sælge. Det var, efter hans eget
udsagn tanken at testamentere vognen til Teknisk Museum, men det fik han ikke ordnet, og et år efter
døde han.
Der blev holdt auktion på gårdspladsen den 14. juni 1960 over hans ejendele,
hvorimellem fem motorcykler, Bugattien og diverse motorer. O. T. Neel, Ry Andersen og en del andre
personligheder fra DVK var mødt op, hver for sig besluttet på at drage af med Bugattien. Men det var
også Hebsgårds mor og svigerfar. Hebsgård selv var i København. Familien fik hammerslag |