ved 2.800 kroner. Ry Andersen har siden fortalt, at DVK's medlemmer
standsede buddene da det var tydeligt, at det ikke var noget at stille op mod fru Hebsgård senior. Ry
Andersens kone og datter turde ikke tale til ham en uge. Hvordan Neel havde det er aldrig blevet
afsløret.
Hebsgård hentede undervogn og motor på en VW pickup. Den lokale barber påtog sig at
sortere Bugatti-stumperne og putte dem i kasser, som fragtmanden bragte Hebsgård i Lyngby en søndag
morgen. Hebsgård tog siden til Hurup for at forvisse sig om, at barberen havde været grundig nok.
Hebsgård flyttede en ton jern fra den ene ende af Jens Nielsens værksted til den anden og der var
ikke mere. Kun opdagede og „fotograferede" Hebgård det fjerde origiale tændrør, der sad
i en landbrugsmaskine.
Det er endnu ikke opklaret, hvem der har været den oprindelige ejer af vognen. Jens
Nielsen købte den i 1921 af en manufakturhandler Viktor Hancke i samme by (en onkel til tegneren
Verner Hancke, der har illustreret Scheels „Berømte Biler"). Hancke havde købt den to år
før, vist nok i Herning. Hebsgård har været i Herning og gennemrodet bilregisteret uden at finde
noget om vognen. Men et rygte ville vide, at en Peter Sand havde ejet vognen, hvilket dog aldrig er
blevet verificeret.
Som cykelsmeden, der havde haft Hoffmanns Bugatti, var Jens Nielsen opsat på at forbedre
og modernisere mesterens konstruktion. Men i modsætning til cykelsmeden gjorde han det med følelse.
Intet af det gamle blev smidt væk eller ødelagt, når Jens Nielsen ændrede noget. Men lavet om blev
der. Først i tyverne var det jo umoderne med den lave køler, der kom en højere kappe udenpå, og
det har skånet den originale køler for buler. Der blev lavet om på |
|
smøresystem, kølesystem, kobling og styretøj og der kom
elektriske lygter, horn og stoplys.
Men alt det originale var altså bevaret, på nær karosseriet. Der fandtes den ene side
af en aluminiumskarosse, men det var tydeligt nok ikke den originale, og hvordan den har set ud vides
ikke.
Restaureringsarbejdet begyndte i kælderen i Lyngby. Ingen dele blev gjort rene, men alt
blev sat sammen ved hjælp af skidtmærkerne, der viste hvordan det passede sammen. På den måde blev
vognen samlet i Jens Nielsens udgave, og originale dele, der var blevet kasseret i årene 21-35 blev
lagt ved siden af. Det var et puslespil, der tog de første mange måneder. Da så Hebsgård havde
lært det hele at kende, skilte han det ad igen. Da troede venner og bekendte han var blevet tosset.
Men nu begyndte først det egentlige restaureringsarbejde, sideløbende med et omfattende studium af
al tilgængelig litteratur og korrespondance med ligesindede i udlandet.
Undervejs flyttede familien fra Lyngby til Glostrup, men det ny sted blev ikke accepteret
før det var godtgjort, at Bugattien kunne komme ind og ud gennem kældervinduet.
To gange tog Hebsgård til Molsheim, og det var lige før den gamle reservedelsmand gik
af med pension. For ganske små penge fik Hebsgård en ny motorblok, så han undgik at bore den gamle,
han fik koblingsdele, tandhjul og de „bananer", der videregiver knasternes tryk til ventilerne.
Ry Andersen plejer at sige, at man kan restaurere en bil med en skruetrækker og et
stykke sandpapir. Hebsgård bruger en hammer og en neglefil. Der er ikke den del, Hebsgård ikke har
haft i hånden og selv bearbejdet, helt uden brug af specialværktøj, men med så meget mere
ingeniørsnilde. |