|
Germain 1898 nr. 48 med tocylindret Phoenix motor.
Germain fund
I Belgien har man fundet tre Germain vogne —pudsigt nok er den ene
fundet i en mørk krog på et offentligt museum i Bruxelles; det er en charabanc med frynsetag, og den
har en 2-cyl. Phoenix motor, nr. 49. Den har oprindelig haft ,queue de vache" — kohalestyring
— eller styrestang.
Den anden vogn er fundet et ligsÃ¥ overraskende sted — den stod pÃ¥ Germain fabrikken,
og den har samme motorstørrelse som den første, men med motor nr. 1. Det vides at Germain nr. 1
kørte ud af |
|
fabrikken den dag Paris-Amsterdam løbet kørtes, den 7. juli 1898.
Dens nuværende ejer havde kendt til dens eksistens gennem mange år, og da fabrikken likviderede
sidste år, var han ikke sen. Under Hitler-krigen blev fabrikken bombet, men vognen undgik at blive
flammernes bytte, selv om al malingen kogte af den. Det er en lille 6 hp med et landaulette karosseri
med indstigning bagtil. Motoren er færdigrestaureret og tilbage er karossen, som delvis må fornyes
på grund af branden. Den |
|
|
er Belgiens ældste vogn, og den eneste med gløderørstændingen i
behold.
Den tredie vogn er en meget velbevaret landaulette med samme motor, og den er dateret
1902. Den er original lige ned til stafferingerne og er foreløbig gemt hen.
Indtil 1903-04 blev Germain vognene bygget med Daimler-Phoenix motorer fra Panhard. De
lignede i øvrigt Panhard vognene med motoren foran og med kædetræk til de meget større baghjul.
På vogn nr. 1 og på nr. 48 er ribbekøleren anbragt under vognen bagtil, hvilket er typisk for
Germain'erne. I England findes en 14/22 hp phaéton fra 1905, hvortil kommer min egen 18/22 hp fra
1908 og med motor nr. 1405. Det vides, at der her i landet har været to andre Germain'er. Fabrikken
byggede personbiler til 1. verdenskrig og derpå busser og lastbiler op til 1930 hvorefter man kun
byggede svært jernbanemateriel.
Fabrikkens ledelse var ikke interesseret i dens tidligere bilfabrikation og afslog
høfligt alle anmodninger om assistance, under henvisning til fabrikkens brand under sidste
krig.
Ry Andersen.
Skulle der endnu være nogle af de nyere medlemmer, der
ikke har fået klubbens love, kan de rekvireres hos 0. Riisager, Sandbjergvej 44B, Vedbæk. |
|
Man behøver ikke altid lede i en høstak for at finde
en nÃ¥l. I Allgemeiner Schnauferl Clubs 11. tyske veteranvognsrally — som blev holdt i Vestberlin
— deltog en czekisk anmeldt Ford A 1903. Der var forøvrigt adskillige czekiske deltagere.
Czekoslovakiet har som bekendt en sand rigdom på gamle sjældne biler. I dette tyske rally deltog 12
czekisk anmeldte vogne. Samlet deltagertal var 143, fordelt på 41 veteraner, 82 vintagevogne og 20
post-vintage fuldblods. Der var et enkelt DVK-medlem med: Michael Remark i Ford A victoria coupé
1931. Han blev fint placeret i det internationale selskab.
Hvis nogen skulle være på de kanter på de
tidspunkter kører ósterreichische Motorveteranen Club rally med start fra Baden 30. september og
ankomst Wien 2. oktober og Motor Club Gerona i Spanien kører rally fra 15. til 18. september.
Nærmere oplysninger om sted kan fås hos formanden.
Årets veteranmotorcykelløb gik den anden vej: fra
København til Skagen, og blev lige så stor succes som sidste års. En af brødrene Wenderby, Gunnar
fra Haderslev, deltog pÃ¥ en Nimbus med fabrikationsnummer 10 — det mÃ¥ vel være den ældste Nimbus
i privateje. |
På de næst følgende to sider ses nogle af de mange skønne vogne, der
deltog i sommerens internationale Bugatti rally i Danmark. I første række fra oven belgieren Guillaume
Pricks type 43 1928 (8 cylindre, 2.3 liter med kompressor). Familien Prick deltog i tre vogne. I midten Erik
Koux' type 37 1926, der vandt hastighedsprøven, og nederst tyskeren Karl Mohrs type 57 1932, som vandt
Concours d'Élégance,
I anden række øverst i midten løbets næstældste vogn,
hollænderen Sauerbiers type 35 Brescia 1923 og foran hans landsmand Kloppers type 44 1929, der fik
bugattisternes pris for mest elegante touring-vogn. Derunder H. C. Rasmussens type 44 1928 Gangloff „faux
cabriolet", der blev kørt i rallyet af Jørgen Rieber. H. C. Rasmussen kørte selv sin type 40.
Nederst hollænderen ten Cates pragtfulde type 46 1929 kurveflettet dobbeltphaéton. 8 cylindre, 16 ventiler
5½ liter.
| |