Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  9     side  26  & 27

  

 

De jyske møder holdes som sædvanlig første tirsdag i hver måned på Hørning Kro ni kilometer fra Århus. I København holdes førstkommende møde onsdag den 14. september klokken 19:30 i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe og som omtalt i lederen er kantinen blevet gjort i stand og malet, og for fremtiden vil Fl. Sørensen og Bent Hoffmann sørge for, at der ligesom på de jyske møder foregår noget, det være sig film, foredrag eller lysbilleder. De næste mødedatoer bliver i København torsdag den 20. oktober, tirsdag den 15. november, torsdag den 1. december.


 

Et firma i Horsens, R. B. Burchard Nielsen & Co., reklamerer i Jyllands Posten med, at det til autoværksteder leverer ombytningsmotorer til Chevrolet 4-cyl. 1927, 6-cyl. 1929-57, 4-cyl. Citroen, 2-cyl. DKW, Fiat 500A (sideventilet) og B (topventilet), Ford A, B, C, Prefect og Anglia fra 39, V8, 60hp, 85hp og 100hp 1938-53, Hillman Minx fra 38, Morris 8E og 10, Mercedes-Bent 170V, 170VA og 170S, Opel Kadett og Olympia fra 35 og Kapitån fra 38, Standard 8 fra 39, Studebaker Champion fra 39, Vauxhall 14 fra 39 — for at nævne de ældre modeller, der kan interessere DVK-medlemmer. Motorerne leveres udboret, med ny stempler, krumtap afslebet, ny lejer tilpasset og samlet som short motorer eller som komplet strippede motorer. I bytte skal leveres fejlfri gammel blok og dele, uden revner,

lapper eller svejsninger. Blokken skal kunne udbores til samme stempelstørrelse som den, der leveres.
   Redaktionen har ingen personlige erfaringer med firmaet, men det har måske vore mange medlemmer på Horsens-egnen. Det lyder da godt.

   Da den københavnske Ford A Klub i forsommeren besøgte Teknisk Museum skete der det delikate, at museet startede sin Ford T 1923 og kørte den ud i spidsen for Ford A'ernes procession. T-modellen er som det vil være bekendt skænket til museet af vor tidligere formand, 0. T. Neel. Kunne det varsle en tilnærmelse mellem DVK og de mange Ford A-folk, der står udenfor vor klub? Måske kunne Michael Remark, der er sekretær i den københavnske Ford A Klub, formidle kontakten.

   Det engelske Fiat Register har igen holdt pilgrimsfærd til Torino, og som ved tidligere lejligheder kørte deltagerne dertil for egen motorkraft. En Balilla (508) præsterede at køre 690 kilometer gennem Frankrig på tolv timer, ophold inklusive. I Torino mødtes englænderne med Registro Fiat Italiano til et rally, der var arrangeret af Fiat fabrikkerne.

   Der er åbnet endnu et bilmuseum i Frankrig, Maurice Brouals Musée de l'Automobile du Val de Loire. Det ligger som navnet antyder i Loire-dalen, i Chaux de Briare tæt ved Route Nationale nummer 7. Der er foreløbig udstillet 45 vogne, og andre 55 afventer restaurering.

 

Firmaet Vintage Tyre Supplies Ltd., 30 Dalstop Gardens, Honeypot Lane, Stan-more, Middlesex, England, har helt overtaget distributionen af Dunlogs gamle gummistørrelser. I samme anledning er der udsendt et lille hefte, der kan erhverves ved indsendelse af tre internationale svarkuponer til ovennævnte firma. Heftet hedder „Veteran and Vintage Tyres" og giver en kort oversigt over bildækkets historie foruden at det er katalog over de gummistørrelser, der kan fås fra Dunlop, og de størrelser, de kan erstatte. Endvidere er der tabeller til udregning af korrekt dæktryk i forhold til køretøjets vægt, og der er katalog over slanger og fælgbånd. Alt i alt et overordentligt nyttigt skrift.

   Christian den Tiendes åbne Cadillac 1933 har været brugt som lastvogn af en fynsk landmand. Men for nylig skal den have skiftet ejer og være blevet købt af en mekaniker i Ringe, der siges at have flere vogne af slagsen. Ringe er måske ved at blive Cadillac'ernes by fremfor nogen — vi kender jo Arne Jespersens 1939 coupé.

   Naturligvis er Automobilen bleven taget i Smugleriets Tjeneste; det er især paa den fransk-belgiske Grænse, at den benyttes til at snyde Toldvæsenet med. Blandt andet er det jo ikke nemt at fag en Bil til at stoppe. Men nu har man fundet paa at lade Toldbetjentene lægge en Pigtraad tværs over Vejen paa de mest befærdede Grænsepunkter. Følgen har været, at Chauffører med god Samvittighed standser, og de andre — punkterer og standser derefter ogsaa.

(Aftenbladet 7.januar 1914)

 

Som et supplement til den velkendte „Cast Iron Wonder" fra Floyd Clymers forlag har forfatteren Douglas Bell udsendt en bog om de tidligere Chevrolet'er. Den hedder ,Early Chevrolet History. Passenger Cars 1912 to 1928. Trucks 1918 to 1945". Prisen er $ 3.

Vi har endnu ikke set bogen, men den må formodes at være et lige så glimrende Værk om de firecylindrede personbiler (plus lastbilerne) som ,Cast Iron Wonder" er om de sekscylindrede Chevrolet'er.

Frederiksberg Sporvejsselskab har hos Dion Bouton i Paris bestilt to nye Motor-Omnibusser. Naar de kommer, vil Selskabet disponere over 12 Vogne, og Kørslen vil da kunde finde Sted noget hyppigere end nu. I hvilken Grad Publikum benytter de ny Busser vil fremgaa af, at mens der i December 1912 befordredes 10.000 Passagerer (med Heste Omnibusserne), var Tallet i December steget til 16.000.

(Aftenbladet 23. februar 1914)

une veritable restauration
ne peut trapper les regards
et doit etre presgus invisible! 
le vehicule doit recupérer
sa présentation d'origine
en touts simplicité et sobrieté!*) 
               ANDRE CLUCK

*) En rigtig restaurering bør ikke være iøjnefaldende men næsten usynlig. Køretøjet bør generhverve sit oprindelige udseende, ganske enkelt og nøgternt.