Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  10     side  16 & 17

  

 

Trods vejret nød man turen ad de krogede og bakkede veje og morede sig over al folkets hyldest langs ruten.
   Der var to konkurrencer indlagt under turen. Hastighedsprøven i den skønt beliggende renæssance herregård Rosenholms skove og manøvreprøven på — desværre har jeg glemt navnet på gården.
   Sidenhen, da mørket havde sænket sig og alle var kommet vel til kro, var der middag, og man hyggede sig til langt ud på natten.
   Ved kaffebordet var der præmieuddeling. Manøvreprøven bestod af balancekunst på et brædt, først med det ene forhjul og dernæst med det andet, og til slut skulle man få lyd i et horn ved at balancere det ene forhjul op på et Storm P-lignende arrangement. Hastighedsprøven var bjergkørsel over 1 km med 25 km i timen. Inden man så ruten „kørsel gennem skoven med 25 km/t", sagde man til sig selv: „Det kan ikke være svært at klare." Men med en stigning på — nej nu ikke overdrive — ca. 20 % skal en gammel bil have gode kræfter og en rask motor for at kunne klare 25 km/t. Længst fra kom Sørensen i sin Vauxhall Speedsten. For det vankede der et fint askebæger.
   Klokken halv fire var der stadig liv i kludene.
   Eftersom det er de første ture som jeg overhovedet har deltaget i, vil en eventuel rapport om nye vogne mangle i dette referat.
   Det er måske farligt, dette med de demokratiske afstemninger om de bedste restaureringer. Man kan let blive ført bag lyset og stemme på en vogn, som øjensynligt ser original og velrestaureret ud, men som ikke tåler nærmere efterforskning.
   Kalder man det præmiering af ihærdigt arbejde ved istandsættelse af gammel bil stiller

 

sagen sig ganske anderledes.
   På den anden side har de demokratiske afstemninger den ubestridelige fordel at være subjektive i deres forløb. Det er meget sjældent, at man ser samme bil vinde to gange i træk, selvom det måske var fortjent. Roserne går pænt på omgang, og så længe man ikke har et veldefineret pointsystem som grundlag for bedømmelsen, må systemet siges at være det mest tilfredsstillende.
   Summary: Sjællandsturen bød på et program, der nok kunne lyde spændende, men man savnede en fast hånd i arangementet, så det hele fik lov at gå på bedste beskub, og det var altså desværre ikke altid godt nok.
   Hillerødløbet havde som grundlag et fortrinligt orienteringsløb. Med lidt mere gjort ud af resten af arrangementet, kan dette løb meget let få DVK's ture til at blegne.
   Juelsmindeturen ejede en hygge, som begge de andre manglede. Det er øjensynligt arangørernes ganske bestemte opfattelse at selve løbet ikke skal være konkurrencebetonet, men mon ikke jeg kan få støtte, når jeg mener, at lidt flere poster med konkurrencer ind imellem, ville være på sin plads.
   Og med petit en ganske privat bemærkning, som skal ud. Jeg vil gerne spendere lidt mere på en tur, og så få noget bedre at spise, måske vin til maden og et hyggeligt lokale. Fine fornemmelser??
   M. Bessermann-Nielsen. 

SJÆLLANDSTUR:
   Restaurering: 1. Arne Schmidt, Citroen 1925, 2. Hans Sørensen, Austin Seven.
   Manøvreprøve: 1. Ann Margreth Christensen, Austin Seven, 2. Kai Bach, RollsRoyce.

 

Ann Margreth Christensen fik også præmie for at være kommet helt fra Norge og Erik Ballermann trøstpræmie fordi hans Indion Big Chief kørte i stykker undervejs fra Jylland.
HILLERØDLØBET:
   Rally: 1. E. L. Jensen, Ford T, 2. K. E. Petersen, Skive, Ford T, 3. M. Remark, Ford A.
   Restaurering: I. Carl Johan Larsen, Ford T, 2. K. Bach, Rolls-Royce, 3. Hans Sørensen, Austin Seven.
   Ældste vogn: K. Bach, Mathis 1920. Præmie for at være kørt længst til arrangementet: K. E. Petersen, Skive, og for hurtigste tilmelding: Anton Sørensen, Randers.
JUELSMINDE:
   Restaurering: L Åge Louring, Ford T 1923, 40 stemmer, 2. Th. Eriksen, Ford A 1930, 26 stemmer, 3. Claus Ahlefeldt, Chrysler 1928, 20 stemmer, 4. A. M. Nielsen, Ford A 1930, 18 stemmer, 5. Jørgen Bardram, Buick 1934, 15 stemmer.
   Manøvreprøve: 1. Hans Rasmussen, Ford A 1930, 2. E. F. Jacobsen, Chrysler 1931.
   Kommet længst fra i km: Fl. Sørensen, Vauxhall 1930.

Børge Kå mødte i Ford TT kranbil til Sjællandsudflugten og fik undervejs halet en forlist skærslipperbør op af grøft .,. Manden på ladet filmede, og filmen blet vist på det københavnske møde i september.

På Sjællandsturen var der lejlighed til at studere motorestetik på Sv. Haubergs Alfa Romeo 1930. Man kan skimte forbindelsen fra manifold til kompressor og den typisk italienske ordenssans giver sig udslag i
dækslet over tændrørskablerne — mellem de to knastakseldæksler.

Carl Johan Larsens sjældne firedørs Ford T vandt restaureringspræmie i Hillerød.

Age Lourings vindende Ford T 1923 til manøvreprøve under Juelsminde-udflugten.