Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  10     side  20 & 21

  

 

Den smukke Buick 34 cabriolet, som var til salg hos Skandinavisk Motor Co. i København for nogle måneder siden, er blevet erhvervet af et nyt medlem, Jørgen Bardram, på Als. Vognen blev fremført af Bardram på Juelsminde-turen. Den var en kort overgang i M. Remarks eje, men Remark lod den gå retur til Skandinavisk

 

Motor, fordi den lugtede af olie. Nu er lugten omtrent fjernet, og Remark ser meget forkert ud i ansigtet når han bedyrer, at han ikke fortryder at han afhændede Buicken.

En fin lukket Buick af samme årgang er indkøbt af B. Mackeprang.


Jørgen Harups fine Citroën 15-6 har fået selskab i garagen i København af en åben Citroën 11 1937-38, der er indforskrevet fra Kolding. Altså en vogn af samme model som den, der var afbildet i september-nummeret af Bilhistorisk Tidsskrift. Men Harup er stadig på jagt efter et sekscylindret eksemplar af cabrioletten, hvis det findes her i landet.

Børge Kå har formedelst 50 kroner overtaget en topersoners LaSalle cabriolet 1928, der tidligere har tilhørt Bram Hansen. Det er den vogn, der i vognlisten fejlagtigt er opført som coupe. Motoren er desværre frostsprængt, så hvis nogen tilfældigvis

osv. osv.

 

 Mogens Bessermann-Nielsen har fra England købt en Lagonda 1933 sedan med cykelskærme. Det er en treliters, modellen er lidt uvis, efter papirerne skulle det være Selecta Special, men det mener Bessermann ikke holder stik.

Th. Aunsbjørn, Tånum pr. Randers, tilbyder opstalding af biler for 100 kroner pr. stk. om året. Ønsker man udenomsplads for at kunne pusle om køretøjet, bliver prisen tilsvarende højere. Aunsbjørn mener at have plads til indtil 200 vogne.

En stor Renault 1911, der længe har spøgt på Fyn og omliggende øer, er blevet købt af Claus Ahlefeldt.

 
Brighton

   Brighton løbet havde i år dobbelt dansk deltagelse: B. Mackeprang og Sv. Hauberg i Teknisk Museums Christiansen 1899 (alias Store Kongensgadevognen) og Raben-Levetzau i en af de få Ford A 1903, der findes i Europa, en vogn, der skal være fundet på en gård i Jylland forrige år.
   Det var efter sigende første gang, der deltog en Ford i Brightonløbet, der jo er begrænset til vogne, som ikke er nyere end 1904. Ford havde omgivet deltagelsen med meget reklame, og i bedste Monte Carlo-stil blev Ford A'en fulgt af en mekaniker-vogn med en større stab. Den fuldførte da også i fin stil.
   Christiansen-vognen fuldførte også — dog var den først fremme fyrre minutter efter at målet var strøget. Men den tilbagelagde de 91 kilometer på under otte timer.
   Smøremekanismen svigtede lige før start, og først klokken 8:45 kom vognen afsted. Den overordentlig primitive vogn med friktionskraftoverføring — vist nok den eneste i løbet uden kæder og tandhjul — havde også vanskeligheder på grund af den meget bakkede rute. Den første tredjedel af distancen er en sej stigning. Transmissionen blev for glat, og Hauberg måtte hos en snedker låne en brækket rasp for at gøre læderskiverne ru igen.
   De sidste 50 kilometer måtte Mackeprang sidde og holde olierøret i hånden, da det var gået løs i gevindet. Det foregik på den måde, at motorhjelmen var taget af, og Mackeprang sad bøjet over motoren hele tiden for at justere og tippe karburatoren ved hver stigning.
   Enkelte gange kom hastigheden op på 30 kmt.

 

Ved vejs ende var det blevet mørkt, men Christiansen var ikke sidste vogn, der fuldførte. Der var anmeldt cirka 260 vogne, 28 kom ikke fra start og 22 kom for sent i mål.
   Mackeprang gav/giver en beretning med lysbilleder på det københavnske december-møde og agter at gentage beretningen på et af de jyske møder i begyndelsen af det nye år.

Nyt museum

   Børge Kå åbner snart udstilling sammen med Kai Bach i fine lokaler på et meget centralt beliggende sted i Nordsjælland, nemlig i avlsbygningerne til Petershvile Teglværk mellem Kagerup og Helsinge.
   Der er rigelig plads, og det er tanken at indrette rum, hvor der kan foregå restaureringsarbejde, og hvor gode venner og DVK-medlemmer kan mødes, og endvidere at modtage DVK-medlemsvogne i pension i udstillingen på visse nærmere betingelser, som man kan tale med Børge Kå om på telefon (01) 95 09 91. Vogne til udstilling afhentes overalt i landet på Kås eget Tempo fejeblad. Også kølere, plakater og andre dekorative udstillingsgenstande har interesse, til købs eller til låns.
   I første omgang vil der blive udstillet omkring 30 vogne og 15 motorcykler — der er plads til ca. 100 biler. Der bliver cafeteria i svinestalden.
   Man stræber efter at åbne 1. marts.


Franciskanermunken Roger Bacon sagde i det herrens år 1300: „Vi vil engang blive i stand til at drive køretøjer frem med en utrolig hastighed uden hjælp af noget dyr."