Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  11     side  4 & 5

  

 

I betragtning af det større antal billeder i bladet har vi undersøgt, om det nu ville være billigere at trykke det i offset, men det viste sig ikke at være tilfældet med vort lille oplag. Vi har også indhentet tilbud på trykning hos et medlem, men tilbudet viste sig at ligge afgørende højere end prisen hos vort nuværende trykkeri.
   Det skal indrømmes, at vi ikke har gjort den helt store indsats for at skaffe flere annoncer, der er grænser for 

 

 hvor meget redaktionen kan overkomme. Derfor vil vi da appellere til den store medlemsskare om at medvirke på det punkt. Vær med til at tegne annoncer til bladet, prisliste fås hos Kjeld Schouboe.
   Til slut; Stof og billeder til bladet modtages som altid med taknemmelighed, ligeledes rettelser og tilføjelser til vognlisten (som stadig kan fås ved indsendelse af tryksagsporto til B. Mackeprang),
                             
O. Riisager.

 

Møderne

Der indkaldes til generalforsamling med dagsorden i henhold til lovene på Københavnsmødet tirsdag den 18. april. Mødeprogrammet for de kommende måneder bliver dermed i København: Torsdag den 16. marts, tirsdag den 18. april, onsdag den 17. maj og torsdag den 15. juni. Møderne holdes som sædvanligt klokken 19:30 i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe, og vi minder om, at der ikke må parkeres i vaskeriets „hovedgade", men kun på de tre parkeringspladser. Fl. Sørensen og B. Hoffmann fortsætter deres gennemgang af bilen.
   De jyske møder holdes hver den første tirsdag i måneden på Hørning Kro ni kilometer fra Århus. Det er klokken 20. En undtagelse danner mødet tirsdag den 2. maj, som begynder klokken 19. Det vil jyderne bruge til at markere klubbens 12½ års fødselsdag med en middag. Kromandens specialitet serveres,

 

og tilmelding må ske senest dagen før til Jonne Vagn Jensen, telefon (065) 409 55/Ørting 22.

Pedershvile

Der arbejdes for højtryk for at gøre Trafikhistorisk Museum på Pedershvile i Nordsjælland færdigt. Kaj Bach og Børge Kå håber at kunne slå portene op for publikum til påske. Allerede inden åbningen har de måttet udvide og tage flere lokaliteter i brug end oprindelig tænkt.
   Nærmere i næste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift.
   Børge Kå har suppleret beholdningen af Ford produkter med prinsesse Birgitte af Bourbon Parmas 4-dørs Ford T 1926 sedan og en 12-cylindret 4-dørs Lincoln cabriolet 1939. Blandt de seneste nyerhvervelser er desuden 2 stk. 2-personers Adler fra trediverne. For at lette restaureringen efterlyser Børge Kå en tredje 2-personers Adler, der skal findes på Sjælland.

 

Løse bolte
 
Peter Ferlov vil gerne i forbindelse med eventuelle andre ejere af Unic. (Henvendelse Sundvænget 7, Hellerup). Rygtevis forlyder det, at et medlem på Fyn er ved at få fingre i en Unic fra ca. 1916.

Det udvidede hold Bentley Boys er gået voldsomt i krig. I Hoffmanns forældres have er 4½-literens chassis ved at blive trukket i led.

Per Marcus Pedersen er flyttet til Horsens, og fortæller, at han har udvidet med en Ford A sedan 1930, en Austin 1216 sedan 1933 og en Chevrolet 1934 cabriolet med klap.

Også Hans Sørensen har siden sidst fået en sekscylindret Austin sedan, årgang 1932.

Laier i Horsens siges at have fået en stor topersoners Citroën fra sidst i tyverne, det skal være en flot vogn i ret god stand.

Ingeniør Petersen i Sandal har fra Sjælland fået en 4-cyl. Renault sedan 1927, som fra ny har kørt 21.900 km. Den har været klodset op siden 1934 og er overhovedet ikke slidt, kun lidt tæret. Hos A. M. Nielsen, ikke så langt derfra, er en åben vogn af samme type ved at blive restaureret. Den er der til gengæld meget at gøre ved. A. M. Nielsen arbejder samtidig på en Puch 1913 motorcykel, som ikke engang fabrikken har magen til.

Pas på! En vis fynsk opkøber og eksportør af gamle biler er begyndt at annoncere efter vogne også i københavnske aviser, foruden de fynske.

 

Niels Jonassen, som har skrevet dette nummers hovedartikel, bestyrer en dansk Jowett klub, som har 11 medlemmer med tilsammen 7 vogne af mærket.

Peter Nyborg har fået en Chevrolet 1928, todørs sedan, som han vil bruge til daglig.

Find Sommer har erhvervet en Douglas motorcykel fra cirka 1928 og efterlyser dynamo og gearkassedæksel.

Fru Øelund har solgt sin Rolls-Royce Ph. II Hooper limousine 1930 (ikke 38 som der fejlagtigt står i vognlisten) til Kjeld Schouboe. Vognen lå adskilt på 1. sal og chassis, motor osv. måtte fires ned gennem en elevatorskakt. Schouboe fortsætter den restaurering, som Øelund begyndte inden han døde og agter at føre vognen tilbage til den oprindelige skikkelse. Det var en sedanca de ville.

Schouboe har forøvrigt fået foræret en Mercedes-Bent 300 sedan 1952 af en bekendt. Den skal indtil videre i mølpose.

Steen Hartvigsen i Nykøbing Falster har givet sin Ford T selskab i garagen af en Erskine sedan 1928 og en BSA 3½ HK årgang 1929.

Cyklebørsen, Nørrebrogade 8 i Horsens (tel. 2 3444) har ifølge annonce i Jyllands-Posten 19/2 på grund af rigelige indkøb i 1917 komplette Ford T speedometersæt og enkelte dele dertil. Også motordele til Ford T, styrebolt-sæt og andre fortøjsdele til A og B, navdæksler til Buick, Nash, Dodge Brothers, Studebaker og Willys Knight ca. 1915 til 20. Originale amerikanske varer. Endvidere speedometerure til Nimbus Kakkelovnsrør og reservedele til omtrent alle mærker og årgange motorcykler.