Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  11     side  6 & 7

  

 

Løbskalenderen

Der er foreløbig planlagt udflugter den 20. maj (omkring Fredericia), 17. juni (Egeskov), 5. august (Sjælland), 16. september (Juelsminde). Løbsdatoerne ligger ret tæt på hinanden, dette skyldes at man fra flere sider har ment at første del af maj samt hele oktober er for kolde til at køre i åben bil. Førstkommende tur, i det sydlige Jylland, vil blive arrangeret af vor „hårde kærne" fra Fredericia. Jeg ved at der fra disse medlemmers side gøres en meget stor indsats for at dette skal blive alle tiders tur."
   Det er svært at arrangere disse ture så alle bliver tilfredse, nogle vil køre orienteringsløb, andre vil slet ikke have nummer på bilen, nogle synes at præmierne fordeles forkert, andre kan slet ikke lide den type præmier — maden kan være for varm eller for kold, for dyr eller for billig — med hensyn til det sidste, så har jeg gennem mine samtaler med mange medlemmer fået den opfattelse at man ønsker god, veltillavet mad, men til en rimelig

 

pris, således at så mange som muligt kan deltage i hvert løb, også selvom det er en stor familie. Vi må jo da også indrømme at det er gamle biler, der er motivet for at vi mødes, vi er dog ikke en klub til varetagelse af „bordets glæder". Når der serveres to retter mad, med mulighed for at vælge en anden ret, hvis den første ikke passer en, så er det vist et spørgsmål om at hænge sig i bagateller, hvis man ikke er tilfreds. Det står jo enhver frit om han vil have en halv hummer serveret først, og om han vil have øl, rødvin eller champagne. Blot synes jeg ikke at man kan forlange at prisen for alle ca. 75 deltagere skal være højere, fordi nogle enkelte ønsker særlig luxus mad. Med hensyn til maden på Snaptun, så var der ved det bord hvor jeg sad, kun ros over maden, også svinekoteletten med rødkål, som flere ved bordet fik serveret.
   Men det forekommer mig at vore ture er for ensformige, derfor håber jeg meget at andre vil tilbyde sig som arrangører, det

 

vil skabe afveksling, og selvom det er morsomt at arrangere, så kunne det da også være morsomt for løbskomiteen, selv at deltage af og til. Der har fra flere sider været ønsker om orienteringsløb, var det ikke en ide at nogle af de interesserede, f. eks. Remark, Wedel og Bessermann, som vist alle tidligere har deltaget i sådanne løb, gav Hoffman og Flemming Sørensen en hjælpende hånd til et Sjællandsløb. Selv vil vi herovre se at finde mulighed for at lave noget lignende ved Egeskov, men både P. E. Hansen og jeg er ude af stand til at arrangere noget sådant uden hjælp. Alle tilbud om støtte modtages med begærlighed.
                                    Jonne Vagn Jensen.


Sæt x i kalenderen

ved den 20. maj. Årets første tur køres i trekantområdet denne dato. Løbsarrangørerne har planlagt en usædvanlig smuk tur, hvor vi bl. a. kører forbi 4 gamle vandmøller — sjove og uskadelige manøvreprøver — indhegnet parkering med vagt hele natten i parken bag hotellet —samt solskin hele dagen.
   Turen slutter på Hotel Snoghøjgård ved Lillebæltsbroen.
   De opfordres til at reservere værelser allerede nu:
Hotel Snoghøjgård — 14 værelser
telf. (059) 5 22 25.
Motel Medio — 22 værelser (1 km) 
telf. (059) 5 24 44.
Motel Peter Åge Gården — 12 værelser (2 km)
telf. (059) 5 21 00.
   Udførligt program og tilmeldelsesblanket fremsendes senere.               A. M. Nielsen.

   Det var DVK's eget program. Dertil kommer det årlige Ford T rally, Himmel-bjergløbet, der arrangeres af KDAK, År

 

hus Motor Co. og DVK, og endelig vides det, at KDAK Sport arrangerer et veteran-billøb midt på sommeren som led i festlighederne omkring Københavns 800 års jubilæum.
   Fra den anden side af sundet meddeler Motorhistoriska Klubben i Skåne, at det bliver femte og muligvis sidste gang, Sydsvenske Dagbladet og KAK arrangerer Falsterbo Festival til sommer. Selv holder MKS sin ,grona tråff" 4. maj i nærheden af Hålsingborg og indbyder DVK-medlemmer til at være med. Nærmere i sekretariatet, Monbijougatan 5, Malmå C. Endvidere påtænker MKS en tur i april eller maj til Teknisk Museum i Helsingør.
   Automobilhistoriska Klubben holder sit store Svenske Veteranbilsrally omkring Stockholm i første weekend i juni. Klubbens adresse er c/o Tekniske Museet, Stockholm NO.

Egeskov

Claus Ahlefeldt har til Egeskov biludstillingens 1967-sæson indkøbt fru Dalkiærs Fiat 501, en Wanderer tandem replica, som Bugatti-Kaj i København har fremstillet og en Hupmobile 1936, som det hævdes at den daværende kronprins Frederik har ejet. Endvidere er der truffet aftale med Falck-Zonen om lån af ældre brandbiler, med malermesteren i Karleby og flere andre om lån af motorcykler, med Kongelig Dansk Aeroklub om opstaldning af flyvemaskiner, som forløber for det flyvemaskinemuseum, der senere skal indrettes på Kløvermarken i København og med en samler i Sønderjylland om hestevogne.
   Der åbnes til pinse.