være rimeligt at skildre såvel efterkrigstidens Jowett som dens
baggrund, for så vidt den har nogen. Der består nemlig det mærkelige forhold at selv om Jowett
fabrikkernes historie som bilproducent går tilbage til 1906 er efterkrigstidens Jowett Jupiter og
Javelins udviklingslinie ganske kort, nærmest hektisk.
Det hektiske var noget helt fremmed for det gamle familiefirma i Yorkshire; man havde
altid fulgt sin egen tekniske filosofi uden større hensyntagen til gængse eller populære
forestillinger. I 1901 kom brødrene Jowett med deres første konstruktion, en sideventiler,
vandkølet V2 motor med desmodromisk ventilmekanisme. Den blev i 1904 afløst af en topventiler motor
med tre luftkølede cylindre og 5 hovedlejer. Endelig kom i 1906 fabrikkens første bil, en lille,
let, åben 2-personers vogn drevet af en 2-cylindret boksermotor på 907 c. c. bygget sammen med en
3-trins gearkasse. Styringen fulgte i øvrigt Lanchesters praksis med styrearm i stedet for rat. Da
fabrikken imidlertid var fuldt beskæftiget med at lave Scott-Jowett motorcykler, kom bilproduktionen
først i gang for alvor i 1910. Styringen var da blevet konventionel, men den lille 2-cylindrede,
sideventilede boksermotor var bibeholdt. Den skulle blive Jowetts kendemærke. Indtil 1936 |
|
blev alle fabrikkens produkter trukket af dette trofaste, lille
apparat, hvis fiskekutterdunk blev en velkendt lyd i Midtenglands bakkede land. Den blev forbedret i
takt med metallurgiens fremskridt, men konstruktionen beholdt man, og det er næsten kun på
karosserierne at man kan skelne mellem fabrikkernes forholdsvis mange modeller. Man byggede
2-personers og 4-personers og åbne og lukkede vogne. Men under den forbavsende høje motorhjelm
dunkede de to cylindre sig troligt frem. Motoren blev efterhånden en fabel; i 1926 kørte to
Jowett'er tværs igennem Afrika uden tekniske vanskeligheder — med mængder af bagage på slæb i to
påhængsvogne. Reparationer var så godt som ukendte, og det var fabrikkens ambition at holde
driftsomkostningerne — incl. skat og forsikring —nede på en penny pr. mile.
Den berømte flustin 7 har vundet ry som den første billige folkebil. Når Jowett ikke
vandt denne position skyldes det uden tvivl at fabrikken var langt mindre end flustins, og at dens
produkter blev opfattet som en lokal Yorkshire specialitet, hovedsagelig beregnet til at køre op ad
stejle, mudrede bakker. En rekordkørsel i 1926 på Brooklands ændrede ikke denne udbredte
forestilling. Den var ellers bemærkelsesværdig nok. En Jowett med alu- |