Den 27. januar var vi i London for at hente den tidligere omtalte
three wheeler Morgan 1929.
Vores gode ven Max Beaumont havde skaffet os bilen, og vore tanker inden vi så den var
mange. Hvordan så den ud, kunne den køre o.s.v. Med hensyn til udseende overgik den vore dristigste
forventninger, vi havde frygtet et delvist vrag, håbet at vraget ikke var altfor elendigt, at det
måske endda kunne bevæge sig ved egen hjælp. Og så mødte vore øjne et lille blankpoleret
vidunder, ikke en skramme i den grønne lak, og startvillig udover al forventning.
Det var et problem at få Eriks 189 cm anbragt, og efter at det var lykkedes (ovenfra, da
bilen jo ingen døre har) viste det sig at der ikke var plads til mig, i den anledning starter jeg en
slankekur fra i morgen, Erik startede derefter ud på en rundtur i London. Da han efter tyve min. kom
tilbage var hans begejstring for bilen ikke blevet mindre, selvom hans ene ben sov, og han måtte
indrømme at han nok havde lidt for lange ben til en vogn af den størrelse.
Næste formiddag klokken 10 startede vi fra London, Erik i omtalte Morgan og jeg sammen
med en bekendt i hans Anglia. Under de to timers kørsel gennem London havde jeg rig lejlighed til at
smalfilme vores Morgan, når den smuttede ud og ind mellem Londonbusserne, og når den var indfiltret
i trafikknuder ved broerne. Det gik støt til Harwich, trods småregn og lidt tåge, kørte
vores Morgan så godt at Anglia'en sakkede bagud, hver gang det gik op ad bakke. |
|
Vi kom vel ombord, de engelske toldere var ikke det mindste
bekymrede over at det lille vidunder af en bil nu forlod deres land. De så nærmest lettede ud, synes
jeg.
Efter at Erik havde fået et tiltrængt bad (alle de sprøjt vi i andre biler får på
forruden, dem får en Morgankører i ansigtet!!!) satte vi os til middagsbordet. Vi var meget
tilfredse og glade for bilen, og efter en flaske vin rørende enige om at det ville være synd at
skille den ad – den skulle blot kigges lidt efter og gøres ren, og lakken måtte bestemt ikke
røres.
I Esbjerg var der naturligvis lidt tovtrækkeri om hvorledes den kunne importeres, da
Erik havde svært ved at komme ud af Morgan'en ordnede jeg det fornødne efter bedste evne, om det er
gjort på rette måde vil vel vise sig når vi skal vise den i Odder, hos det lokale toldvæsen. Men
enten var det det danske snesjap, eller fordi den var blevet plomberet om ratstammen, eller måske
havde den hjemve – ilivertfald begyndte den at gå på én cylinder, og selvom hele bilen kun vejer
250 kg så kører den nu bedst når begge cylindre er i gang. Vi trøstede den, tørrede snesjap af de
ædlere dele, men godt gik den ikke. Nå, efter Horsens begyndte den igen at føle sig veltilpas, og
Erik kørte 80 opad bakke, hvis ellers speedometret i Mercedes'en viser korrekt. Vi begyndte allerede
nu at tælle minutterne til vi kunne køre op foran huset, da jeg pludselig så Morgan'en dreje en
omgang og derefter glide baglæns ned i en dyb grøft.
Jeg fik standset Mercedes'en, og da jeg nåede hen til Erik blev jeg beroliget ved at se
ham kravle ud af bilen, men vi skam- |