Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  12     side  6 & 7

  

 

Bratlands fine åbne Chrysler.

Lillebæltsløbet

Sæsonens første udflugt, Lillebæltsløbet 1967, løb af stablen med udmærket deltagelse og under stor publikumsinteresse den 20. maj. Energiske medlemmer på Fredericia-egnen stod for arrangementet.

   Resultaterne blev:
Restaurering, klasse A, indtil 1928:
1. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926  
2.
D. Hebsgård, Bugatti type 13 1911  
3.
A. P. Laier, Chevrolet touring 1927

Restaurering, klasse B, 1928-40:
1. E. Christiansen, Ford A touring 1930 
2. P. Fuglsbjerg, DeSoto touring 1929 
3. G. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928

Kørsel plus manøvreprøver:
1. G. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928

  2. H. Fast, Dodge cabriolet 1932 
3
J. Johansen, Morris 8 1936

Ældste deltager:
J. Frederiksen, Wanderer 1910 
Kørt længst for at deltage:
P. Lykkeberg, Ford Ards. 1929

Trøstpræmie for delvis havari:
A. P. Laier, Chevrolet touring 1927 
E. F. Jacobsen, Chrysler Imperial 
H. Rasmussen, Ford A 1930

Sjoveste hat:
R. Bratland, Chrysler touring 1924

   Således var der præmier til næsten alle. Ved præmieringen af restaurering i klasse B var der i øvrigt kun 1 points forskel mellem Christiansen og Fuglsbjerg.
 

Alt var fryd og gammen, blot var maden absolut dårlig. Selve løbet var overordentlig omhyggeligt tilrettelagt, med en hel stak kort, køreordrer osv. til hver deltager.
   Til spisningen havde H. Mejer Larsen forfattet et 8-sidet særtryk af Bilhistorisk Tidsskrift, indeholdende Løse Bolte, rubrikannoncer, gode råd til damerne og to sange. Var det ikke noget for Mejer Larsen at komme med i redaktionen af selve bladet?

To gamle svende klarer manøvreprøven:  Johan Frederiksens Wanderer 1910 og Hebsgårds Bugatti type 13 1911.

 

Til Himmelbjerget

Næste års Himmelbjergløb bliver det tiende, og i anledning af dette jubilæum vil der blive gjort noget ekstra ud af arrangementet. Traditionen for tidspunkt2t bliver fraveget, idet løbet rykkes til søndag den 16. juni.
   Hr. Århøj, der i alle de ti år har stået for den praktiske tilrettelæggelse, har allerede fået tilmeldelse fra tyve amerikanske Ford T-ejere, som kommer i samlet trop til Europa for at deltage i vigtige veteran-billøb i sommeren 1968.
   Hovedpræmien er som hidtil den store vandrepokal, der oprindelig stammer fra KDAK's „Løbet over Himmelbjerget" i 1908.

Museumsudvalget

Vagn Jensen har bedt mig redegøre for DVK's jyske museumsudvalg, som blev stiftet i 1962 af Ole Rohr Christoffersen, E. Kornerup, E. Vagn Jensen og Th. Ry Andersen. Med det formål for øje at arbejde for oprettelsen af et jysk museum, fik udvalget foræret en 1918 Mack lastbil af Århus Oliemølle, en 1929 Pontiac, en 1929 Marquette og en 1928 Buick. Så længe Århus afdelingen disponerede over den store lade på Moesgård, var opbevaringen ikke noget problem for udvalget, som selv har afholdt udgifter til transport osv. Da Århus kommune selv skulle bruge laden besluttede udvalget at overlade Åge Louring, som allerede dengang var i fuld gang med at virkeliggøre sine museumsplaner, alle vognene for en symbolsk pris. Tilbage er kun at afvikle museumsudvalget.

Ry Andersen.