|
Bratlands fine åbne Chrysler.
Lillebæltsløbet
Sæsonens første udflugt, Lillebæltsløbet 1967, løb af
stablen med udmærket deltagelse og under stor publikumsinteresse den 20. maj. Energiske
medlemmer på Fredericia-egnen stod for arrangementet.
Resultaterne blev:
Restaurering, klasse A, indtil 1928:
1. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926
2. D. Hebsgård, Bugatti type 13 1911
3. A. P. Laier, Chevrolet touring 1927
Restaurering, klasse B, 1928-40:
1. E. Christiansen, Ford A touring 1930
2. P. Fuglsbjerg, DeSoto touring 1929
3. G. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928
Kørsel plus manøvreprøver:
1. G. Stilling Jeppesen, Chevrolet 1928
|
|
2. H. Fast, Dodge cabriolet 1932
3 J. Johansen, Morris 8 1936
Ældste deltager:
J. Frederiksen, Wanderer 1910
Kørt længst for at deltage:
P. Lykkeberg, Ford Ards. 1929
Trøstpræmie for delvis havari:
A. P. Laier, Chevrolet touring 1927
E. F. Jacobsen, Chrysler Imperial
H. Rasmussen, Ford A 1930
Sjoveste hat:
R. Bratland, Chrysler touring 1924
Således var der præmier til næsten alle. Ved præmieringen af restaurering i klasse B
var der i øvrigt kun 1 points forskel mellem Christiansen og Fuglsbjerg. |
|
|
Alt var fryd og gammen, blot var maden absolut dårlig. Selve løbet
var overordentlig omhyggeligt tilrettelagt, med en hel stak kort, køreordrer osv. til hver deltager.
Til spisningen havde H. Mejer Larsen forfattet et 8-sidet særtryk
af Bilhistorisk Tidsskrift, indeholdende Løse Bolte, rubrikannoncer, gode råd til damerne og to
sange. Var det ikke noget for Mejer Larsen at komme med i redaktionen af selve bladet?
To gamle svende klarer manøvreprøven: Johan Frederiksens
Wanderer 1910 og Hebsgårds Bugatti type 13 1911.
|
|
Til Himmelbjerget
Næste års Himmelbjergløb bliver det tiende, og i anledning af
dette jubilæum vil der blive gjort noget ekstra ud af arrangementet. Traditionen for tidspunkt2t
bliver fraveget, idet løbet rykkes til søndag den 16. juni.
Hr. Århøj, der i alle de ti år har stået for den praktiske tilrettelæggelse, har
allerede fået tilmeldelse fra tyve amerikanske Ford T-ejere, som kommer i samlet trop til Europa for
at deltage i vigtige veteran-billøb i sommeren 1968.
Hovedpræmien er som hidtil den store vandrepokal, der oprindelig stammer fra KDAK's „Løbet
over Himmelbjerget" i 1908.
Museumsudvalget
Vagn Jensen har bedt mig redegøre for DVK's jyske museumsudvalg,
som blev stiftet i 1962 af Ole Rohr Christoffersen, E. Kornerup, E. Vagn Jensen og Th. Ry Andersen.
Med det formål for øje at arbejde for oprettelsen af et jysk museum, fik udvalget foræret en 1918
Mack lastbil af Århus Oliemølle, en 1929 Pontiac, en 1929 Marquette og en 1928 Buick. Så længe
Århus afdelingen disponerede over den store lade på Moesgård, var opbevaringen ikke noget problem
for udvalget, som selv har afholdt udgifter til transport osv. Da Århus kommune selv skulle bruge
laden besluttede udvalget at overlade Åge Louring, som allerede dengang var i fuld gang med at
virkeliggøre sine museumsplaner, alle vognene for en symbolsk pris. Tilbage er kun at afvikle
museumsudvalget.
Ry Andersen.
|
| |