Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  8 & 9

  

 

 Mødedatoer

De jyske møder fortsætter efter traditionen på Hørning Kro hver første tirsdag i måneden klokken 20.
   De københavnske mødedatoer resten af året bliver: 14. september, 17. oktober, 15. november og 7. december, klokken 19:30 i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe. Hoffmann og Fl. Sørensen genoptager i efterårets løb deres forelæsningsserie.

Forsikringerne

   Pr. første august havde 35 medlemmer meddelt, at de var interesseret i gruppeforsikring af i alt 57 køretøjer. Vi skulle jo gerne op på cirka 90 køretøjer for at kunne danne gruppen. Derfor er der igen i dette nummer af bladet indlagt en blanket, hvor man kan meddele, om man er interesseret. Der henvises i øvrigt til redegørelsen i juninummeret af Bilhistorisk Tidsskrift.

   Den Hansa Lloyd brandbil ca. 1922 på fast gummi, som Åge Louring udstiller på sit museum, var Viborgs første brandbil. Desværre har brandvæsenet lagt en senere motor i, så hvis nogen skulle vide, hvor der er en 3-4 liter motor at finde, hører Louring gerne om det.
   Til gengæld er det chassiset, der mangler til en sjælden 1910 Presto 8120 PS med motornummer 112. Foruden motoren er køler og torpedo i behold, og det udstilles restaureret. Det vides at karrossen endte som kane, og chassiset ligger formentlig under en hestevogn.

 

   Fra vort medlem H. H. Matz i Flensborg har vi fået besked om, at han har et stort lager af fabriksny reservedele til: Mercedes-Benz 170 V og S, 220 indtil 1953, 300 indtil 1954, Opel 1.2 liter, Super Six, Admiral 38, Olympia 47-51 og Kapitän 47-51. Delene sælges til lave priser og forespørgsler kan skrives på dansk. Adressen er: Hans H. Matz, 239 Flensburg, Postfach 546.
   Endvidere oplyser Matz, at hos firmaet Auto-Trio, Hoff-Lieng & Danielsen, Ogmundsvej 18 i Oslo findes der ny reservedele til: Adler Junior, BMW div. typer, Hanomag 1.3 liter, Horch 830, 930, 901, V 8, Steyr 50, 55, 200, 220, Stówer KUbelwagen og Wanderer W 23/24 og W 501250.

Mogens Holck var tilfældigt på Trafik-historisk Museum, da nyerhvervelsen, en tosædet åben Tiger Moth flyvemaskine, ankom for egen kraft. Hvis han ikke havde været der, var maskinen ikke så hurtigt blevet anbragt i den store lade. Holck har nemlig selv engang fløjet luften over hele Europa tynd i en Tiger Moth og vidste, at vingerne nemt kunne slås tilbage, så maskinen kunne komme ind gennem porten.
   Der foregår hele tiden noget på Peders-hvile, svinestalden er lavet om til cafeteria, laden er inddraget til udstillingsbrug, bilbestanden fornys hyppigt, og der er kommet en pragtfuld stor damptromle.

   A. Bjørn-Jensen i Ålborg har afhændet sin 5113 PS Adler 1913-14 til Åge Louring, der udstiller den på sit ny museum i Gjern.

 

S1 til Teknisk Museum

Den første august tog man det første spadestik til Teknisk Museums kommende rigtige udstillingsbygning på Lappestensbatteriet i Helsingør.
   Bygningen skal stå færdig om et år. Den dækker 2.580 kvadratmeter og kommer til at koste 3.7 millioner kroner.
   Ved højtideligheden overrakte Fa. E. Sommer museet prototypen til den danske bil S 1, som firmaet fremstillede i 1949-50 på grundlag af den tocylindrede engelske Bradford boksermotor fra Jowett fabrikken.
   Bilen blev under stor opmærksomhed vist på biludstillingen i Forum i 1950. Produktionen skulle bortset fra motoren baseres på medvirken af en række danske fabrikker. Vognen havde et rummeligt fempersoners karrosseri, egenvægt 830 kg, topfart knap 100 kmt (Bradford motoren

 

var sideventiler og på 25 hk), benzinøkonomi 15-18 km på literen.
   Udsalgsprisen skulle blive ni-ti tusinde kroner, forudsat at der kunne opnås en beskeden toldbeskyttelse, men det kunne myndighederne ikke gå med til, og projektet måtte skrinlægges.
   Prototype-eksemplaret gik derefter som brugsvogn og tilbagelagde halvandet hundrede tusinde kilometer.
   Nu har firmaet restaureret vognen under medvirken af flere af de samme folk, som i sin tid fremstillede den, og bortset fra en tilbøjelighed til at koge er vognen i fin stand.
   Ved starten af Absalon Veteranbil Rallyet var S 1 på gæstespil i Fredensborg, hvor billedet blev taget.