af det nydeligste, der nogensinde er vist af denne charmerende
model, og en åben 6 pers. Fiat 1916 er en meget stor sjældenhed, som det er af stor værdi at man
har fået her til landet.
En meget smuk Fiat 501 skal også nævnes foruden en helt original Chrysler Sedan 1928 og
den kendte Chrysler type 70 Roadster, som Ahlefeldt ofte kører i selv.
Blandt de virkelige veteraner er der en fin Renault fra 1905 og en rigtig messing-Ford,
men en Renault 1912 taxi trænger til et bilhistorisk eftersyn.
En anden Renault, en af de herlige små „undervandsbåde" fra første halvdel af
tyverne bør snarest befries for sine blinklys og sin kofanger, men det gælder med denne som med
flere andre af de udstillede vogne, at der ganske simpelt ikke har været tid til at restaurere dem
færdigt før åbningen; det vil de imidlertid snart blive.
Blandt de nyere vogne er der en fin Oakland 1927 med limousette karrosseri og lakering i
meget typiske farver fra tiden samt et par T-Forder.
To historiske vogne er også kommet med, nemlig dronning Alexandrines Nash 1935 cabriolet
og den fra mange kongelige optog kendte Cadillac V-8 touring fra 1933.
Talbos Konkylie-vognen har en forbløffende tiltrækningskraft ved hallens ene langside,
hvor den danner kontrast til en af de sjove Rovin minibiler, som repræsenterer Delaunay-Bellevilles
sidste krampetrækninger efter krigen.
På en af Århus Oliefabriks kendte kædetrukne Mack lastvogne, som DVK også ejer et
eksemplar af, står et RollsRoyce 20/25 chassis parkeret!! det er Wiboe Hansens og det har tidligere
tilhørt direktør Granzow, der havde det gående med varevognskarrosseri. |
|
Danica motorcykel, 1900-1901, engelsk motor, P & M tandem, 734
ccm.
Chrysler sedan 1928
Oakland 1927 med limousette top.
Alle tiders kæmpe er en Skoda kanontraktor fra første verdenskrig
med massivt gummi. Den er i mine øjne en meget interessant udstillingsgenstand, der helt tager pusten
fra den farveglade opstilling af gamle brandkøretøjer ved siden af. |