Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  10 & 11

  

 

Fiat ca. 1916. Model ubekendt. Er det en Tipo Zero (alias 51)?

Egeskov museet

Fredag den 12. maj åbnede Claus Ahlefeldt sit nye store museum i en kæmpemæssig ladebygning på Egeskov.
  Dette museum er på sin vis enestående i sin art her i Danmark, idet dets samlinger foruden biler og motorcykler omfatter fly og hestevogne. Hovedindtrykket er derfor mere broget end man kender det fra andre museer med transportmidler som speciale og kan vel nærmest sammenlignes med visse partier af Danmarks Tekniske Museums interimistiske udstilling forstørret op til ca. det tredobbelte.
  Det særprægede rum med op til 20 m loftshøjde under det imponerende sadeltag giver en egen stemning, fordi loftet

 

ligesom forsvinder og får de ophængte fly til at se ud, som om de virkelig er på vej gennem luften ned over de mere jordbundne udstillingsgenstande.  
  Den stærkt varierede udnyttelse af gulvpladsen giver også et broget og spændende indtryk, og man får en fornemmelse af et museum, der virkelig bevidst søger at få så bredt et publikum som muligt i tale.
  Som DVK mand gør man naturligvis først sine studier blandt bilerne, og selvom det straks skal siges, at man nikker genkendende til mange af dem, er det alligevel lykkedes Claus Ahlefeldt at få fat i noget særligt.
  Den lille Citroën Kløverblad er noget

 

af det nydeligste, der nogensinde er vist af denne charmerende model, og en åben 6 pers. Fiat 1916 er en meget stor sjældenhed, som det er af stor værdi at man har fået her til landet.
   En meget smuk Fiat 501 skal også nævnes foruden en helt original Chrysler Sedan 1928 og den kendte Chrysler type 70 Roadster, som Ahlefeldt ofte kører i selv.
   Blandt de virkelige veteraner er der en fin Renault fra 1905 og en rigtig messing-Ford, men en Renault 1912 taxi trænger til et bilhistorisk eftersyn.
   En anden Renault, en af de herlige små „undervandsbåde" fra første halvdel af tyverne bør snarest befries for sine blinklys og sin kofanger, men det gælder med denne som med flere andre af de udstillede vogne, at der ganske simpelt ikke har været tid til at restaurere dem færdigt før åbningen; det vil de imidlertid snart blive.
   Blandt de nyere vogne er der en fin Oakland 1927 med limousette karrosseri og lakering i meget typiske farver fra tiden samt et par T-Forder.
   To historiske vogne er også kommet med, nemlig dronning Alexandrines Nash 1935 cabriolet og den fra mange kongelige optog kendte Cadillac V-8 touring fra 1933.
   Talbos Konkylie-vognen har en forbløffende tiltrækningskraft ved hallens ene langside, hvor den danner kontrast til en af de sjove Rovin minibiler, som repræsenterer Delaunay-Bellevilles sidste krampetrækninger efter krigen.
   På en af Århus Oliefabriks kendte kædetrukne Mack lastvogne, som DVK også ejer et eksemplar af, står et RollsRoyce 20/25 chassis parkeret!! det er Wiboe Hansens og det har tidligere tilhørt direktør Granzow, der havde det gående med varevognskarrosseri.

 

 

Danica motorcykel, 1900-1901, engelsk motor, P & M tandem, 734 ccm.

Chrysler sedan 1928

Oakland 1927 med limousette top.

Alle tiders kæmpe er en Skoda kanontraktor fra første verdenskrig med massivt gummi. Den er i mine øjne en meget interessant udstillingsgenstand, der helt tager pusten fra den farveglade opstilling af gamle brandkøretøjer ved siden af.