|
På motorcykelområdet er det svært for undertegnede at foretage
vurderingen, men selv som usagkyndig kan man ikke undgå at se, at denne samling er noget helt
ekstraordinært.
Det er Erik Nielsen, Karleby på Falster, der står bag
hovedparten, og det er alt-sammen restaureringsarbejde i klasse A.
Den store raritet her er en danskbygget maskine ,DANICA" fra
århundredskiftet, men herudover er der også fine eksemplarer af bl. a. Indion, Wanderer, B.M.W.,
D.K.V., Sunbeam, N.S.U., Triumph, Royal Enfield, New Hudson og Nimbus.
Som en kontrast til den megen mekanik, er den ene ende af hallen
forbeholdt hestevogne, og her er det perler fra en samling, der tilhører boghandler J. C. Nielsen i
Haderslev. Hestevognene, der er udstillet, er et interessant indslag i denne håndgribelige
trafikhistorie, og bilfolk har godt af at studere de mange elegante vognkonstruktioner, som en
overgang dannede grundlag for udformningen af de første biler.
Til slut skal nævnes flyudstillingen, der sætter en særlig
spændende kolorit på museet.
Under loftet tumler der sig som tidligere nævnt flere fly af både
civil og militær art, og nede på gulvet står en Thunder-Jet i al sin magt og vælde. En meget lang
montre rummer hundredvis af meget velbyggede fly-skalamodeller, som medlemmer af Kongelig Aeroklubs
flyve-historiske sektion har bygget. Disse modeller vækker almindelig beundring, og jeg er sikker
på, at en tilsvarende modelsamling af biler ville være et trækplaster for ethvert motormuseum.
Den entusiasme hvormed flyhistorikerne er gået til værks er
imponerende, og det er også lykkedes her at skabe den første |
|
Citroën Kløverblad
Skodo kanontraktor fra første verdenskrig.
start til et flyvemuseum. Lad os håbe, at disse første skridt på
vejen fører videre og eventuelt finder et fast hjemsted på Egeskov. Stedet er i hvert fald egnet, og
der er tilmed mulighed for praktiske demonstrationer på godsets vidtstrakte jorder, som det blev
demonstreret ved en festlig flyveopvisning i forbindelse med museets
åbning. Bent
Mackeprang.
De to vogne, Holst Jensen havde annonceret til gratis afhentning i
junibladet, har ingen rigtigt vist interesse for. Det var en åben Ford V 8 1935 og en lukket flustin
10 1934. Skal det være, så skal det være nu — ellers bliver de hugget op. |
|
|
To veteranbiler har opnået godkendelse til hyrevognskørsel. Den
ene er Børge Kås velkendte Ford T 1920, der kan ses på Trafikhistorisk Museum ved Helsinge, når
den ikke nu kører droskekørsel igen som i sine unge dage. Til forskel fra dengang er den blevet
udstyret med Storno radiomodtager og -sender.
Den anden vogn er en Pontiac 1931, som man kan se race rundt i Københavns gader med et
stort udvendigt taxameter.
En uge før Absalon Rallyet hentede Kjeld Schouboe sin Fiat på den gamle bopæl for at
køre den til det ny domicil i Allerød og gøre den klar til turen. Undervejs begyndte den at hyle
som linje 8.
Schouboe fandt ud af, at det var gearkassen; vognen blev kørt i garage hos Bach og man
gik i gang med at skifte samtlige lejer ud i gearkassen. Fiat'en blev samlet igen og hylede lige så
meget som før. Det var naturligvis bagtøjet, der var gået igen. Det er det svage punkt på 501.
Nå, vognen blev klar, ikke alene uden sporvognshyl, men med de høje hjul, som omtales andet steds.
Men uanset at det altså ikke var i gearkassen, fejlen lå, har Schouboe ikke lovord nok
for hr. Quistgård i firmaet Hans Schrøder, N. Farimagsgade 65-67, København K (der er også en
Århus-afdeling), som er repræsentant for de italienske RIV kuglelejer. Firmaet ligger med de gamle
kataloger og er overordentlig velvilligt indstillet til folk med gamle biler. |
|
Fire dristige franskmænd er undervejs fra Nordkap til
Paris via Helsingfors, Moskva, Kaukasus, Tyrkiet og Wien i to veteranbiler, en åben Renault 1906 og
en lukket Delaunay-Belleville 1910, meget lig prinsesse Marie-vognen på Teknisk Museum. Turen er på
20.000 kilometer, og franskmændene regner med at gøre den på to måneder, tids nok til at være
fremme i Paris ved åbningen af bilsalonen i oktober. Vognene har begge en marchfart af ca. 35 kmt og
en topfart på 80 kmt.
B. Mackeprang gør opmærksom på en lille fejl i forrige nummer: Hans Talbot cabriolet
er ikke en Master, men en Major. Master er netop betegnelsen for den lukkede model.
Kurt Brusgård har stillet Ford A roadsteren til side til fordel for en nyanskaffet
coupé.
Hos Knud Kisling foregår der noget. Familien er flyttet ind i eget hus i Gadevang,
restaureringen af Morris Cowley'en skrider frem og samlingen er blevet forøget med en flustin Seven
1932 og en Harlev-Davidson 1928 med sidevogn, i fin og komplet stand. Nyt i beholdningen er også 4
Ford B motorer, hvoraf den ene er lagt i Ford A'en til den daglige kørsel, indtil vognen til sin tid
skal restaureres.
Den hjemlige Bugatti-bestand forøges stadig. Blandt de senest ankomne eksemplarer er en
type 49, som Jens Nielsen har indført fra Paris. Det er en cabriolet fra først i trediverne,
fabrikat enten Gangloft eller Bugatti. Den kan køre, men skal have den helt store
restaureringsomgang. |
| |