Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  12 & 13

  

 

På motorcykelområdet er det svært for undertegnede at foretage vurderingen, men selv som usagkyndig kan man ikke undgå at se, at denne samling er noget helt ekstraordinært.
   Det er Erik Nielsen, Karleby på Falster, der står bag hovedparten, og det er alt-sammen restaureringsarbejde i klasse A.
   Den store raritet her er en danskbygget maskine ,DANICA" fra århundredskiftet, men herudover er der også fine eksemplarer af bl. a. Indion, Wanderer, B.M.W., D.K.V., Sunbeam, N.S.U., Triumph, Royal Enfield, New Hudson og Nimbus.
   Som en kontrast til den megen mekanik, er den ene ende af hallen forbeholdt hestevogne, og her er det perler fra en samling, der tilhører boghandler J. C. Nielsen i Haderslev. Hestevognene, der er udstillet, er et interessant indslag i denne håndgribelige trafikhistorie, og bilfolk har godt af at studere de mange elegante vognkonstruktioner, som en overgang dannede grundlag for udformningen af de første biler.
   Til slut skal nævnes flyudstillingen, der sætter en særlig spændende kolorit på museet.
   Under loftet tumler der sig som tidligere nævnt flere fly af både civil og militær art, og nede på gulvet står en Thunder-Jet i al sin magt og vælde. En meget lang montre rummer hundredvis af meget velbyggede fly-skalamodeller, som medlemmer af Kongelig Aeroklubs flyve-historiske sektion har bygget. Disse modeller vækker almindelig beundring, og jeg er sikker på, at en tilsvarende modelsamling af biler ville være et trækplaster for ethvert motormuseum.
   Den entusiasme hvormed flyhistorikerne er gået til værks er imponerende, og det er også lykkedes her at skabe den første

 

 

Citroën Kløverblad

Skodo kanontraktor fra første verdenskrig.

start til et flyvemuseum. Lad os håbe, at disse første skridt på vejen fører videre og eventuelt finder et fast hjemsted på Egeskov. Stedet er i hvert fald egnet, og der er tilmed mulighed for praktiske demonstrationer på godsets vidtstrakte jorder, som det blev demonstreret ved en festlig flyveopvisning i forbindelse med museets åbning.          Bent Mackeprang.

De to vogne, Holst Jensen havde annonceret til gratis afhentning i junibladet, har ingen rigtigt vist interesse for. Det var en åben Ford V 8 1935 og en lukket flustin 10 1934. Skal det være, så skal det være nu — ellers bliver de hugget op.

 

To veteranbiler har opnået godkendelse til hyrevognskørsel. Den ene er Børge Kås velkendte Ford T 1920, der kan ses på Trafikhistorisk Museum ved Helsinge, når den ikke nu kører droskekørsel igen som i sine unge dage. Til forskel fra dengang er den blevet udstyret med Storno radiomodtager og -sender.
   Den anden vogn er en Pontiac 1931, som man kan se race rundt i Københavns gader med et stort udvendigt taxameter.

   En uge før Absalon Rallyet hentede Kjeld Schouboe sin Fiat på den gamle bopæl for at køre den til det ny domicil i Allerød og gøre den klar til turen. Undervejs begyndte den at hyle som linje 8.
   Schouboe fandt ud af, at det var gearkassen; vognen blev kørt i garage hos Bach og man gik i gang med at skifte samtlige lejer ud i gearkassen. Fiat'en blev samlet igen og hylede lige så meget som før. Det var naturligvis bagtøjet, der var gået igen. Det er det svage punkt på 501. Nå, vognen blev klar, ikke alene uden sporvognshyl, men med de høje hjul, som omtales andet steds.
   Men uanset at det altså ikke var i gearkassen, fejlen lå, har Schouboe ikke lovord nok for hr. Quistgård i firmaet Hans Schrøder, N. Farimagsgade 65-67, København K (der er også en Århus-afdeling), som er repræsentant for de italienske RIV kuglelejer. Firmaet ligger med de gamle kataloger og er overordentlig velvilligt indstillet til folk med gamle biler.

 

   Fire dristige franskmænd er undervejs fra Nordkap til Paris via Helsingfors, Moskva, Kaukasus, Tyrkiet og Wien i to veteranbiler, en åben Renault 1906 og en lukket Delaunay-Belleville 1910, meget lig prinsesse Marie-vognen på Teknisk Museum. Turen er på 20.000 kilometer, og franskmændene regner med at gøre den på to måneder, tids nok til at være fremme i Paris ved åbningen af bilsalonen i oktober. Vognene har begge en marchfart af ca. 35 kmt og en topfart på 80 kmt.

   B. Mackeprang gør opmærksom på en lille fejl i forrige nummer: Hans Talbot cabriolet er ikke en Master, men en Major. Master er netop betegnelsen for den lukkede model.

   Kurt Brusgård har stillet Ford A roadsteren til side til fordel for en nyanskaffet coupé.
   Hos Knud Kisling foregår der noget. Familien er flyttet ind i eget hus i Gadevang, restaureringen af Morris Cowley'en skrider frem og samlingen er blevet forøget med en flustin Seven 1932 og en Harlev-Davidson 1928 med sidevogn, i fin og komplet stand. Nyt i beholdningen er også 4 Ford B motorer, hvoraf den ene er lagt i Ford A'en til den daglige kørsel, indtil vognen til sin tid skal restaureres.

   Den hjemlige Bugatti-bestand forøges stadig. Blandt de senest ankomne eksemplarer er en type 49, som Jens Nielsen har indført fra Paris. Det er en cabriolet fra først i trediverne, fabrikat enten Gangloft eller Bugatti. Den kan køre, men skal have den helt store restaureringsomgang.