Johanna), Oryx 1914, Lancia 1925, Buick 1926, Chevrolet 1924, Alfa
Romeo 1931, alle åbne vogne. De norske var: Bentley 1922 tourer og Buick 1928 7 pers. sedan, gammel
hyrevogn, endnu med taxameter. Af de nye danske deltagere må nævnes: Vauxhall. 1923 (OD) tourer, SS
1 saloon, SS 100 tourer, flustin 16 1928 (jeg kender ikke typebetegnelsen, men den kunne åbnes) og
Buick 1934 sedan. Måske flere, men disse nåede jeg i mylderet at registrere. Ford T og A var som
sædvanlig i overtal, og om der skulle være en ny blandt disse, tør jeg ikke med sikkerhed fastslå.
I hvert fald bemærkedes en Ford A 2 dørs sedan, grøn og sort; den så ud til lige at have
gennemgået komplet restaurering. Ligeledes må en Ford A touring nævnes, ikke blot for dens nydelige
udseende, men passagererne var iklædt tidens dragter, hvilket vakte stor jubel. Dette er for øvrigt
mere almindeligt i andre lande; i de amerikanske magasiner f. eks. averterer visse firmaer endog med
disse dragter.
For de sultne serveredes morgenmad på Store Kro. Man fik udleveret køreordre og en
benzincheck fra Mobiloil og kl. 11:00 gik starten for første vogn. Ruten var godt lagt og let at
finde. Med en angivet gennemsnitshastighed på 30 kmt havde man rigelig tid til at nyde det
nordsjællandske landskab, der i det, om end ikke hele tiden, veloplagte vejr viste sig fra sin
smukkeste side. På posterne langs ruten fik man chance for at koste sin kone ud til afstempling af
tidskortene. En nordmand lod dog hånt om dette og suste vinkende igennem ruten uden stop.
I. etape sluttede på Kronborg slot og efter en let anretning serveret af KDAK fortsatte
kørslen ad Strandvejen til København. De, der kender Strandvejen kan vist udmærket forestille sig,
hvad 50 biler med 30 kmt kan forvolde af propper, men København, hvis 800 års jubilæum man fejrede
havde henstillet at ruten blev lagt denne vej. Der var skam heller ikke noget i vejen med dette, men
visse medtrafikanter så lidt |
|
Hans Sørensens nyeste frembringelse: Austin Six 16 1928, der
åbnes og lukkes med et håndsving i siden.
Hele familien Smedberg havde navnet Lancia på ryggen af de hvide
kravledragter.
SS 100.
sure ud, når bil nr. 40 i skridtgang skulle overhales. Løbet
sluttede på Bellahøj med en veltilrettelagt manøvre-prøve, der kun havde den fejl (som
arrangørerne også senere nævnte), at de store biler ikke havde en ærlig chance for placering. Og
for første og sandsynligvis også sidste gang fik man chance for i bil at suse gennem
udstillingscentret på Bellahøj |