Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  16 & 17

  

 

   Hermed sluttede lørdagens officielle program.
   Om søndagen serverede Københavns kommune frokost på hotel Imperial. Nå ja, det er jo ikke noget dameblad, så vi springer anretningen over, men sulte behøvede man ikke, og det var ikke blot leverpostej og spegepølse, der serveredes. Adskillige taler blev holdt, hvor man gensidigt takkede hinanden og borgmester Urban Hansen overrakte præmierne (skænket af Københavns kommune). Hertil kan kun bemærkes, at Kaj Bach som sædvanlig havde pensionatsarmene fremme og ragede et par præmier til sig.
   Der er vist bred enighed om, at dette rally var et fremragende arrangement. De småting, der eventuelt kunne siges arrangørerne på, skyndte de sig selv at kommentere under frokosten. Man må kun håbe, at dette løb må blive en årlig tilbagevendende begivenhed med en stadig stigende strøm af udenlandske deltagere.

 

For øvrigt, mon ikke man som udenlandsk deltager i et veteranbilrally i lige så høj grad som til selve løbet, ser frem til en sludder med ligesindede, man ikke ser til hverdag. Under dette løb var der ikke afset tid til denne form for afslapning, hvorfor jeg finder det som en opgave for de danske deltagere i højere grad at bidrage til international eller i første række interskandinavisk kontakt ved private sammenkomster. Disse hyggelige sammenkomster vil nok i højere grad end måske selve løbet animere til gentagelse, især for de, der kommer langvejs fra, ligesom en udvidelse af antallet af deltagende udlændinge udelukkende vil være baseret på evt. positiv indstilling fra de i år tilstedeværende. Der er en tendens til at lukke sig inde, at være sig selv nok over for udlændingene, hvad enten det skyldes sproglige vanskeligheder, en stadig stigende overlegenhed over for turister i al almindelighed eller hvad det kan være. 

Wallerius' Oryx 1914 — et familieklenodie, det er tredje generation, som ses på observatørposten. Vognen bar været i familiens eje fra ny.

 

 

Almkvists Jokanna" opmarcheret ved siden af Oryx'en.

K.E. Fröjds Alfa Romeo racer 1931

Bengt Karlssons åbne Buick 1926 bar fået det skånske flag på forskærmene — rødt med gult kors.

En kedelig tendens, hvis man ønsker at et løb som dette skal udvikle sig til et velrenommeret internationalt rally, eller hvis man ønsker selv at blive vel modtaget ved rallies i udlandet.
   Endnu engang en kompliment til arrangørerne, især her til vore egne løbsarrangører, fordi de vil afse så meget af deres tid til så stort et arrangement.
     M. Bessermann-Nielsen.

 

Det er magtpåliggende for arrangørerne at fremhæve at afviklingen af L ABSALON VETERAN CAR RALLY kun har været mulig takket være en meget velvillig økonomisk bistand fra Københavns Kommune, og jeg vil her rette en speciel tak til overborgmester Urban Hansen for såvel dette års løb, som for tilsagnet om støtte for tanken om fremtidige ABSALON VETERAN CAR RALLIES.
   Det var endvidere glædeligt at konstatere med hvilken ro, og orden løbet blev afviklet på de offentlige veje og på BELLA CENTRET's parkeringsplads, hvor manøvreprøven afholdtes.
   En meget stor del af æren herfor kan tilskrives Københavns Færdselspoliti, der udviste en virkelig positiv indstilling til hele arrangementet og endda deltog aktivt i afviklingen.
   Ingen deltager vil sikkert glemme politiassistent Lomholt, hvis aktive medvirken ved starten til manøvreprøven satte ekstra kulør på foretagendet.
   En tak skal også rettes til MOBIL OIL for benzintilskuddet, samt en tak til direktør Ronald Larsen. HOTEL STORE KRO, der beværtede deltagere og passagerer med morgenkaffe.
   Det er i et tidligere nummer af dette blad blevet kritiseret, at DVKs løbsudvalg ikke har dyrket samarbejde med fagfolk fra KDAK.
   Som bekendt er dette nu sket med det nylig afholdte løb til resultat. Det har været virkelig lærerigt og fornøjende for Flemming Sørensen og undertegnede at arbejde med de herrer Preben Nielsen og Torben Arp fra KDAK-Sport, og vi takker for deres meget store indsats i arrangementet, og ser i forventning frem til fornyet samarbejde i forbindelse med næste års rally.              Bent Hoffmann.