Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  18 & 19

  

 

   Københavns kommunes ærespræmie tilfaldt Kaj Bach, der i Mathis 1920 som den eneste undgik strafpoints under manøvreprøverne, og desuden havde laveste samlede antal strafpoints for rallykørsel og bedømmelsen i Concours d'EIégance.

   Resultaterne var i øvrigt:
   Rally og manøvreprøve, klasse 2, vogne fra 1904 til 1920:
1. Kaj Bach, Mathis 1920, 16 strafpoints
2.  Manfred Almkvist, Sverige, Ford T 1914, 
    53 strafpoints  
3. Egon Madsen, Opel 1910, 55 strafpoints

    Klasse 3, vogne fra 1921 til 1930:
1. Son Borch-Christensen, Fiat 501 1922,
     35 strafpoints
2. Knud E. Pedersen, Ford T 1925,
     35 strafpoints 
3. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926, 
    50 strafpoints

    Klasse 4, vogne fra 1931 til 35:
1. Henning Jensen, Ford A 1930,
    31 strafpoints
2. Bent Meinertz, Ford A 1931,
    41 strafpoints
3. Jens Bosch Jensen, Ford A 1931,
    41 strafpoints
  Concours d'EIégance:
  Klasse A, 0-1.000 kg: Niels Pedersen, Austin Seven 1930 (ejer Hans Sørensen)

  Klasse B, 1.0001-1.500 kg: John Arendtsen, SS100 1935 (ejer Fa. E. Sommer)

  Klasse C, 1.501 kg og derover: P. Løgsted, Vauxhall OD 1923 (ejer Fa. Hans Lystrup).

Vort norske medlem Gerhard Prøsch fik en præmie for at være kørt længst for at deltage (i sin Buick 1928 limousine, tidligere Oslo-droske).

 

   Tolv medlemmer af den engelske The Pre-War Austin Seven Club har med i alt syv vogne været på en Danmarks-tur ved Hans Sørensens mellemkomst. Opholdet strakte sig over fem dage i begyndelsen af august og omfattede udflugter, museumsbesøg og gensidig beundring af vogne.


   Redaktionens efterlysning af gamle fotografier har til nu indbragt cirka 125 billeder. De bedste vil blive bragt i Bil-historisk Tidsskrift efterhånden.


Mundus motorcyklen, som Ry Andersen skrev om i marts-nummeret af Bilhistorisk Tidsskrift, er stadig til salg for en fantasipris. Men Børge Kå, for hvem intet er umuligt, har fundet og erhvervet det meste af et andet eksemplar af racen!


Egon Hansen er ikke imponeret af Find Sommers fund af en James 1914. Han har selv erhvervet en lige så fin Hudson mc fra 1912. Utroligt at det kan blive ved.


Svend Hauberg arbejder for fuld kraft på at gøre sin Gladiator klar — med et lille håb om at nå det til Brighton løbet.


Da K. Schouboe og 0. Riisager for nu godt tre år siden masede sig ind i bladredaktionen, blev der ymtet meget om, at nu kom der vel kun Fiatstof i bladet. Derfor har vi så godt som ikke turdet nævne navnet Fiat siden. Men nu skal det lige-

 

Bag Schouboes Fiat skimtes Fa. Hans Lystrups Vauxhall OD 1923, der for nylig er indført fra Australien. Vognen havde desværre kvaler med koblingen under manøvre-prøven til Absalon Veteranbil Rallyet.

 godt være løgn. Til Absalon Veteranbil Rallyet stillede Schouboe med sin 501 på de originale høje og smalle 760 x 90 hjul, der var standard fra 1919 til 24. Det er vist første gang i nyere dansk historie, en 501 har kunnet ses med disse hjul.

 

 De fleste eksemplarer kører på en af de hjulstørrelser, som blev standard i modellens sidste år, og som man nemmere har kunnet få gummi til, eller på nedsavede hjul. Schouboes 501 har hidtil kørt på Chevrolet træhjul.

 

Direktøren for Britmo, K. W. Bruun, fik på sin 70 års dag overrakt en Peugeot 1924 af personalet, nydeligt restaureret, bortset fra uoriginale baghjul.

Peter Lykkeberg har erhvervet en syvpersoners åben 6-cyl. Buick 1927. Uden tæring, men indtrækket er gået sig en tur.

 

Det lykkedes nær aldrig Bilhistorisk Tidsskrift at få nogen billeder fra Egeskov turen. Efter flere forskellige mislykkede forsøg var vort sidste håb Lindvig Jensen, som vi vidste havde taget billeder. Men ak — hans børn havde pillet filmen ud af apparatet, og både billederne fra Egeskov turen og fra Lindvig Jensens deltagelse i Skagenløbet på Matchlers 1924 var ødelagt.