Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  20 & 21

  

 

Age Lourings Mack lastvogn, veteran fra første verdenskrig og i tro tjeneste hos Århus Oliefabrik til for kort tid siden.

Lourings museum

Den 1. juli åbnede vort medlem, mekanikermester Åge Louring, landets fjerde automobilmuseum i Gjern. Lourings samlinger har længe været kendt i veteran-bilkredse, og det var ventet at den en dag ville blive offentlig tilgængelige som tilfældet er nu.
   Til udstilling af de restaurerede køretøjer har Louring bygget en hal på ca. 500 m2. Hallen står indvendig med blank mur, laminerede træbuer bærer tagkonstruktionen, der er forsynet med mange vinduer, så kunstig belysning er ganske overflødig.
   Som nabo til udstillingshallen findes

 

en magasinbygning, der indeholder 38 urestaurerede biler — en glimrende kontrast til de restaurerede eksemplarer i hallen.
   For en veteranbilentusiast er det så sandt en fryd at betragte udstillingen, lige meget hvor grundigt man betragter en udstillingsgenstands detaljer, finder man alt fornyet med så vidt mulig originale dele eller genopbygget. Automobilernes stand rangerer meget højt, intet sted er man sprunget over hvor gærdet var lavest, men man er gået den besværlige og kostbare vej for at bringe alt i absolut show room condition.
   Louring første arbejde, den mange gange

 

concourspræmierede Ford T 1923 touring, må vel betragtes som museets grundstamme. Desuden ses 1928 Chandler og Buick fra samme år. Oliefabrikkens Mack nr. 10 fremtræder fuldt restaureret, et dejligt syn. Af udstillede chassier ses Oakland 1930 med den særprægede V 8 motor, Chevrolet 1925, Opel 1926 og Fiat 501 1923. Af europæiske frembringelser ses Adler 1931 med Karmanis cabriolet, Hotchkiss 1926, der har fået en nænsom oppudsning, en traditionel restaurering af det særprægede læderbeklædte karrosseri er umulig. Austin 1927 ses med roadster karrosseri, Hansa Lloyd 1922 opbygget som brandbil. Auburn 1932 cabriolet 

 

og Adler 1913/14 er tilgået museet i restaureret stand.
   To traktorer, en meget særpræget All Work 1915 opbygget på ramme af profiljern og Fordson 1932 af den kendte traktoropbygning, illustrerer landbrugets motorisering.
   Det skal bemærkes, at mange motorhjælme er åbne og udførlige tekniske data er vedhæftet hvert køretøj.
   Som formanden fremhævede i sin tale ved åbningen, har vi her en samling, hvor medlemmer med en adskilt bil derhjemme kan hente inspiration og teknisk viden.
                           
P. E. Hansen.

I forgrunden Austin 12 Heavy roadster, dernæst Oakland V-8 chassis, Hansa Lloyd brandbilen og, Ford T 1923.