Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  13     side  22 & 23

  

 

Ry Andersens Germain 1907 var ude og strække benene.

Egeskov Turen

I strålende solskin afvikledes den efterhånden traditionelle Egeskov-udflugt den 17. juni. Start og mål ved Egeskov Veteranmuseum. Arne Jespersen og Henning Fast havde arrangeret køreturen på en ny måde, således at man i stedet for de sædvanlige rutebeskrivelser fik et lille hæfte, hvori de vejtavler, man skulle køre efter, var optegnet; på den måde fandt man så frem ad ruten, hvor enkelte kontroller var placeret.
   Efter turen i det dejlige sydfynske landskab, var der manøvreprøve ved museet. Ved manøvreprøven, der kørtes på tid, var

 

det væsentlige at bakke vognen i en cirkel, køre mod et stop og returnere til startstedet. Som sædvanlig var prøven interessant og morsom at overvære. — Herefter kørte vognene til opstilling for at deltagerne kunne bedømme veludført restaureringsarbejde.
   Inden middagen var der lejlighed til at bese veteranmuseet. Lørdag aften og den første del af søndagen gik med særdeles fornøjeligt samvær — ja, Egeskov-turen var igen en succes.
   Jonne Vagn Jensen tog sig af de praktiske ting ved udflugtens tilrettelæggelse,

 

ros til Jonne, fordi hun endnu engang havde lyst til at gøre noget, så andre kunne have det rart.
   Egeskov-turen i år var den tredie, og der er ingen tvivl om, at den skabte tradition vil fortsætte, måske under lidt andre former end hidtil. Så vidt vides vil Claus Ahlefeldt i 1968 forsøge et internationalt rally på Egeskov.

E. Hansen og Lindvig Jensen i Ford T 27 og 26.

Noget tyder på, at vor køreaktivitet i fremtiden udliciteres på arrangørgrupper, der planlægger køreture i nærheden af deres bopæl. Dette vil give os udflugter og rallies, der er spændende, fordi arrangørerne ikke altid er de samme.
                                  P. E. Hansen.

Resultaterne: For restaurering stemte medlemmerne på følgende (en stemmeseddel pr. vogn).
Klassen for biler fra før 1930:
1. Buick 1928, Jacobsen, Ringkøbing,
     23 points 
2.  Germain 1907, Th. Ry Andersen, 
    21 points 
3. Chevrolet 1927, A. P. Laier, Horsens, 
    19 points
Klassen for biler fra 1930 til 39 incl.:
1. Ford A phaeton 1930, A. M. Nielsen,
     Fredericia, 27 points. (Grev Ahlefeldt
     Laurvigs vandrepræmie). 

  2. Rolls-Royce 1937, E. Suenson, København,
     21 points
3. Morris Sport 1934, Mogens Hansen, 
    Odense, 19 points
Køretur og manøvrering:
1. M. Jespersen, Ringe, Ford A 1929,
     69 fejlpoints 
2. A. M. Nielsen, Fredericia, Ford A 
     phaeton. 1930, 71 fejlpoints 
3. Arne Fast, Ullerslev, Dodge 1932, 
    72 fejlpoints

Medarbejder søges

Redaktionen af Bilhistorisk Tidsskrift er påny blevet enig med sig selv om, at der er for få redaktionsmedlemmer, især vest for Storebælt. (Dermed være ikke sagt at der er for mange øst for). Vi efterlyser folk på Fyn og i Jylland, som har lyst til at tage en tørn i dette arbejde. Vi kan bruge den, som en gang imellem vil skrive en større eller mindre artikel, og den, der vil bidrage med småsnak af den ene eller anden art, gerne en regulær korrespondentvirksomhed, som skal bestå i at give meddelelser om hvad der foregår i ens landsdel, det være sig køb og salg, restaureringsarbejde eller udflugtsreportager. Desuden er bladet altid taknemmelig for engangsbidrag. Og vi er interesseret i kontakt med medlemmer, der endnu fotograferer i sort-hvidt (eventuelt farvenegativ) og vil fungere som fotoreportere for bladet. Dette hverv kan naturligvis udmærket kombineres med det skrivende.
   Var der for øvrigt ikke et eller to medlemmer, der ville påtage sig at levere henholdsvis en Ford T og en Ford A side til hvert nummer af Bilhistorisk Tidsskrift? Så mange vogne som vi har i klubben af disse modeller burde bladet da kunne yde ejerne den service.