Bilhistorisk Tidsskrift    1967 nr.  14     side  4 & 5

  

 
 senterer mindre statistisk risiko pr. vogn end den nyere vognpark,    såre simpelt fordi de ikke bliver brugt. Og resten er en privatsag.     Sestoft.
  

Mødedatoer

De jyske møder holdes som sædvanlig den første tirsdag i hver måned klokken 20 på Hørning Kro.
   Det københavnske mødeprogram er for de nærmeste måneder: 7. december, 16. januar, 14. februar og 14. marts, kl. 19:30 i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe.
   Blandt fynske medlemmer af DVK begynder man at mene, at der efterhånden er grundlag for også at holde månedlige møder et eller andet sted på Fyn. Hvem tager initiativet?

Kontingent

Nu er det kontingent-tid. Indlagt i bladet findes giroblanketten til indbetaling af kontingentet for 1968. Det er stadig kun 35 kr. Sørg nu for at betale så betids, at skriverkarlen slipper for at skulle sende rykker.

"Adresseændring"

Søllerød kommunalbestyrelse har i sin visdom besluttet at give den vej, redaktionen af Bilhistorisk Tidsskrift bor på, navneforandring, og ændre nummereringen. Adressen er for fremtiden: Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk. Men stedet er altså det samme.

 

Svensk
afgiftsfrihed?

Den svenske kongelige automobilklub har stillet forslag til myndighederne om, at køretøjer, der er fremstillet før 1931, skal være fritaget for alle former for afgifter, inklusive indførselstold og almindelig motorafgift. Ifølge forslaget skal der i hvert enkelt tilfælde ansøges om dispensationen, og det svenske tekniske museum skal være opmand. KAK ønsker også sikkerhedsmæssige lempelser for vogne, som kun køres ved sjældne lejligheder.

D.T.M.

Som sædvanlig er vi kun ad omveje kommet i besiddelse af Teknisk Museums årbog. Den indeholder to tekniske afhandlinger, den ene om moderne brobygning, den anden om opdagelsen af grundstoffet hafnium.
   I listen over gaver i det forløbne år mærker man sig en Vølund damptromle fra 1925, flere lokomotiver, en model i en trediedel størrelse af Ellehammers helikopter fra 1911, den tidligere omtalte fine Chrysler cabriolet, en Buick (årgangsbenævnelser mangler tit i årbogen), O. Sommers Fiat 501 1924, Volvo 444, Goliath 1954, Fordson Thames kranbil, adskillige motorer, og af motorcykler Indian Scout 1928, AJS 1929, BMW 1931, Maicomobil, Diesella 1949 og Velocette 1950.

 

 

   Siden sidst har Remark været på bryllupsrejse i sin Packard 29. Morgengaven til bruden var en Morris 8, overtaget fra Mejer Larsen.

   Det ser ud til at vi i hvert nummer kan give meddelelse om en nyindført Bugatti. Sidst var det Jens Nielsens type 49. Denne gang er det Erik Koux, som har givet sin type 37 selskab af en 57, med Ventoux coupe. BMW 328'eren er solgt.

   Mejer Larsen har erhvervet en 6-cyl. Opel 1931 i 2-pers. cabriolet. En lukket reservevogn indhandlede Mejer Larsen for 2 kroner.

   Wiboe Hansen er i gang med en efter hans målestok let restaurering af en ny-importeret Bentley 3½ liters Park Ward aluminiums cabriolet fra 1935.

   Museet på Ålholm har de tre år, det har eksisteret, haft 408.000 betalende gæster. Man regner med at runde den halve million næste år, og J. O. Raben-Levetzau siger til Berlingske Tidende, at gæst nummer 500.000 vil få foræret en restaureret veteranbil.

   Raben-Levetzau har været til kongres i FIVA — Fédération Internationale des Voitures Anciennes, hvor han fremsatte forslag om en international plakette som godkendelse af veteranbiler. Vurderingen skulle

 

foretages af komiteer i de enkelte lande. Forslaget blev velvilligt modtaget og skal drøftes nærmere.

   Af en annonce i Skandinavisk Motor Journal synes det at fremgå, at Sv. Amdissen har fået fat i en BMW R75 SaharaElefant med bak- og reduktionsgear og sidevognstræk (meget lig Børge Kås Saroléa). Amdissen efterlyser dele, særlig sidevogn eller sidevognsstel, evt. fra Zundapp KS750.

   En 85-årig gårdejer i Nebsager nord for Vejle Fjord har foræret sin medhjælp gennem 46 år sin Ford T 1927 coupé som tak for de mange års tro tjeneste. Gårdejeren købte Ford'en ny i 1928 for 1.200 kroner plus en ældre vogn i bytte. Ingen ville have den på det tidspunkt, fordi rygtet om Ford A også havde nået de danske provinser.

   Medhjælperen har i forvejen en ældre Ford T, så han ved hvordan han skal styre den ny.

   Motorhistoriska Sållskapet i Sverige har med stor succes prøvet et arrangement, der kendes fra England og USA, et loppemarked med køretøjer og reservedele. Måske en ide til efterfølgelse også herhjemme?

   I Horsens har en ca. 87-årig mand den første Pontiac, der kom til byen, årgang 1926. Han skal ikke være uvillig til at skille sig af med den. Det er en enejer-vogn.

   Palle S. Jensens Cadillac-familie yngler fortsat. De seneste tilføjelser er en 1940 8-cyl. 62 5-pers. sedan og en 1946 8-cyl. cabriolet.