|
Så kom nummerpladerne
Vor tidligere formand, O. T. Neels, ihærdige arbejde med myndighederne
for at opnå en nummerpladeordning er omsider kronedes med held. Justitsministeriet har udsendt cirkulære
om anvendelse af prøveskilte på veteranbiler og -motorcykler, og dette resultat – som er det bedst
opnåelige for øjeblikket – må hilses med stor tilfredshed. På grund af den aldersgrænse, ministeriet
har sat for køretøjerne, er det naturligvis i første omgang kun en del af DVK's medlemmer, der kommer til
at nyde godt af ordningen, men der er grund til at vente, at aldersgrænsen om ikke automatisk så med
mellemrum vil blive rykket. Her gengives først cirkulærets ordlyd og derpå O. T. Neels udlægning af det:
Justitsministeriet tillader herved, at motorkøretøjer af årgang
1927 eller af tidligere årgange, der udelukkende anvendes af teknisk-historiske grunde til
lejlighedsvis kørsel („veteranbiler og -motorcykler"), under sådan kørsel kan være forsynet
med løse prøveskilte, hvorved alene bestemmelserne i registreringsbekendtgørelsens § 51, stk. 2-5
og § 54, jfr. § 50 finder anvendelse.
Prøveskiltene skal udtrykkeligt være udleveret til anvendelse i
overensstemmelse med denne cirkulæreskrivelse og må ikke anvendes til andet formål.
Udlevering af prøveskilte kan kun ske, såfremt køretøjet er
synet og godkendt af en bilinspektør i den pågældende ejers ejertid.
Såfremt et køretøj ikke opfylder bestemmelserne i
justitsministeriets bekendt gørelse om køretøjers indretning og udstyr, er bilinspektørerne
bemyndiget til at godkende køretøjet, såfremt dette under hensyn til den brug, som agtes gjort af
dette, må anses for forsvarligt. Bilinspektøren kan til godkendelsen knytte sådanne betingelser,
som må anses for påkrævet, eksempelvis vedrørende tilladt maksimalhastighed, udelukkende
anvendelse uden for lygtetændingstiden, eller at køretøjet kun må føres af bestemte personer (f.
eks. ejeren). Der kan ikke godkendes køretøjer, som strider imod bestemmelserne i færdselsloven.
|
|
O. T. Neel har følgende kommentar til cirkulæret:
Der er ikke mange kommentarer at knytte til Justitsministeriets cirkulære af 11. januar
d.å. om prøveskilte til ,veteranbiler og -motorcykler". Cirkulærets ordlyd er i sig selv
ganske klar. Den forudsætter, at køretøjet skal være årgang 1927 eller tidligere og fastslår
altså derved et kriterium for, hvad det offentlige nu forstår ved en veteranbil. Man tør måske
håbe, at denne tidsgrænse lidt efter lidt vil kunne rykkes, idet man vil se, at den knytter sig
nøje til 40-års alderen for køretøjer.
Det er yderligere klart, at køretøjet for at kunne køre på løse prøveskilte kun skal anvendes
til lejlighedsvis kørsel, og at sådan kørsel skal have teknisk-historiske grunde. Dette vil efter
min opfattelse igen sige i praxis, at de løse prøveskilte ganske særligt vil kunne anvendes, hvor
DANSK VETERANBIL KLUB samler sine medlemmer med deres vogne til et møde eller en udflugt, hvor der
bliver lejlighed til at drøfte de fremmødte køretøjers teknisk-historiske karakteristika, ligesom
prøveskiltene naturligt vil finde anvendelse, når en veteranbil skal prøvekøres efter fuldendt
restaurering eller, når restaurering er fuldendt, lejlighedsvis skal ,røres". Løse
prøvenummerskilte kan aldrig anvendes til køretøjer, som er i dagligt brug.
|
|
|
Cirkulærets 2. afsnit fastslår udtrykkeligt, at man ved
begæringen om udlevering af prøveskilte anfører formålet, og jeg vil tilråde medlemmerne, at de
ved begæringen udtrykkeligt anfører f.ex.: „Til brug i henhold til Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 11. januar 1968". Anvendelsesformen er da nøje defineret, og
medlemmerne har ved anvendelsen af denne udtryksform samtidig forpligtet sig til nøje at overholde
cirkulærets betingelser.
Bestemmelsen i 3. afsnit i cirkulæret om, at udlevering af prøveskilte kun kan ske,
såfremt køretøjet er synet og godkendt af en bilinspektør i den pågældende ejers ejertid
forekommer sagligt velbegrundet og formentlig såvel i klubbens som i de enkelte medlemmers
velforståede interesse.
Cirkulærets sidste afsnit røber betydelig forståelse for veteranbilkøretøjer. Jeg
henstiller, at man fra medlemmernes side udviser så megen smidighed som muligt, således at man i
videst muligt omfang forsyner veteranbilerne med de nu krævede særlige hjælpemidler, såsom
blinklys, spejle etc., idet alt sådan moderne grej uden vanskelighed kan monteres således, at det er
let at tage af. Når jeg fremsætter denne henstilling, er det for ikke unødigt at trække på den
good-will, som veteran-bilbevægelsen nyder, men tværtimod reservere denne good-will til særlige
tilfælde, hvor det må forekomme helt urimeligt at foretage sådan montage.
Det er vanskeligt at vide, hvorledes cirkulæret vil virke i praxis. Meget vil
naturligvis afhænge af, at vore køretøjer er i fin stand, således at det altid må anses for
saglig forsvarligt, at køretøjer færdes på Vejene. I det hele bemærkes, at cirkulæret synes at
være liberalt formuleret; bl. a. indeholder det ikke særlige begrænsninger med hensyn til antallet
af personer, der må være i vognen, ligesom der kun ved særlige
|
|
lejligheder synes at ville blive knyttet betingelser til udleveringen
af løse prøveskilte om, at køretøjet skal føres af bestemte personer, f. eks. ejeren. Jeg tror
derfor, man må regne med, at cirkulæret også på dette område vil blive en værdifuld
håndsrækning til de medlemmer, som ikke ønsker deres veteranvogne på plader til daglig, men gerne
vil kunne have familien med Lex. til løb el. lign.
Skulle der opstå tvivlsspørgsmål vedrørende anvendelsen af cirkulæret, tilråder
jeg, at man tager forhandling med politi eller bilinspektør om spørgsmålet for at nå frem til en i
det enkelte tilfælde god løsning. Jeg håber, at cirkulærets bestemmelser om anvendelsen af løse
prøveskilte vil blive brugt meget, således at det viser sig, at bestemmelsen er påkrævet og
nyttig."
0. T. Neel.
Som bekendt er rubrikannoncer fra medlemmer eller af interesse for
medlemmer gratis i Bilhistorisk Tidsskrift. Vore annoncepriser er iøvrigt:
Vi vil ikke undlade at henlede opmærksomheden på glimrende — og
fint illustrerede — artikler om czekiske bilmærker i januar- og februar-numrene af Skandinavist
Motor Journal. Det er henholdsvis Tatras og Skodas historie, der behandles.
|
| |