Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  8 & 9

  

 

Ved valget til revisorer blev Schouboe genvalgt, og Graae blev efterfulgt af Jørgen Harup.
   Dermed var dagsordenen udtømt.
   Som et lille clou efter generalforsamlingen rullede Carl Johan Larsens fejeblad ind på Pedershvile med klubbens RollsRoyce ombord. Årsagen var, at et konsortium bestående af Kaj Bach, Børge Kå og Carl Johan Larsen har overtaget forpagtningen af klenodiet. Man kan så formode, at det i tidens fylde vil blive udstillet på Trafik-Historisk Museum.
   Vognen er oprindelig af årgang 1921, men har i 1931 fået et dansk touring-karrosseri på, og efter kontrakten skal den så vidt muligt føres tilbage til den oprindelige skikkelse. Der synes at være indgået flere vigtige dele af det første karrosseri i det andet, og da vognens første ejer, generalkonsul Glad, stadig lever, er der formodentlig også mulighed for at skaffe billeder af vognen som ny.
   I første omgang vil vognen dog blive gjort i stand på den måde at Holbæk toppen tages af og der sættes kalechestativ på i stedet.      
or

FORD V-8 1935
2-dørs sedan. Fin stand, både karrosseri og motor. En åben Standard 8 1946 kan hentes gratis til ophugning.
Handelsgartner Bent C. Sørensen, 
Valbyvej 35, 3200 Helsinge, 
tel. Helsinge 88.

TIL AUSTIN SEVEN 1931
forlygter, karburator, horn, kølerprop, evt. med motometer, og instruktionsbog, søges til Austin Seven 1931.

Ingelise Schouboe,

Ravnsholtvej 23, 3450 Allerød, 
(03) 27 44 22.

 

FDM

Som bekendt er der ikke i Forenede Danske Motorejeres blad MOTOR fremkommet nogen som helst reaktion på den protest, vor næstformand Bent Mackeprang på klubbens vegne sendte mod en artikel i MOTOR sidste år, hvor veteranbiler, årgangsvogne og dårligt holdte brugsvogne af nyere dato blev rodet sammen. En billedtekst lød: — Skæg og ballade og gamle gags — det egner veteranbiler sig til. Eller til museum. Men på gader og veje er vi helst fri.
   P. E. Hansen har derimod fået et beklagende svar på et brev, hvori han med begrundelse i ovennævnte meldte sig ud af FDM efter ti års medlemsskab og desuden oplyste, at han i stedet ville bekende sig til KDAK, hvor man har et ganske andet syn på køretøjer fra gamle dage.
   I FDM's brev, der er underskrevet af Chr. Einfeldt, hedder det bl. a.: — Det er naturligvis ikke FDM's ønske at modarbejde de motorinteresserede, som med særlig glæde anskaffer og anvender ældre biler, hvis disse vedligeholdes omhyggeligt og dermed bevares trafiksikre. Det er da også vort indtryk, at langt de fleste veteranbilerlårgangsvogne holdes i udmærket stand, netop fordi ejerne har speciel interesse deri — og i mange tilfælde særlig sagkundskab.
   Brevet indrømmer desuden, at det ikke var helt vellykket at bruge betegnelserne veteranbiler og årgangsvogne om lidt ældre biler, der er så dårligt vedligeholdt, at de er til fare for sikkerheden.
   Historien melder ikke noget om, hvorvidt P. E. Hansen derefter beholdt sit medlemsskab af FDM.

 

 

Da vi ikke med det allerførste får gjort den ny medlemsliste og køretøjsfortegnelse færdig — forklaringen kan læses i dette nummers lederartikel — kan vi da fortælle lidt om, hvad de foreløbig indsendte vognskemaer har afsløret: Sv. Hauberg har udvidet med en Lancia Lambda touring 1925 og en De Dion-Bouton Populaire 1902 (minus karrosseri), Alfr. Bruus i Bjerringbro har en åben Citroën 1931 (eneste åbne af mærket fra første halvdel af trediverne?). 
   Cay Andersen i Sorø har fordoblet bestanden af Ford T 1924. Henning Andreasen i Harndrup har en meget fin, indregistreret NSU morcykel årgang 1922 med fjedrende bagstel og en Chrysler 1929 touring under restaurering. Hos Erik Dinesen på Kragerupgård står foruden Alvis Speed 20 cabriolet en Healey Silverstone 1949 — sikkert den eneste Healey i Danmark. Steen Grundtvig har en SS1 touring med nyere motor. Egon Hansen har så mange køretøjer, at han også måtte skrive på bagsiden af skemaet — han har fx. overtaget Jimmy Thomsens Talbot Master cabriolet 1936, hvortil der medfølger en nyere Lago Record motor. Sv. E. Hansen i Århus har foruden sin kendte åbne Fiat 520 fået en lukket 520 plus en Buick 1938. Jesper Hermann har tre Morris'er — en åben Eight, en Cowley Six 1933 (til salg) og en sjælden Ten/Six Special touring 1934. Og en Jaguar 1946. E. F. Jacobsen har foruden andre 

 

amerikanere 4 Buick'er (1928-35). GM-forhandler V. Holm Jensen i Odense har på skemaet opført — hold fast — 68 vogne. Hovedsageligt Opel, Chevrolet og Ford, men også Pontiac, Marquette, Willys Overland, Buick, Vauxhall og Nash. Ældste stykker i samlingen: tre Opel-vogne fra midt i tyverne. Peter Mogensen i Esrum har foruden Morris og Austin adskillige motorcykler: Ariel, DKW, New Hudson og Harlev. Erik Nordentoft oplyser, at hans Wanderer 2½ personers 1921 vil være køreklar igen om 1-2 år. Arne Pedersen er flyttet til Tikøb for at bo nærmere arbejdspladsen (K. W. Bruun i Kvistgård) og har forøget samlingen med LaSalle cabriolet 1928, Studebaker 1928 m. fl. Mourits Rasmussen i Holmdrup har ombygget sin Singer LeMans Nine til højrestyring. Jørn Østergård har en Citroën C6 1928 — er det den eneste kendte baghjulstrukne Citroën i Danmark med 6 cylindre ?
   Det rygtes, at 0. T. Neel har overtaget den åbne Cord, som i mange år har stået gemt i Ordrup (Wedell-Wedellsborgs). Så nu er der både en åben og en lukket i beholdningen.
   J. J. Marner har fået et længe næret ønske om en Indian opfyldt. Det blev en 1929 Police Scout.
   Svend Algren kunne ikke i det lange løb bære savnet af sine to Riley'er. En ny Kestrel er hjemkommet fra England. Desuden er der anskaffet en Citroën Berline 11 til dagligt brug.
   H. W. Bondesera gør opmærksom på, at opstaldning af biler kan ordnes til meget rimelige penge hos Lasse Madsen Sondrup, Hundslund — det er ved Horsens Fjord.