dog betyder Morris 8 mere for mig end blot en bil fra trediverne.
Den har nemlig en lille historie bag sig, og det er mit indtryk at veteranbilers forhistorie kender de
nuværende ejere kun lidt eller slet intet til, og hvordan de kom i de nuværende ejeres besiddelse
taler man, af en for mig uforståelig grund, ikke om.
Efter i flere år at have været ansat hos Opel i Tyskland og Norge kom min far i
begyndelsen af trediverne til firmaet
1935, forfatteren var tre år
Vilh. Nellemann i København. Far handlede først med Nash, men i 1934-35 importerede Vilh. Nellemann
fra Morris i Oxford en masse af de små og billige Morris vogne.
I 1935 kom omtalte model, hvis betegnelse er Morris Eight, Series I. Den fandtes i fire
grundmodeller, en todørs og en firedørs saloon (med eller uden solskinstag), og en topersoners
roadster og en firepersoners touring (udvendigt forskellige ved mere eller mindre stejl bagende).
Saloonen var tofarvet sort og rød, blå eller grøn, de åbne var ensfarvede med sorte skærme.
Prisen herhjemme var for sedanmodellen 3.975 kroner incl. omsætningsafgift og 3.750 for
roadsteren. |
|
En enestående pris for en lille robust vogn og enestående blandt
andet også på grund af de hydrauliske bremser, som ikke fandtes på mange små vogne i trediverne.
Jeg vil ikke nævne alle de andre tekniske oplysninger fra salgsbrochuren som hk og lgn. — kun at
det oplyses at affjedringen er „fuldstændig som i en stor vogn"!
Morris Eight blev en 'folkevogn' og mange hundrede blev solgt, hvoraf min far tegner sig
for adskillige, ifølge hans endnu eksisterende optegnelser over kendte og ukendte købere af Morris 8
i 1935.
Naturligvis købte far selv en grøn Morris 8 hos Vilh. Nellemann, og det blev familiens
faste vogn. Jeg erindrer mange ture i ind- og udland i denne vogn, og i 1938 var vi i vor 'lille
grønne', som jeg kaldte den, nummer ét af de private vogne, der kørte over den ny Storstrømsbro.
Vi havde tilbragt mange timer for at være de første, der kørte over. Stående på skødet af min
mor med hovedet op gennem solskinstaget kørte jeg over broen i 'den lille grønne'.
I 1939 lagde krigen en stopper for bilsalget, og min far måtte som så mange andre i
1940 klodse sin bil op. Den blev gemt væk i kassematterne i fortet ved Vestenceinten ved Rødovre.
Jeg husker, hvordan jeg var ude for at sige farvel til den. I de første år under krigen kørte vi
tit på cykel ud til bilen for at trække motoren rundt. Jeg husker, hvordan vi meget hemmeligt kom
ned i en stor kælder, hvor 'den lille grønne' stod gemt og klemt inde mellem mange af tredivernes
store biler. Jeg blev pålagt dyb tavshed om, hvor vi havde været.
I krigens sidste år mistede far vist nok interessen for Morrisen, der var jo nok andet
at tænke på, den blev ikke passet, og det var sikkert grunden til, at da vi i 1945 skulle ud at
køre igen, sad motoren |