Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  20 & 21

  

 

Fuglsbjergs DeSoto 1929 touring vandt førstepræmie.

bor pragtfuldt med en skøn udsigt over søerne og dertil god udenoms-plads til bilerne.
  Ved kaffen savnedes Vagn Jensens Morgan. Den havde sprængt en toppakning og stod et sted på ruten. Efter at have slugt kaffen gik turen tilbage ad ruten efter instruktionen. Selv om man kender vejen fra den ene side, ser den helt anderledes ud fra den anden. Efterhånden fødtes tanken at anvende metoden i et løb, og hermed er ideen givet videre. Trods fejlkørsel et par gange blev vognen fundet og trukket til Gjern, men kl. blev også mange, inden vi ankom til middagen, —som for øvrigt var udmærket. Under måltidet forsvandt en stor del af selskabet pludselig. Det var rygtedes at TV havde filmet under løbet, og alle var selvfølgelig spændte på, om netop deres vogn var
blandt de udvalgte. 

 

Men ak, som sædvanlig var det Ry Andersen (Germain), der var hovedpersonen og som det komiske indslag en Ford T, der ikke kunne klare bakkeprøven. Jeg siger ikke hvis.
   Under kaffen var der præmieuddeling.
   Restaurering: Sædvanen tro afstemning blandt deltagerne. I klasse A (efter 1928) løb Fuglsbjergs DeSoto 1929 med 1. pr.. Spydige sjæle påstod, det var den nye kaleche, der løb med den. Suensons store Rolls-Royce fik 2. pr.. Gjern bilmuseum; præmie for bedste bil fra øerne. A. M Nielsens Ford A de Luxe 1930 3. pr.
   I klasse B (før 1928) tog Louring 1 præmien i Ford T 1923. 2. pr. gik til løbets anden vært (hvor beskedent) E. Christiansen i Citroën 1925. Denne fik også Gjern bilmuseums præmie for bedst restaurede bil fra Jylland, da A. Louring

 

ikke ønskede at modtage sin egen præmie. 3. plads til Ry Andersen i Germain 1907 og 4. plads til K. E. Guldager i Ford T 1926.
   Endnu et par resultater er tilbage at nævne. Trods stopur og triptæller kunne K. E. Pedersen ikke klare turen på idealtid, men kom 1 minut for tidligt i sin Ford T 1925. E. Kornerup i Mercedes Benz 1939 var et min. for lang tid om turen og de to delte 1. præmien. 2. pr. til H. M. Larsen i Chevrolet 1927, 2 minutter for langsom.
   Bakkeprøven vandtes af A. M. Nielsen i sin Ford A med Niels Meyer, Dodge 1932, på andenpladsen.
   En hel del biler sås for første gang. To BMW 1939 tilhørende Lajgård Pedersen, Viborg og Børge Jensen, Århus. Et kærkomment syn med disse nydelige tyske sportsvogne. Jørgen Ehrhorns Ford A 1930, formandens Morgan, en Ford cabriolet 1932 ejer: A. Rasmussen, Storring. H. M. Larsen, Taulov kom i en Chevrolet sedan 1927.
   I alt 23 biler var tilmeldt. Hebsgård kunne ikke få startet sin Bugatti. Til gengæld kom skovrider Christiansen i 2 biler, Ford A 1930 cabr. og Citroën.
   Et dejligt velsmurt arrangement, der tydeligt bar præg af den rutinerede arrangør. 
                                     M. B.-N.

HJUL OG HORN
sælges: Et komplet hjul, muligvis til Nash fra først i trediverne, med godt Englebert dæk, 7 x 7½/17 og et Sparton 6 volt horn, sortlakeret.

Jørgen Harup,

Vesterbrogade 185, 1800 København V, 
(01) 3142 61.

Henrik Houmøller har brugt noget af vinteren til at lave en morsom liste over de mest udbredte biler og motorcykler i Ålborg amt anno 1928.

 

  Oplysningerne stammer fra nogle kopier af motorregistrene i Ålborg, Nørresundby, Nibe, Hadsund, Løgstør og dele af Hobro (Gislum) politikredse.

Bilerne kom fra 136 forskellige fabrikker. Af disse havde 72 kun haft held til at sælge et enkelt automobil. De samme tal for motorcykler var: 41 og 26. I alt fandtes der 4.185 motorkøretøjer i Ålborg amt, deraf var de 3.804 biler og 381 motorcykler.