Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  16     side  32 & 33

  

 

 

Frilandsmuseet i Sorgenfri har sit eget brandvæsen og har netop pensioneret en Ford 1938 til fordel for en nymodens Commer. Ford'en ender sine dage i en børnehave, i modsætning til sin egen forgænger, en Unic 1923, der blev pensioneret for fem år siden og nu opbevares på Frilandsmuseet som „museumsgenstand". Den har de mellemliggende år været klodset op, men den blev trillet udendørs for at tage afsked med Ford'en. Unic'en startede på fire omdrejninger af håndsvinget. Den har tidligere tilhørt Lyngbys kommunale brandvæsen, og at dømme efter et avisbillede er den i original stand, med de helt smalle Michelin grydelågshjul og den karakteristiske lave, trekantede køler, magen til den på Peter Ferlovs mahogni boattail'er.
   En anden gammel brandbil er kommet på aftægt, en Ford T 1924, som har tjent Fanefjord kommune på Vestmøn. Mange samlere har haft lange øjne til den, men nu er den endt på Møns museum i Stege.
   Skovrider Christiansen i Svejbæk restaurerer for øjeblikket på sin Delahaye 1925.
   Nu står verden ikke længere. På den seneste Rolls-Royce Silver Shadow, der er beregnet specielt til det amerikanske marked, er den berømte Flying Lady maskot udeladt, for at opfylde de ny, strenge amerikanske sikkerhedskrav.
   Fra vort medlem AIS Carl Christensen har vi modtaget en pressemeddelelse om

 

forskellige ny processer, virksomheden kan påtage sig. På afdelingerne i Århus, Kolding og København er der oprettet samarbejde med de største europæiske fabrikanter af kardanaksler, så der med elektrodynamiske afbalanceringsmaskiner, svære præcisionspresser og svejseapparatur kan foretages renovering og afbalancering, under benyttelse af originale reservedele. I Århus-afdelingen kan der desuden udføres amerikansk pulversvejsning af såvel stål-som støbejernskrumtappe, hvilket skulle give bedre forbindelse mellem grundmaterialet og svejsematerialet end metalpåsprøjtning. Endvidere slibning af ventil-løfteknaster og Duralube-behandling af knastaksler, en art kemisk imprægnering af støbejernsknastaksler, som nedsætter slid. Anlæggene til de tre sidste processer er de første af arten i Skandinavien.

   Erik Ballermanns BMW 315 er efter en mellemlanding hos Oluf Olufsen i Horsens gået til København, hvor et medlem af BMW klubben havde en dublet, der vist egnede sig bedst til reservevogn. Hele transaktionen foregik vederlagsfrit. E. Ballermann har i øvrigt fået sin Morris Minor motor med overliggende knastaksel hjem fra England. Pris 8 devaluerede engelske pund, og Ballermanns begejstring for Morris Eight Tourer Club, som skaffede motoren, kender ingen grænser. Andre interesserede kan henvende sig til: Enrolment Secretary, Mike Trigg, Folly Cottage, Moreton, Thame, Oxford, England.

   Under medvirken af 30 svenskejede veteranbiler og 200 statister har der været optagelser i Stockholm til en spillefilm med titlen ,Monte Carlo and All That Jazz". For at gøre gadebilledet ,tidsenligt" som det hedder på svensk, havde de kommunale myndigheder

 

været så venlige at fjerne en stribe parkometre. De fandtes jo ikke i 1927.

   Derpå flyttede hele komparseriet til Gotland for at optage endnu en Monte Carlo Rally start anno 1927 — den forestiller at foregå i Skotland! Det rimer i hvert fald.

    I det svenske Veteran Forum læser vi, at firmaet Veteran Car Service, Sälgvägen 6, 191 47 Sollentuna, tilbyder reservedele til gamle biler og motorcykler, først og fremmest pakninger, men også i nogen udstrækning stempler, stempelringe og dele til ventilmekanismen. Endvidere vulstdæk og trinbrætgummi og gummihåndtag til Harley-Davidson. Hvis man skriver efter nærmere oplysninger skal man huske at opgive nøjagtig modelbetegnelse på køretøjet.

   Den 24. april holdt Danmarks Tekniske Museum rejsegilde på den egentlige udstillingsbygning, der opføres ved Nordre Strandvej i Helsingør.

   Som vartegn får museet som gave fra Københavns kommune den enorme balancedampmaskine, der i 1857 blev opstillet på Axeltorv vandværk. Maskinen er syv meter høj og vejer 50 tons. Alene fundamentet og opstillingen kommer til at koste 70.000 kroner.

   Vor korrespondent på Horsens-kanten, P. E. Hansen, fortæller at Oluf Olufsen, som længe har eftersøgt et egnet restaureringsemne, har hos skovrider Christiansen indkøbt en Chevrolet 1932 Gläser cabriolet. Fuglsbjerg, som er særdeles aktiv, restaurerer Austin Seven sedan og har til sin efterhånden store samling føjet en LaFayette 1934 (et Nash produkt). De næste to vogne på bedding i Horsens bliver

 

 antagelig Laffers Citroën 1927 coupé og P. E. Hansens Chevrolet 1930 touring. Sidstnævnte savner stadig afsætning for sin Nash cabriolet 1937 med dansk karrosseri, absolut en vogn, der er værd at bevare, og i ret udmærket stand.

Jørgen Graae har altid lidt af ulykkelig kærlighed til mærket Horch — trods sit nære forhold til amerikanere som Cadillac og Packard. Nu har Graae ved en byttehandel med Langdal Jensen fået en Horch 830 V8 4-dørs Gläser cabriolet, og Langdal Jensen har til gengæld fået Graaes Rolls-Royce Twenty chassis, så kan man formode at det er som reservevogn for hans R-R 20 cabriolet. På den måde bliver alle tilfredse.

Mange vil huske en morsom Triumph Gloria (Southern. Cross ?) roadster fra 1937, som i efterkrigsårene dels skiftede ejer adskillige gange, dels farve. For nogle år siden forsvandt vognen fra det storkøbenhavnske gadebillede, så hvem skildrer for glæde, da vi forleden erfarede, at vort medlem Henning Thyrre, som vi troede kun gjorde i Ford T, er i færd med at restaurere Triumph'en. Desværre er instrumentbrædtet brændt, men det skulle ikke være umuligt at rekonstruere det.

Den 30. juni udsender USA et 12 cents frimærke i den ny dagligserie med fremtrædende amerikanere. Frimærket har et portræt af Henry Ford og bagved en Ford T touring.

2 stk. BUICK 1939
13B-41, 8-cyl. 4-dørs sedan, den ene indregistreret, den anden kun til reservedele.
 
Arne Pauken,
Jægerhøj, 4732 Snesere,
(03) 7 65/Tappernøje 300.