Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  14 & 15

  

 

ligt at bringe en blot nogenlunde korrekt gennemgang af de deltagende vogne, især nyhederne. Ford A'erne kniber det traditionelt med at holde rede på, men det bemærkedes, at Ehrhorns sedan havde fået en gevaldig restaurering. C. J. Larsens Citroën behøver vist ikke nærmere omtale. Et blik på præmielisten er tilstrækkelig. Christian X's gamle Cadillac har jeg aldrig set i levende live. Den mangler noget i at være ved sin kongelige standard, men imponerende er den. Carl Johans Buick cabriolet blev kørt af K. Andersen og er heller ikke set ved løb før. En 20 hp Rolls-Royce touring og en 20125 coupé var to virkelig smukke eksemplarer af dette mærke. En Phantom II med shooting-brake body udmærkede sig mest ved kun at have stået den nuværende ejer i 35 pund ved erhvervelsen.
   At omtale flere biler, og de fleste fortjener det virkeligt, vil føre for vidt. Kom hellere selv og kig på dem. Det er nok så udbytterigt og betydelig mere instruktivt end selv den mest udførlige beskrivelse.

 

Man må håbe de mange vellykkede arrangementer i dette forår har fået interessen for vore rallies til at fænge hos flere af medlemmerne. Desværre har fordelingen af arrangementer en kraftig slagside mod vest. Men at kun få, og desværre færre og færre, sjællændere og københavnere møder op til løb vest for Storebælt, behøver nødvendigvis ikke at betyde, at interessen er ved at forsvinde.
   Det er muligt, at en mere bredspektret arrangementserie var på sin plads. Nogle ønsker mere konkurrenceprægede løb, deciderede rallies, andre overhovedet ingen konkurrence, noget i stil med arrangementet ved festligholdelsen af klubbens 10 års jubilæum. Fællesrejser til løb i udlandet, fortrinsvis i Sverige, Norge, kunne komme på tale o.s.v., o.s.v. Man hører desværre så lidt til medlemmernes ønsker. Desuden skal der også være arrangører, helst kvalificerede, og de hænger ikke på træerne.                 
                                                                 MB-N


Peter Hass' initiativ til at skaffe kollektiv opbevaring af køretøjerne har båret frugt. Der er entreret med en landmand i nærheden af Hårlev på Køge-egnen, som har tør og god plads til ca. 28 vogne —og der bliver ingen adgang for fremmede. Ved redaktionens slutning var der skrevet kontrakt om opbevaring af 18 vogne, så man kan altså endnu nå at slutte sig til. Prisen er så lav som 75 kroner pr. halvår, og man er sikret plads i minimum fem år. Så vidt vi forstår kan man for ekstra betaling sikre sig så megen udenomsplads,

 

at man kan arbejde med vognene, hvis man har lyst til det. Nærmere oplysninger fås hos Svend Dråby, Alekistevej 108 A, 2720 Vanløse, (01) 71 39 02.

HARLEY-DAVIDSON 1930
1.200 ccm politimodel med sidevogn, god stand, sælges omg.

Jens C. Sørensen,

Hadsundvej 207,
Vejgård pr. 9000 Ålborg.

 

Absalon

Søndag den 28. juli købte jeg de store Københavner-blade, jeg ville se omtalen af Absalon-rally. Jeg bladede aviserne én gang, én gang mere, ikke et ord om Absalon.
   Nogle dage senere havde jeg vor redaktør i telefonen i anden anledning og spurgte hvorfor de københavnske aviser da slet ikke havde refereret rallyet. – Det var blevet aflyst grundet manglende tilslutning. Hvor mange havde da der tilmeldt sig? ja, der havde vist været op mod to snese køretøjer, men det var for lidt, der skulle være endnu flere, for at man ville gennemføre arrangementet. Jyderne havde bl. a. svigtet, der var vist slet ingen jyske vogne tilmeldt. Riisager og jeg sludrede videre om dette og hint og var enige om at et kæmpearbejde var røget lige i vasken.
   Samme dags aften var der medlemsmøde i Hørning, jeg noterede et par ord om fakta for at berette for de fremmødte. Beretningen kom som sædvanlig til at forme sig som en ledet diskussion, hvor klubkammeraterne gav deres absolutte mening til kende.
   Der var ingen stenograf eller båndoptager tilstede, så jeg foretrækker at fremføre nogle helt personlige kommentarer, der dækker en del jyders mening. Ordene skal ikke opfattes som ævl, surhed eller negativ indstilling til det, der foregår af køreaktivitet øst for Storebælt, men en forklaring på hvorfor vestdanske medlemsbiler næsten aldrig ses østpå,
   Jeg læser i Absalon-indbydelsen, der meddeler at den 27. juli er der rally med start i Fredensborg, turen er 65 km, startpenge andrager kr. 55. Staden København

 

har udsat en ærespræmie. Så følger nogle oplysninger om vognklasser, rallyregler, pointsystem, etc. Papir er der masser af, så det er ikke derfor der ikke er oplyst klokketidspunkt. Det er væsentlig om man skal starte kl. 10 eller kl. 13. Nu gætter jeg på, at starten foregår ved 10–tiden, det betyder at vi herovre skal tage afsted om fredagen og overnatte i nærheden af startstedet. Hvornår er løbet ca. færdigt. Er der middag bagefter? Er denne middag includeret i startgebyret? Og hvor foregår evt. selskabelighed? Det ville jo være rart at have et hotelværelse i nærheden. Og færgebilletten til hjemturen skal jo bestilles i forvejen i disse sommerferietider.
   Vel, man kan tage telefonen og ringe til en af arrangørerne, men end ikke et telefonnummer er oplyst.
   Vil man have medlemmerne ud med de gamle biler, må man give konkrete oplysninger om alle detailler, jævnfør indbydelsen til Egeskov-turen og antallet af deltagende automobiler. Måske skulle man angående starttidspunkt se lidt i færgesejlplanerne. Fra Midtjylland er det nu engang lettest at komme til Sjælland med Kattegat-ruterne, tager man første morgenfærge fra Grenå en lørdag, kan man være i Hundested kl. 11:55, og så er der stadig en lang eftermiddag til at køre løb i.
   Vi vestdanske vil gerne tage til Sjælland, men vi kan kun afse en lørdag/søndag til det. Vil I have os med derovre, må I erkende at Nordsjælland ikke er særlig centralt for adskillige af de medlemmer der synes om kollektive køreture i gamle biler.   
P. E. Hansen.