Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  20 & 21

  

 

  

Nye karrosserityper var fem-vinduers coupe, Victoria Coupe, 5 personers cabriolet og 6 personers sedan, nærmest en taxi-model med klapsæder.
   I 1932 kom en af de smukkeste Chevroletter, der er fremstillet. Motorens slagvolumen var stadig 3.18 liter, men ved ændring af ventiler, forøgelse af kompressionsforhold og en ny Carter faldstrømskarburator, var effekten forøget med 10 HK til 60 HK. Som følge af effektforøgelsen var smøring af hoved- og knastaksellejer ændret til direkte tryksmøring.

 

    Motoren var nu ophængt i gummi-forede bæringer. Gearkassen var stadig tretrins, men med synkronisering og friløb. Friløb var en modesag på denne tid. Man

 

droppede da også senere friløbet. 1932-modellens dårlige rygte var en meget ringe benzinøkonomi.
   Karrosserierne var en let ændring af

Peter Alnøes femvinduers coupé årgang 1932.

 

 1931's noget kantede facon til det mere elegant kurvede. Den udvendige solskærm forsvandt for stedse med årgang 1932. Lygternes facon var nu torpedo-type, monteret på et dobbelt, forkromet stag. Stengitter var standard. Hornet var udstyret med en lang forkromet tragt. Luftspalterne i motorhjælm var erstattet af fire lemme, der på de Luxe var forkromet. I det hele taget var de Luxe modellerne, med to reservehjul i skærmene, særdeles

 

„kromede" uden at virke oppyntede. Hjulene var trådhjul. med 5.25 X 18 dækmontering.
   Årgang 1932 havde typebetegnelse Confederate Series BA.
   Årgang 1933 indledte spidskøler-modellerne, der havde lukkede skærme, mere strømlinede karrosserier etc., derfor må 1932 betegnes som den sidste årgang, hvis grundlag var 1929 modellen og dermed de første Six modeller. 
                            P. E. Hansen.


 Lovændring

Den ekstraordinære generalforsamling fandt sted på Egeskov søndag den 30. juni kl. 9:15. Formanden bød velkommen og P. E. Hansen oplæste lovændringens ordlyd og nævnte dens konsekvenser og satte den derpå til afstemning. 22 stemte for, ingen imod og ingen undlod at stemme. Dermed var den vedtaget. Lovændringen betyder, at den ordinære generalforsamling næste år holdes på Sjælland og i 1970 i Jylland eller på Fyn.
   Medlemmerne bedes selv indføre ændringen i deres eksemplarer af lovene. Det er i paragraf 10, der kommer til at stå: Generalforsamlingen afholdes lige årstal vest for Storebælt og ulige årstal øst for Storebælt i forbindelse med en lørdag-søndag.

   Vi gør opmærksom på, at rubrikannoncer i bladet er gratis for medlemmerne. Ikke-medlemmer kan ligeledes indrykke gratis rubrik-annoncer, men kun med tilbud af interesse for medlemmerne.

   Danmarks Tekniske Museum forbereder en afskedsudstilling i magasinbygningerne

 

på Ole Rømersvej i Helsingør. De sager, der hidtil har været udstillet der, flyttes til de ny udstillingslokaler, og som finale bliver der en særlig biludstilling fra begyndelsen af oktober til nytår. Museet vil gerne udstille vogne, som tilhører DVKmedlemmer — eventuelt i et kortere tidsrum inden for de tre måneder — og hører gerne fra interesserede.

   Museet håber på så mange tilsagn som muligt, og vil så supplere op med egne vogne. Køretøjerne kommer til at stå under opsyn og med snore om.

   Efter nærmere overvejelse har Ebbe Suenson besluttet at udtræde af bestyrelsen. Suenson blev indvalgt på generalforsamlingen i år, så det blev et kort gæstespil. Da bestyrelsen er så talstærk vil den næppe supplere sig med andre i stedet.

   Gennem KDAK har DVK fået meddelelse om, at der ved festlighederne omkring Limfjordstunellens indvielse til juni næste år tænkes arrangeret et veteranbil-optog. Det er jo i god tid vi får det at vide og interesserede kan begynde at forberede sig. Vi får nok nærmere oplysninger efterhånden.