Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  24 & 25

  

 

 

 Næstsidste erhvervelse hos Knud Marker i Køge er en Opel cabriolet ca. 1930. (Den aller seneste er en Lancia Aprila pillarless berlina fra midt i trediverne). Der skal mod og sagkund-

 

skab til at gå i gang med denne Opel, men der kan blive en sjov vogn ud af det. Marker er meget interesseret i at høre fra andre medlemmer, som kender modellen. Og i et sæt 18" hjul. For øjeblikket er det ellers en  Austin Seven 1932-model, som Marker har under behandling. Her ses Chassiset lige inden karrosseriet kom på (pt. med 1935 hjul og forkert karburator).
Marker har jo flyttet lidt rundt på Køgeegnen de senere år, men falder nu forhåbentlig til ro: Han har købt et tidligere bilværksted med 60 m2 garageplads.

 

 

 Hos Jørgen Andersen i Lyngby foregår en utroligt perfektionistisk restaurering af en Renault Monasix RY2 1929-30 (den ' første med køleren foran motoren), Jørgen Andersen har og kan betjene svejseanlæg, drejebænk og båndsav, og når en del ikke er til hans fulde tilfredshed fremstiller han en ny. Det gælder alt, fra køleremblem over kardankryds til baglygte. Er der for øvrigt nogen, som kan hjælpe med instruktionsbog

 

 eller anden litteratur — eller med tip om hvordan Jørgen Andersen finder en lignende åben vogn?
Monasix er sekscylindret, men kun på knap 1.5 liter. Det var en model, der gjorde overgangen fra køler bag til foran motoren med. Det karakteristiske forparti blev bevaret, men med gæller foran. Ventilatoren sidder stadig bag på motoren. På et af billederne ser man Renault-mærket på instrumentbrædtet. Der gik et år før Jørgen Andersen opdagede, at det var forskydeligt og at chassisnummeret sad bagved,