Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  17     side  32 & 33

  

 

BILKUFFERT
Jeg har en bilkuffert i pladejern fra 1930 til salg. Den er fuldstændigt restaureret, med forkromede bæltebånd på kanter, sider og låg, til låsetøj, der ligeledes er forkromet, haves 2 nøgler. Der følger beslag til fastgørelse med, hvor alle dele er parkeriserede. Størrelse: 90 cm lang, 45.5 cm bred, 52 cm høj. Pris 875 kroner.

M. Remark,

Fredensvej 60,
2920 Charlottenlund,
ORdrup 2525 (aften).


SØGES: CHEVROLET COUPE 
eller 4-dørs sedan 1929 eller 1930. 
P. E. Hansen,
Torstedalle 25,
Torsted 8700 Horsens,
(05) 62 83 32.


KARBURATOR SØGES 
Stromberg duplex stigstrøms eller lignende til Studebaker President 8-cyl. 1930.
E. F. Jacobsen,

Nordsøværftet, 6950 Ringkøbing,
(07) 32 08 11.


TIL FORD T 1920:

2 org. kølerpropper, og styrebolte. 
I. Bredstrup,
Chas. Hansens Eftf.,
Graven 18-20, 8000 Århus C.
(06) 17 97 35.

PLYMOUTH 1932
6-cyl. 2-dørs sed. Motor god stand, 4 ny
dæk, nyt batteri. Kan afhentes for 600 kr.
Fabrikant R. Nielsen,
Rønnealle 5, 2800 Lyngby,
(01) 87 52 42.

 

stille aften, men en rigtig langtur med passagerer og bagage hvor vognen får lov til at vise hvad den duer til.
   Det var derfor med noget bævende hjerte at vi 30. maj læssede vores Jowett Javelin og begav os på vej mod Göteborg for derfra at sejle til England. Målet var det internationale Jowett Rally, der hvert år afholdes af den engelske Jowett Car Club. Adskillige af DVK's medlemmer er formodentlig tillige medlemmer af en udenlandsk mærkeklub, så det er vel af en vis interesse at erfare, hvorledes man kan blive modtaget ved et sådant arrangement. Rallyet fandt sted i Harrogate i Yorkshire 1. og 2. juni på en stor træomkranset græsplæne midt i byen. Klubben havde ordnet hotelreservationer (billigt set med danske øjne) for samtlige deltagere, og fra byens udkant viste RAC-skilte frem til stedet hvor slaget skulle stå.
   Allerede fredag aften var der samlet en snes deltagere, og det var morsomt at se, hvordan de mennesker man ellers kun kendte fra korrespondance så ud. Vi blev straks optaget i „familien", og der blev snakket Jowett, improviseret filmforestilling og drukket øl til ud på de små timer. Næste morgen afslørede et blik fra hotellets vinduer udover græsset strålende sol, et stort telt og Jowett'er af mange arter på vej . i en stadig strøm ind på græsset. I hotellets gård gik snakken, mens der blev pudset, renset karburatorer, sammenlignet og et skinnende Jupiter sportsvogns-chassis (rørramme) kørte ud fra en garage. Op ad formiddagen var der samlet ca. 100 vogne og dommerne gik i gang med bedømmelsen. En vanskelig opgave. For som Jowett fabrikkernes tidligere direktør, George Green, udtalte, han ville ønske at alle de biler, der havde forladt fabrikken havde været i samme stand som

 

nogle af de vogne han så her. I teltet var der udstillet bøger, gamle brochurer, fotografier og et par gennemskårne motorer, og der blev solgt mærker, emblemer og håndbøger fremstillet af klubben. Som udlændinge — et par stykker fra Eire talte ikke rigtigt — blev vi umådeligt feterede. Blandt andet på den tiltalende måde at vi fik foræret adskillige reservedele og tilbudt flere end vi kunne slæbe hjem. Også invitationer til at besøge og bo hos folk var talrige. Vi benyttede nogle stykker af dem i de følgende knap fjorten dage. Lørdag aften var der middag og dans og søndag afholdtes der forskellige manøvre-prøver.
   Vores visitter hos diverse klubmedlemmer var både meget hyggelige og meget givtige. Et sted en ny kofanger, et nyt bagsæde og en ny benzinpumpe, et andet sted et nyt kølergitter. — Bilen havde fløjtet et par tusinde kilometer rundt i England og Skotland da gearkassen nægtede at gå i bak. Et forkert monteret sidedæksel på gearkassen havde ladet al olien sive ud og bakgearhjulets bøsning var brændt fast på akslen og hjulet derefter skubbet af bøsningen. Næste aften mødte seks klubmedlemmer op, og ved midnatstid var alt klaret, og der var til overflod sat et nyt styrehus i. Det kostede nogle få kroner til ny gearkasseolie. — Vi var nu blevet en dag forsinket og måtte køre de 475 km fra Edinburgh til Immingham, hvorfra båden gik, i et stræk. Det gik strygende. I det hele taget blev vi gladere og gladere for vores Javelin. Stabil, komfortabel, præcis i alle reaktioner, god marchhastighed (90-100 km/t i timevis) og accelleration og lille benzinforbrug (11 km/l). Og samtidig har den bragt os en hoben nye og gode venner og bekendte. Gak hen og gør ligeså! 
                                               Niels Jonassen.

 

ROLLS-ROYCE 1929 
Phantom I. I meget fin stand.
 
Billet mrk. RR 1929.

 FORD T 1924 3-dørs sedan 
FORD T 1927 2-dørs sedan
ESSER SUPER 1929 4-dørs sedan

sælges eller byttes med 2-pers. Ford A.

Orla Jeppesen,

Vester Snabe pr. Hove,
7671 Klinkby,
tel. om middagen (07) 83 60 88.


FRANKLIN 1931

luftkølet, topventilet, 6-cyl. 110 hk. 4.500 ccm, 4-dørs 5-pers. sedan med svinelæders indtræk. 1.790 kg. Kilometerstand 53.000. 15.000 kr. ofret efter påkørsel i 1965. Tilbud under 14.000 dkr. ingen interesse. Foto på forlangende.
Ola Mæhlum,

Fagertunvn. 4, Bestun, 
Oslo 2, Norge.


STUDEBAKER 1928 
Commander 4-dørs sed. kørt ca. 75.000 km, 
2 ejere.

Dyveke Reumert,

Godthåbsvej 107,
2000 Kbhvn. F, (01) 34 06 56.


FORD A 1931 TOWN SEDAN 
4-dørs med 2 reservehjul i skærmkasserne, tågelygte og spotlight, org. indtræk, kørt 207.000 km af 2 ejere, synet 2412 1966, sælges for højeste bud.
Programmør Poul Elmelund,
 
5771 Stenstrup,
(09) 21 53 53,
eft. 16: (09) 261162.