Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  10 & 11

  

 

der altid er fremkommet, blandt andet p. g. a. svigtende smøring og vandindtrængning mellem bladene. Skal det være rigtig godt kan man yderligere polere hele bladet.
   Dragebåndene, der som bekendt sørger for fjedrenes sideværts stivhed, må heller ikke være slidte, da fjederbladene så ikke bliver tilstrækkeligt godt styrede. Slidte dragebånd bør ikke repareres, men udskiftes med nye, der kan fremstilles af almindeligt varmvalset båndjern. Løse nagler i fastgøringen af dragebåndene bores ud og erstattes med nye. (Det er meget vanskeligt for ikke at sige umuligt at fastgøre løse nagler effektivt).
   Det næste man bør kontrollere er pasningen af lasker og laskebolte på fjedrene. Slidte bøsninger i fjederøjerne bør udskiftes. I de fleste tilfælde er de af en meget simpel form, hvorfor de let og derfor forholdsvis billigt kan fremstilles på en drejebænk. Materialet til dem bør være en god kvalitet lejebronze. Laskeboltene er sædvanligvis også meget slidte, hvorfor nye må fremstilles eller fremskaffes ad anden vej. Generelt kan siges at bøsninger og bolte bør udskiftes samtidigt. Som materiale til laskebolte kan anbefales at anvende sejghærdet Cr-Ni-stål, der både er meget slidstærkt og korrosionsfast. Pasningen mellem bolt og monteret bøsning bør være sådan, at man med fingrene let kan putte bolten i uden at kunne mærke radielt slør. Det kan betale sig at dreje bøsningen med stram pasning og så rive den op med en rival efter monteringen.
   Anlægsfladerne mellem fjederen og laskerne samt de tilsvarende fastgørelses-punkter på chassisrammen skal også være glatte og plane. Dette opnås ved slibning og filing. Herved fjernes imidlertid materiale således at fjederen får mulighed for

 

bevægelse på tværs af vognen. Derfor må kompenseres ved hjælp af afstandsskiver. Her er det af betydning at anvende så få som muligt, (1 tyk er bedre end mange tynde) og huske at skiverne skal anbringes på samme side af fjederen i fjederophængene. Afstandsskiver kan købes i næsten alle forekommende dimensioner hos maskin forhandlere.
   Ved samling og montering af fjedrene bør disse smøres på alle glideflader med smørelse med stor bæreevne og god vedhængningskraft. Anbefalelsesværdigt er meget svær gearolie blandet med grafitpudder, eller evt. fedt indeholdende molybdændisulfid (Molypan). Det kan endvidere godt betale sig at ofre den ekstraudgift det er at forsyne fjedrene med læderovertræk, der beskytter fortræffeligt mod vejsnavs og vand.
   Det vil ses af det foregående, at det ikke er nogen uoverkommelig opgave man påtager sig ved selv at ordne vognens fjedre. Ved gennemført omhyggelighed og tålmodighed vil fjedrene derfor fungere upåklageligt, med et minimum af tilsyn, mange kilometer fremover.                               
Fl. Sørensen.


Dæk og slanger
   Det engelske firma Vintage Tyre Supplies Ltd., der som bekendt er eneforhandler af Dunlogs gummistørrelser til veteran-og vintagekøretøjer, har fået ny adresse: 5 Fryent Way, London, N. W. 9. Endvidere har VTS overtaget forhandling af det amerikanske mærke Universal Tire Company, der har visse gummidimensioner, som Dunlog ikke laver.

 

Instruktionsbøger
M.M.

Vor ny service med formidling af kopier af instruktionsbøger etc. er kommet lidt langsomt i gang — mærkeligt nok har der kun været nogle få forespørgsler —men til gengæld tilbud om mange forskellige instruktionsbøger. Nu vil vi lade systemet være det, at når redaktionen ikke på anden vis kan skaffe det, der spørges efter, bliver det efterlyst her i bladet. Derimod vil det fylde for meget at bringe en liste over, hvad vi har til rådighed —det er nemmere at interesserede blot spørger.
   Her er da den første søgeliste — hvem kan hjælpe en klubkammerat med udlån til kopiering af instruktionsbog og/eller anden litteratur om følgende modeller:

   Vauxhall VX 3½ liter 1932
   Citroën C. 3  5 HP (Kløverblad)
    Citroën B. 12
   Citroën B. 14
   Renault Monasix RY 2 1929-30 
   Opel 4/20 1928
   Rovin
   Excelsior Super-X
   Erskine

   Annoncer om gamle biler kan også være morsom læsning — mere eller mindre frivilligt. Det er måske for meget at forlange at de damer, der tager imod telefonannoncer på Berlingske Tidende, skal kende forskel på bilmærker og andre biludtryk. En S6 blev averteret til salg en søndag for nogen tid siden. Det skal dog indskydes, at Essex fabrikkerne også selv brugte vittigheden i annoncer i sin tid. Samme søndag var der en Morris master til salg

 

— lad os håbe køberen ikke bliver alt for voldsomt stegt. Et DVK-medlem i København annoncerede i adskillige uger sin vogn til salg i Jyllands Posten. Måske fordi prisen var ret høj efter danske forhold var der ikke aftræk. Til sidst stod annoncen der med denne tilføjelse: Sidste gang denne vogn bliver udbudt til salg. Prisen finder vi ud af.

    Den 8. september lykkedes det at samle 33 repræsentanter for 13 af Sveriges 14 seriøse bilhistoriske klubber til et møde i Södertälje. Indbydere var Automobilhistoriska Klubben og Motorhistoriska Sälskapet i Sverige, og formålet var at tage stilling til ønskeligheden af at danne et rigsforbund, i første række til at forhandle med myndigheder og lignende. Tanken vandt almindelig tilslutning, og der blev nedsat et udvalg.
   Interessen for de gamle køretøjer har et imponerende omfang i Sverige. Man må betænke, at foruden disse samarbejdende 14 klubber findes der endnu én, hvis „klubejer" hævder med 1.600 medlemmer at have endnu større tilslutning end alle de øvrige tilsammen.

   Det hævdes med stor bestemthed, at den luge, der ofte findes på siden af amerikanske topersoners biler fra sidst i tyverne (som på Jacobsens Studebaker Commander i sidste nr. af bladet) fører ind til et rum, der er beregnet til golfkøller.