|
der altid er fremkommet, blandt andet p. g. a. svigtende
smøring og vandindtrængning mellem bladene. Skal det være rigtig godt kan man yderligere polere
hele bladet.
Dragebåndene, der som bekendt sørger for fjedrenes sideværts stivhed, må heller ikke
være slidte, da fjederbladene så ikke bliver tilstrækkeligt godt styrede. Slidte dragebånd bør
ikke repareres, men udskiftes med nye, der kan fremstilles af almindeligt varmvalset båndjern. Løse
nagler i fastgøringen af dragebåndene bores ud og erstattes med nye. (Det er meget vanskeligt for
ikke at sige umuligt at fastgøre løse nagler effektivt).
Det næste man bør kontrollere er pasningen af lasker og laskebolte på fjedrene. Slidte
bøsninger i fjederøjerne bør udskiftes. I de fleste tilfælde er de af en meget simpel form,
hvorfor de let og derfor forholdsvis billigt kan fremstilles på en drejebænk. Materialet til dem
bør være en god kvalitet lejebronze. Laskeboltene er sædvanligvis også meget slidte, hvorfor nye
må fremstilles eller fremskaffes ad anden vej. Generelt kan siges at bøsninger og bolte bør
udskiftes samtidigt. Som materiale til laskebolte kan anbefales at anvende sejghærdet Cr-Ni-stål,
der både er meget slidstærkt og korrosionsfast. Pasningen mellem bolt og monteret bøsning bør
være sådan, at man med fingrene let kan putte bolten i uden at kunne mærke radielt slør. Det kan
betale sig at dreje bøsningen med stram pasning og så rive den op med en rival efter monteringen.
Anlægsfladerne mellem fjederen og laskerne samt de tilsvarende fastgørelses-punkter på
chassisrammen skal også være glatte og plane. Dette opnås ved slibning og filing. Herved fjernes
imidlertid materiale således at fjederen får mulighed for
|
|
bevægelse på tværs af vognen. Derfor må kompenseres ved hjælp
af afstandsskiver. Her er det af betydning at anvende så få som muligt, (1 tyk er
bedre end mange tynde) og huske at skiverne skal anbringes på samme side af fjederen i
fjederophængene. Afstandsskiver kan købes i næsten alle forekommende dimensioner hos maskin
forhandlere.
Ved samling og montering af fjedrene bør disse smøres på alle glideflader med
smørelse med stor bæreevne og god vedhængningskraft. Anbefalelsesværdigt er meget svær gearolie
blandet med grafitpudder, eller evt. fedt indeholdende molybdændisulfid (Molypan). Det kan endvidere
godt betale sig at ofre den ekstraudgift det er at forsyne fjedrene med læderovertræk, der beskytter
fortræffeligt mod vejsnavs og vand.
Det vil ses af det foregående, at det ikke er nogen uoverkommelig opgave man påtager
sig ved selv at ordne vognens fjedre. Ved gennemført omhyggelighed og tålmodighed vil fjedrene
derfor fungere upåklageligt, med et minimum af tilsyn, mange kilometer
fremover.
Fl. Sørensen.
Dæk og slanger
Det engelske firma Vintage Tyre Supplies Ltd., der som bekendt er
eneforhandler af Dunlogs gummistørrelser til veteran-og vintagekøretøjer, har fået ny adresse: 5
Fryent Way, London, N. W. 9. Endvidere har VTS overtaget forhandling af det amerikanske mærke
Universal Tire Company, der har visse gummidimensioner, som Dunlog ikke laver. |
|
|
Instruktionsbøger
M.M.
Vor ny service med formidling af kopier af instruktionsbøger etc. er kommet lidt langsomt i gang —
mærkeligt nok har der kun været nogle få forespørgsler —men til gengæld tilbud om
mange forskellige instruktionsbøger. Nu vil vi lade systemet være det, at når redaktionen
ikke på anden vis kan skaffe det, der spørges efter, bliver det efterlyst her i bladet. Derimod vil
det fylde for meget at bringe en liste over, hvad vi har til rådighed —det er nemmere at
interesserede blot spørger.
Her er da den første søgeliste — hvem kan hjælpe en klubkammerat med udlån
til kopiering af instruktionsbog og/eller anden litteratur om følgende modeller:
Vauxhall VX 3½ liter 1932
Citroën C. 3 5 HP (Kløverblad)
Citroën B. 12
Citroën B. 14
Renault Monasix RY 2 1929-30
Opel 4/20 1928
Rovin
Excelsior Super-X
Erskine
Annoncer om gamle biler kan også være morsom læsning
— mere eller mindre frivilligt. Det er måske for meget at forlange at de damer, der tager imod
telefonannoncer på Berlingske Tidende, skal kende forskel på bilmærker og andre biludtryk. En S6
blev averteret til salg en søndag for nogen tid siden. Det skal dog indskydes, at Essex fabrikkerne
også selv brugte vittigheden i annoncer i sin tid. Samme søndag var der en Morris master til salg
|
|
— lad os håbe køberen ikke bliver alt for voldsomt stegt. Et
DVK-medlem i København annoncerede i adskillige uger sin vogn til salg i Jyllands Posten. Måske
fordi prisen var ret høj efter danske forhold var der ikke aftræk. Til sidst stod annoncen der med
denne tilføjelse: Sidste gang denne vogn bliver udbudt til salg. Prisen finder vi ud af.
Den 8. september lykkedes det at samle 33
repræsentanter for 13 af Sveriges 14 seriøse bilhistoriske klubber til et møde i Södertälje.
Indbydere var Automobilhistoriska Klubben og Motorhistoriska Sälskapet i Sverige, og formålet var at
tage stilling til ønskeligheden af at danne et rigsforbund, i første række til at forhandle med
myndigheder og lignende. Tanken vandt almindelig tilslutning, og der blev nedsat et udvalg.
Interessen for de gamle køretøjer har et imponerende omfang i Sverige. Man må
betænke, at foruden disse samarbejdende 14 klubber findes der endnu én, hvis „klubejer"
hævder med 1.600 medlemmer at have endnu større tilslutning end alle de øvrige tilsammen.
Det hævdes med stor bestemthed, at den luge, der ofte
findes på siden af amerikanske topersoners biler fra sidst i tyverne (som på Jacobsens Studebaker
Commander i sidste nr. af bladet) fører ind til et rum, der er beregnet til golfkøller.
|
| |