De forste Wanderer motorcykler blev bygget 1902. De havde en
1-cylindret sidestillet motor pa 2½ HK muligvis af fabrikat Fafnir. Benzintankens over- og underside
var parallelle.
I 1907, sikkert ogsa for, havde Wanderer den berømte flade, trekantede benzintank med
navnet Wanderer i skriveskrift. I højre side af tanken var der en stor udskæring for karburatoren og
cylindertoppen, som ragede op på siden af tanken, hvor karburatorhandtagene sad. Motorerne var
1-cylindrede på 2½ HK, mærket W. F. W. på kranken, hvilket stod for Wanderer Fahrrad Werke.
Fra 1907 eller før kunne fjedrende forgaffel og en særlig sadelaffjedring med en skruefjeder |
|
i stelrøret fas som ekstraudstyr. Oliepumpen var placeret i
hojre side, og remtrækket var direkte, hvilket ma have været særdeles ubehageligt, når man skulle
standse maskinen. Fatten var 45 kmt, så længe remmen ikke gled — hvilket den let gjorde i regnvejr
eller hvis den var fedtet af olie.
Der var imidlertid en god maskine sammenlignet med datidens andre motorcykler. I
Sjællandsløbet 1907 kørte A. Gylsdorff med sin Wanderer til 16 points på linje med Peugeot. Flere
andre Wanderer mc deltog. I ,Fyen Rundt" 1907 blev Valdemar Petersen, Odense, nr. 2 ud af 46 med
sin Wanderer.
I 1908 introducerer Wanderer den lille |