Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  16 & 17

  

 

 

Den forste type Wanderer mororcykel, gengivet efter Lystrups annoncer i april 1903.

Wanderer mc

De forste Wanderer motorcykler blev bygget 1902. De havde en 1-cylindret sidestillet motor pa 2½ HK muligvis af fabrikat Fafnir. Benzintankens over- og underside var parallelle.
   I 1907, sikkert ogsa for, havde Wanderer den berømte flade, trekantede benzintank med navnet Wanderer i skriveskrift. I højre side af tanken var der en stor udskæring for karburatoren og cylindertoppen, som ragede op på siden af tanken, hvor karburatorhandtagene sad. Motorerne var 1-cylindrede på 2½ HK, mærket W. F. W. på kranken, hvilket stod for Wanderer Fahrrad Werke. Fra 1907 eller før kunne fjedrende forgaffel og en særlig sadelaffjedring med en skruefjeder

 

 i stelrøret fas som ekstraudstyr. Oliepumpen var placeret i hojre side, og remtrækket var direkte, hvilket ma have været særdeles ubehageligt, når man skulle standse maskinen. Fatten var 45 kmt, så længe remmen ikke gled — hvilket den let gjorde i regnvejr eller hvis den var fedtet af olie.
   Der var imidlertid en god maskine sammenlignet med datidens andre motorcykler. I Sjællandsløbet 1907 kørte A. Gylsdorff med sin Wanderer til 16 points på linje med Peugeot. Flere andre Wanderer mc deltog. I ,Fyen Rundt" 1907 blev Valdemar Petersen, Odense, nr. 2 ud af 46 med sin Wanderer.
   I 1908 introducerer Wanderer den lille