Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  18 & 19

  

 

Børge Kås Wanderer 3 HK 1910:  fjedrende for- og baggaffel remstrammer, oliepumpe på højre side.Cyklen  står urestaureret, komplet og i original lak.. køreklar. Stel nr. 12054, motor nr. 4329.

1½ HK model (60 X 70 mm — 198 ccm) med ,den mekaniske remstrammer" med et lille håndsving anbragt pa venstre side af benzintanken. Remstrammeren kom senere ogsa på 2½  og 3HK modellerne. I 1908 blev Hersleb Christiansen nr. 1 i klassen under 2 HK med sin 1½ HK Wanderer i Dansk Motor Unions Jyllandsløb.
   1 1909 kataloget fra Hans Lystrup i Slagelse, der i mange år var hovedrepræsentant for Wanderer i Danmark, fandtes kun disse to modeller: 1½ og 2½  HK, begge 1-cylindret. 1½HK havde remstrammer, lille remskive på baghjulet og oliepumpen i venstre side. 2½ HK havde endnu ingen remstrammer, stor remskive på baghjulet og oliepumpen i højre side. Begge modeller havde fladt styr. Ingen af

 

disse to havde anden bremse end handbremsen — og navnet Wanderer stod med skriveskrift pa tanken. I 1909 har 1½HK faet helt ændret stelform, som severe overtages ogsa af 2½ HK og 3HK modellerne.
   I ,Sjælland Rundt" i august 1909 startede 16 deltagere på mc i øsende regn. Kun ni gennemførte løbet, og af de ni kørte de fem pointfrit — de kørte selvfølgelig alle Wanderer. Den københavnske Wanderer-forhandler Hersleb Christiansen vandt.
   I 1910 introduceredes den første 2-cylindrede, den var pa 3 HK (60 X 70 mm —396 ccm) og samme år blev baghjulet affjedret. Den berømte motorsportsmand Carl Hølzer havde sadan en 3 HK, som han tog mange pra:mier pa. Den havde

 

 

   Tre stk 1½ HK Wanderer: Øverst Teknisk Museums, stel nr. 210000. motor nr. 7151. På udstødningsrøret spjæld til fri udblæsning (træk mangler), Sadlen er næppe original, og tanken er mærkelig, fordi den ikke går helt frem i stelvinklen. Det store W er også mystisk, det blev ellers først brugt af Wanderer sidst i

tyverne. I midten Ry Andersens. Motor nr. 9608. Her kan man se håndtag og træk ned til udblæsningsspjældet. lige over for håndsvinget til remstrammeren. Nederst Ole Hein Christensens af den senere type med knæk på øverste stelrør (1913?). Forskærmen sidder bagvendt. Motor nr. 13737, stel nr. 2471... (to sidste cifre kan ikke tydes).