Lystrup og den københavnske hovedforhandler Hersleb Christiansen
hver sin stand. Lystrup udstiller både de gamle og de ny modeller: 1½, 2, 3, 3 1/4 og 4 HK.
Det 1. Kammeratskabsløb i 1914 blev en stor sejr for Wanderer, idet L og 2.
præmieholdet kørte Wanderer. Der kørtes i hold på tre, med en bil og to mc. Det første hold
bestod af Caspersen, Valdemar Christensen og I. P. Hansen, det andet, ,grossererholdet" af de tre
grosserere Hersleb Christiansen, E. Pedersen og F. Frederiksen.
Også Skagensløbet 1914 blev en smuk sejr for mærket, idet alle seks deltagende
Wanderer mc kørte pointsfrit. I klassen for lette mc deltog 32, med kun 11 uden pointstab.
I det 2. Esbjergløb 1915 tog Wanderer i. præmie i tre af løbets klasser, to mc-klaser
og en for biler. I det tredje Skagensløb deltog flere 4 HK Wanderer, som dette år hjemførte to
vandrepokaler efter tre års kamp.
Kære læser: De kan roligt gå i gang med at restaurere en Wanderer mc, den bliver De
ikke snydt med. Danmarks Tekniske Museum har allerede anskaffet sig en. De kan se modellen der, inden
De bestemmer Dem — og mÃ¥ske fÃ¥ arrangeret en prøvetur. Th. Ry
Andersen.
Fodnote: Foruden de afbildede Wanderer motorcykler kendes følgende
her i landet: Erik Nielsen i Karleby har en 3 HK (1912?) med motornummer 10587 (udstillet på
Egeskov). Evald Henneberg i Viborg har en 3 HK med stelnummer 244155 og motornummer 12586. Ejler
Knudsen i Ã…rhus har en 3 HK motor nummer 9321 og et noget senere stel. Chr. Wenderby i Randers har en
3 HK, og Viggo Thomadsen i Randers har vist nok |
|
også en Wanderer mc. M. Klarskov Jensen i Roskilde har en 2½ HK og
en 4 HK, motornumrene er 17160 og 14996. Kørelærer Stjernelvist i København har en 1½ HK med
stelnummer 249144 og motornummer 13881 (1913-14?). Og Kaj Bach i Frederiksværk har en Wanderer mc fra
først i tyverne.
Tilsyneladende er stelnummeret fortløbende uden hensyn til model, og som rettesnor kan
det nævnes, at ifølge et par besvarelser i MOTOR's tekniske brevkasse er stel nr. 210085 årgang
1912 og stel nr. 267330 årgang
1915.
or
E.L.G.
Mange har sikkert undret sig over de tre store bogstaver E. L. G.,
der stÃ¥r pÃ¥ Teknisk Museums Motosacôche motorcykel, der vides at være helt original og uberørt
siden den første ejer erhvervede den. Forklaringen faldt OR tilfældigt over, da han ledte efter
illustrationer til Wandererartiklen. Importøren hed Carl Johan Janssen (og kaldte sig Danmarks
første motorcyklist). Han handlede med E. L. G. cykelfittings og havde den fikse ide, at alt hvad han
solgte derfor skulle hedde E. L. G.; følgeligt malede han disse bogstaver på både motorcykler og
biler. Fx. forhandlede han også flere amerikanske småbiler, således Waltham Orient Buskboard, der
udgik fra Janssens forretning under navnet E. L. G. Mobil. Der er ingen tvivl om, at der har stået E.
L. G. på Motosac6chen fra den var ny, og så skal det naturligvis blive stående. På et tidspunkt
begyndte grosserer Chr. Gottschalk også at forhandle mærket, og det sloges han og Janssen meget om. |