Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  28 & 29

  

 

The new chassis will appeal to the enthusiast as ,nice enough to go into a showcase".
   Med disse fine ord omtalte det engelske „THE AUTOCAR" den 5. august 1932 M.G.- fabrikkernes ny-introducerede 80 m. p. h. M.G. -Midget model J2.
   I udstillingslokalerne hos University Motors, Ltd. Picadilly, London, som var M. G.-forhandler, blev en serie af M, G. modellerne præsenteret for det internationale publikum.
   Ud over M. G. Midget model J2, som kostede £199 og 10s, fandtes der en åben fire-personers sportsvogn — model J1

 

til £220 og en lukket model — en M. G. salonette, som kunne købes for £255. Også repræsenteret var den tidligere 2-personers M. G. Super Sports, som nu havde fået betegnelse M. G. Midget J3. Denne model J3 var blevet forsynet med en powerplus kompressor — model Nr. 6A — som arbejdede med 6-8 Ibs. tryk.
   Racermodellen M. G. Midget J4 kunne man i efteråret 1932 bestille til levering i 1933.
   Prisen for J3 og J4 varierede meget —afhængig af tilbehør og specielt udstyr, som blev leveret efter ønske. Det kan nævnes, at J4 som racermodel var blevet

 

forsynet med en vandpumpe. mens andre typer måtte nøjes med den mere almindelige thermo-siphon køling.
   I 1932 sluttede produktionen af M. G. model „M" Midget, som var starter i 1929.
   Fra 1931 til 1932 kom så den 6-cylindrede model "F" MAGNA (1,271 ccm) sammen med den 4-cylindrede model ..D-Midget.
   Den tekniske betegnelse for ..D-- Midget er 8/33 M. G. Midget LONG CHASSIS. Som det fremgår af den tekniske betegnelse 8/33 er der tale om en M-model i modificeret og lidt større udgave.
   Denne „D" Midget havde  27 b. h. p. ved 4.500 r. p. m. Det maximale omdrejningstal var 5.800 r. p. m.
   1 1932 startede produktionen af modellerne J1" og ..J2". Bilerne var kun forskellig i karrosserierne, motoren var den samme. Det var en 4 cyl o.h.c.,. (57 mm X 83 mm. 847 ccm).

 

To S. U. karburatorer og en 4-trins gearkasse sørgede for, at bilen havde en tophastighed på omkring 60 m. p. h.
   At motorens volumen ikke var blevet forøget kan forklares med det engelske beskatningssystem fra denne tid. Med 847 ccm kunne man nøjes med at betale £8 om året.
   Topstykket i J2 modellen var nøjagtig det samme som man havde brugt i den fantastiske M. G. Montlhéry, jeg omtalte i sidste nummer af vort tidsskrift. Dette muliggjorde, at man for første gang kunne bruge 14 mm tændrør i stedet for de mere almindelige 18 mm tændrør.
   Det kan nævnes, at de første M. G. Midget modeller J2 havde cycle-type skærmene, mens de senere modeller havde fået ,swept wings".
   Fra 1932 til 1934 er der blevet bygget ca. 2.500 J1" og J2" modeller og ca. 30 af kompressor-typerne „J3" og J4".
                                                         Falko