Bilhistorisk Tidsskrift    1968 nr.  18     side  32 & 33

  

 

CHEVROLET 1931
4-dørs sedan, original og velholdt, med stengitter.

Holger Buch,

Gyldenlundsvej 7, 2920 Charlottenlund, ORdrup 7609.


FIAT 501 1923

1-dørs touring, i fin stand overalt, ny kaleche. Udstillet på Trafik-Historisk Museum, Helsinge.

F. C. Smith,

Roland, 3480 Fredensborg,
(03) 28 17 70.


CHEVROLET 1930 COUPE

(se billedet i sidste nr. af bladet). God stand.

Hanne Blunk,

Almindingen 72, 2860 Søborg, 
SØborg 4087.

3 BILBLOMSTERGLAS
meget tidstypiske, spidse med indslebne stjerner. 25 kr. pr. stk.

From,

GOthåb 6190.


DODGE BROTHERS
32
2-pers. cabriolet, Buick 33, Plynlouth 32, 
til salg.
(09) 39 11 85 mellem 12 og 13.


TIL MORRIS MINOR 1932 
søges org. motor og gearkasse,
Bent Krarup,

Brinken lo, 9800 Hjørring, 
tel. 2215.

 

Reglerne er dog stort set de samme, bortset fra, at det, når en forsikring dækker og ordner skaden, er forsikringsselskabet, der i realiteten træffer afgørelse om køretøjets afgiftsfritagelse uden toldvæsenets medvirken, medens det i de to sidstnævnte tilfælde er toldvæsenet.
   Reglerne i bekendtgørelsen omfatter alle tilfælde, hvor udgifterne til skadens udbedring opgøres til mere end 50 % af det Pågældende køretøjs handelsværdi umid- delbart før skadestidspunktet. Her må afgiftsfri reparation kun foretages under forsikringsselskabets kontrol og direktiver. Betaler forsikringsselskabet blot en kontanterstatning — og det gælder selv om reparationsomkostningerne er mindre end 50 '/e af handelsværdien — træffes afgørelsen om afgiftsfri genopbygning (reparation) af toldvæsenet, hvortil man selv skal henvende sig, ligesom køretøjet straks skal afmeldes i motorregistret; samme regler gælder hvor reparationen sker for egen regning, men også her kommer forsikringsselskabet ind i billedet, idet ejeren skal henvende sig til sit ansvarsforsikringsselskab og få udfærdiget en skadesopgørelse for at opnå afgiftsfritagelse og når køretøjet er genopbygget henvende sig til toldkamret. Det drejer sig formentlig ikke om smårep., men om skader af en størrelse, hvor det vil kunne siges, at køretøjet har skiftet identitet.
   Overtrædelse af bekendtgørelsen straffes med bøder, men straffen kan i grove tilfælde stige med fængsel i indtil 2 år. (Det må formentlig påregnes, at adskillige af klubbens medlemmer snart vil sidde bag lås og slå på vand og brød).
   Mod bekendtgørelsen kan der rettes et utal af indvendinger såvel af praktisk som juridisk art.
   Først og fremmest forudsætter bekendtgørelsen, at bilerne skal have en handelsværdi. Hvilken handelsværdi har vores veteranbiler eller de ældste efterkrigstids-biler - vist en meget ringe værdi. Efter bekendtgørelsens bogstav vil selv den mindste skade altså medføre at bilen skal ophugges.
   De nævnte regler kan bl. a. føre til, at veteranbilejeren ved et færdselsuheld må bede skadevolderen om at ,stikke af" hur-

 

tigst muligt, for at undgå forsikringsselskabers og toldvæsenets indblanding. og således redde veteranen fra ophugning ved ud af egen lomme at betale den skade. som modparten har forvoldt.
   Bekendtgørelsens bestemmelser om ophugning nærmer sig formentlig det grundlovsstridige.
   Endelig er alt for meget henlagt til et tilfældigt forsikringsselskabs taksator. Bemærk. at det meget vel kan blive modpartens ansvarsforsikringsselskab. der kommer til at bestemme veteranens skæbne.
   Der er også det besynderlige forhold. at en bil, der har en værdi af knap 5.000 kr., kan belastes med en større reparationsudgift end en bil, der har en værdi af lidt over 5.000 kr.. uden at den skal ophugges.
   MOMS skal medregnes i reparations- omkostningerne.
   Hvad det juridiske angår. er bekendtgørelsen givet med hjemmel i §28- stk. 1. i lov om omsætningsafgift af motorkøretøjer  m. v., nr. 184 af 6. juli 1957. Denne paragraf indrømmer finansministeren ret til i særlige tilfælde at fritage for afgift. Hvordan kan man knytte straffebestemmelser til en afgiftsfritagelsesbestemmelse?
   Der skal næppe megen fantasi til at forestille sig de konsekvenser bekendtgørelsen ved en snæver fortolkning af reglerne vil få for medlemmerne i DVK.  Jeg vil anbefale, at man retter en skriftlig henvendelse til det af Finansministeriet for spørgsmål herom oprettede nævn. når et medlem får en sag.
   Jeg har talt med finansministeriet, der udtalte (fru Bådum) at der principielt ikke var mulighed for at undgå ophugning, men at en ansøgning jo godt kunne sendes til nævnet.
   Hvordan kan finansminister Poul Møller dog lægge navn til sådanne bestemmelser?
   Bekendtgørelsen kan købes hos boghandleren for 1 kr.     Jørgen Harup.

   Bestyrelsen er opmærksom på problemet og vil søge det nærmere undersøgt i finansministeriet.                           HBJ

 

FORD A 1930
Tudor Sedan i tin stand. Nylakeret i gult og sort og med fint gummi. En hovedrepareret motor, som kun har virket meget kort tid i en motorsprøjte er ilagt i maj i år.

Carsten Lundberg,
 
Lyngbygårdsvej 77, 1. th.,
2800 Lyngby, (01) 87 06 21.


CADILLAC V-12

1930 limousine, Højer karrosseri.


FORD V-8

1939 convertible sedan (4-dørs cabriolet).

HORCH 830
1936 4-dørs Glåser cabriolet.
HEllerup 536.


BILKUFFERT

af metal 92 cm bred, 55½ høj og 54 dyb,
 med svaj, passende til bil indtil 1932. Formentlig danskbygget. Gratis.

B. Mackeprang,

klubbens adresse.


DKW 1937 og 39

På grund af pladsmangel er min samling af DKW'er til salg for nogle få hundrede kroner: En todørs sedan 1937 og en sjælden Glåser cabriolet 1939, plus en mængde reservedele. Sælges samlet eller delt.

Erik Jeppesen,

Røde Mellemvej 152 A25,
2300 Kbh. S.


RESERVEDELE
TIL BMW
til typerne 315, 319, 320, 326 og 327 både karrosseri- og mekaniske dele, til 501 kun karrosseridele.

Ib Jensen,

Ishøj Bygade 122,
2630 Tåstrup,