Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  19     side  26 & 27

  

 

nævnes. En mand var forfulgt af en løve i ørkenen, og da han ikke kunne løbe mere, knælede han ned og bad for sit liv. Han kom til at se på løven, der også knælede og bad, og spurgte løven, hvad den bad for. „Bordbøn" svarede løven. En beruset mand kom ind på en beværtning, hvor der sad en mand med en hund. „Hvad er det for en gris, du sidder med?" spurgte den berusede. „Det er ikke nogen gris, det er en hund," svarede manden. „Det var ikke dig, men hunden, jeg spurgte," sagde den berusede.
   Salen blev ryddet, og vore nyerhvervede venner kappedes om at presse sjusglas i hænderne på os, indtil kapelmesteren kom ind og klappede i hænderne og erklærede ballet for åbnet. Derefter gik dansen livligt, men selvom jeg nærmer mig de 50, mener jeg at kunne karakterisere musikken, som den man lytter til, når man åbner for radioens udsendelser „de unge på 40" eller „da far og mor var unge". Også skotske folkedanse indgik i programmet. Hurtigt samlede herrerne sig dog i små grupper og talte om deres biler, og konerne følte sig lidt forladt, og det var mit indtryk, at mange af dem var godt trætte af deres mænd og disses bilsnak. Watson meddelte, at han samme dag i London havde fået stjålet en Rolls-Royce. Symmons spurgte, hvad det var for en, og da Watson sagde, at den var helt ny, sagde Symmons „åh, skidt — jeg troede det var en af de gamle." Kl. 0.30 sluttede ballet.
   Min kone og jeg tilbragte en uge i London med spøg og skæmt. Af interesse for medlemmer kan nævnes, at vi besøgte Phil i Birmingham. Han er som bekendt bedemand, og både han og datteren balsamerer ligene, hvis familien ønsker det. På vejen erfarede vi, at balsameringen foregår i hans hjem, hvor vi 

 

skulle være gæster, og da vi gav udtryk for nogen ængstelse, blev vi forsikret om, at alle ligene var fjernet i anledning af vor ankomst. Vi beså hans samling af RollsRoyce og Bentley, hvoraf kun én er fra efter krigen, og blev hentet og bragt i henholdsvis en Silver Wraith og en Phantom III. Han disponerer, så vidt jeg kunne tælle, over 9 R-R.
   Endvidere besøgte vi Jack Compton & Co. i London i 2 anledninger. For det første havde jeg en liste med over reservedele, jeg skulle prøve at få til Ib Wiboe Hansens 3½ liter Bentley 1935. Det lykmen da de skulle hentes forskellige steder, kunne jeg ikke havde dem med hjem. Den Bentley, som forventes færdig i sommeren 1970, kan klubben vente sig meget af. Endvidere skulle jeg for vort nye medlem, Karl M. Moes, inspicere hans Phantom II fra 1932, som samles af Jack Compton. Bilen var erhvervet af Kaj Øelund, der skilte den fuldstændig ad og fik restaureret visse dele inden sin død. Enken solgte den til Kjeld Schouboe, der på grund af huskøb og andet pjat ikke fik gjort noget ved den, men solgte den til Moes, der efter anbefaling fra R-R fabrikkerne sendte stumperne til Compton. Compton forklarede, at han havde samlet mange R-R'er, men aldrig en, der var så adskilt som denne, og at delene, der var rodet sammen, kun undtagelsesvis var mærket, og hvis de var det, på dansk. Han mente dog, at slutresultatet, som han ventede færdigt i løbet af et halvt års tid, ville blive aldeles glimrende, så også her kan vi med spænding imødese en smuk medlemsvogn.
   Højdepunktet af turen var for mit vedkommende et besøg på Stanley E. Sear's private samling, 3 kvarter med toget syd for London. Vi blev modtaget af hans

 

chauffør, som har været hos ham i 38 år, som viste os rundt og åbnede alle motorhjelme og forklarede, og vi havde indtryk af, at han var helt opmuntret af besøget og erfarede af gæstebogen, at der ingen havde været siden november 1968. Samlingen rummer nogle og tyve biler fra 1901-1939, fortrinsvis R-R'er, en Mercedes Benz fra 1904, 2 R-R'er fra 1905, en fra 1911, en fra 1914 o.s.v. Bilerne opbevares i en 3-længes, muret garage, med termostat og hygrometer, således at temperaturen og fugtighedsgraden er konstant. Ikke et støvgran eller en olieplet skæmmer nogen af bilerne, ikke en skramme i lakken, alle står i fuldstændig perfekt stand og køreklare. Chaufføren drejer motoren en omgang hver 14. dag, og ca. hver 3. måned får hver en oliesnaps ind gennem tændrørshullerne. Den mest berømte er en 6-cylindret 30 HP R-R fra 1905, af hvilken der er fremstillet 37 eksemplarer, hvoraf man kun kender det ene, han har, som blev fundet på en tomatfarm i Austraken i stumper. En anden er en Phantom I fra 1927, som den amerikanske direktør for Woolworth i London forærede sin kone. Coupéen er indvendig udstyret som en karet fra Ludvig den 16.s tid. Sæderne er betrukket med Aubusson broderi, loftet er malet af en fransk maler med lyserødt og guld, lamperne bæres af bronzeengle o.s.v.
   Ethvert medlem, som kommer til England bør ikke snyde sig for den enestående oplevelse, det er at se samlingen, og såfremt det måtte blive aktuelt for nogen, kan de pågældende sætte sig i forbindelse med mig, så skal jeg give nærmere oplysninger om, hvordan man finder frem til samlingen. Min adresse er Drosselvej 35, 2000 København F.
                                  Ebbe Suenson.

 

Afgiftsskala
Da jeg har bemærket, at der såvel ved vore klubaftener som andre steder, hvor medlemmerne samles om vor hobby synes at herske nogen uvidenhed om, hvad vægtafgiften for tiden vil andrage for medlemmernes relativt tunge vogne — jeg har selv hørt helt svimlende beløb nævnt —mener jeg, det er på sin plads, nu da foråret står for døren, at få de nøjagtige tal angivet her i bladet.
   Og de er:
     For motorcykler med egenvægt
       indtil 600 kg 60 kr. pr. år
     For biler med egenvægt
     indtil 600 kg 90 kr. pr. 1/2år
     For biler med egenvægt
     601— 800 kg 110 kr. pr. 1/2år
      For biler med egenvægt
     801-1100 kg 150 kr. pr. 1/2år 
      For biler med egenvægt 
      1101-1300 kg 200 kr. pr. 1/2år
     For biler med egenvægt
      1301-1500 kg 260 kr. pr. 1/2år
     For biler med egenvægt
      1501-2000 kg 360 kr. pr. 1/2år
     For biler med egenvægt
     på over 2000 kg afkræves 10 kr.
       i ½-årligt tillæg for hvert 100 kg.
   En bil med en egenvægt på f. eks. 2400 kg vil herefter i halvårlig vægtafgift koste 400 kr.
                                                  Jørgen Harup.

Ålholm
Det er så længe siden, jeg har befattet mig med bilhistorisk skriveri på dansk, det er muligvis mindre klogt at gøre det nu, og på trods af afværgende svar på en henvendelse fra redaktionen i sommeren 1968, hvortil også tidsnød måtte beret-