Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  19     side  28 & 29

  

 

SÆLGES:
2 to-tonede kompressorhorn fra trediverne for udv. montage (1 stk. 6, v, 1 stk. 12 v), kompressor sidder mellem trompeterne, å kr. 125, original italiensk Autovox radio for Fiat 500,1600 uden højttaler kr. 150, Harlev Davidson speedometer for tank ca. 1930 kr. 35, VDO speedometer for BMW 700 kr. 25, Nardi trærat, som nyt, for Fiat 1300/1500 B-C, nypris 475, kr. 200.

M. Holck,
TRia 3856 bedst ca. kl. 18.
SCOTT FLYING SOUIRREL 1927

2-cyl. totakt vandkølet. Oplysninger om denne exceptionelle mc ved henvendelse til 
E. Christensen,
Boulevarden 38, 9000 Ålborg,
(08) 13 73 73.

4-PERS. ÅBEN VOGN

fra 30erne i bedste stand købes.

Cai Schat Behrend,

Tibirke Sand 3300 Frederiksværk.

CHRYSLER SIX
1930 4-dørs sedan, original.

Finn Efland,

Banehegnet 29, 2620 Albertslund,
 (01) 64 81 71 eft. 19.
OPEL

1931, 6-cyl. 
 
Anders Matzen,
Jambo Vesterhav, 9493 Saltum,
 (08) 88 21 11/236.

 

rige det begrundede afslag på anmodning om artikler til Bilhistorisk Tidsskrift, og på trods af venlige opfordringer til samme aktivitet fra gamle medlemmer af DVK, hvilke også har fået et „nej tak", griber jeg nu pennen, men dette indlæg må betragtes som en spontanitet, der følgelig hverken hviler på tilskyndelser eller ude fra kommende ønsker. Det bliver en engangsforeteelse, men dersom andre ville være af samme mening som den i det følgende ytrede, skulle dette naturligvis være tilfredsstillende for mig:
   Der er i Danmark efterhånden adskillige samlinger, der uden korrektion fra DVK's og pressens side og derfor nok med rette giver sig selv udseende af at være automobilmuseer. Teknisk Museum har biler, Trafikhistorisk Museum ved Helsinge har biler, automobilmuseet i Gjern ved Hammel, Jylland, har relativt få, men til gengæld særdeles fint restaurerede biler, Egeskov Slot har også biler, men skal vi da drage langt udenlands for at opleve virkelig bilhistorie, thi noget bredt udsnit af fordums køretøjer med motor mener jeg, disse endda tilsammen vanskeligt formår at give.
   Det organ, der vel burde informere ikke alene DVK's medlemmer, men måske også historisk automobilinteresserede i de øvrige nordiske lande, forekommer af en eller anden grund at være tilbageholdende, for hvor i Skandinavien — man kan måske sige Europa — findes et så bredt dækkende, virkeligt automobilmuseum, som det, der ligger ved Ålholm Slot nær Nysted, men alligevel ses yderst sjældent ting derfra i dette blads ellers udmærkede spalter.
   Netop her kan folk med begyndende interesse for ikke alene gamle biler, som sjældent stadig kan ses kørende, men også

 

auto-antikviteter i al deres difference og tit elegance beskue disse; kendere kan i dette enestående udvalg studere enkeltheder eller karakteristica hos et vældigt antal forskellige mærker — alt på et eneste sted.
   Derfor må det undre, at Dansk Veteranbil Klubs blad ikke i højere grad ,anmelder" dette museum eller enkelte af dets unique biler — i sin tid såvel eksklusive som ganske almindelige motordrevne køretøjer.
   I udlandet er denne samling kendt, og da jeg ved, at man i Norge og Sverige —initiativet er taget af Norsk Veteranvogns Klubs stifter, direktør Halvor Haneborg, Oslo — omgås med planer om et samlet besøg i denne efter vore forhold kolossal-kollektion, slutter jeg uden selv at ville være engageret med at give bolden op til tre ting:
1)  Bilhistorisk Tidsskrift kan, når det fattes stof, sikkert få sådant også fra Ålholm. 
2)   hvis et løbsudvalg eksisterer, kunne det endnu nå at få et tilbud ud til medlemmer af DVK, således at disse kunne komme med ved det eventuelle norske og svenske besøg, og 
3)   jeg tror, nogle danske initiativtagere uden større vanskelighed kunne få samlingens indehaver, baron Raben-Levetzau, til at lade de deltagende gamle bilers passagerer og førere komme gratis ind.
                          
Georg Christiansen.

Bilhistorisk Tidsskrift har optaget kontakt med museet for at blive holdt underrettet om nyheder derfra. Vi har desuden forespurgt om DVK-medlemmer har gratis adgang, men da O. Raben-Levetzau var til veteranbil-kongres i USA havde vi ved redaktionens slutning endnu ikke fået svar på dette. (red.).

 

FORD T 1927
2-dørs sedan, og

ESSER SUPER SIX 1929

4-dørs sedan, sælges eller byttes med Ford A coupé eller kaleche. Adskilt Ford T motor og flere løse dele sælges.

0. Snabe Jeppesen,

Vester Snabe,
Hove pr. 7671 Klinkby,
(07) 83 60 88.
TIL MORRIS 8

søges motor, helst årg. 46-50. Motoren skal være i så god stand at hovedreparation er unødvendig.

Jesper Hermann,

Lindegårdsvej 26,
2920 Charlottenlund,
ORdrup 9216 mellem 18 og 19.

EN HEL DEL RESERVEDELE 

til veteranbiler, især til Ford haves.

Viborg Ny Auto-Ophug,

Sv. Thordal Hansen,
Århulvej 32, 8800 Viborg, (06) 62 24 56.

BUICK 1936

L90 7-personers danskbygget touring — se billedet i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 16. Evt. bytte med mindre cabriolet 1928-32.

Sv. Draaby,

Ålekistevej 108A, 2720 Vanløse, (01) 71 39 02.

FIAT EMBLEM KØBES

Det ovale til Fiat 501 søges både i naturlig størrelse og som knaphulsemblem. 

O. Riisager,
Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk, (01) 89 il 48.
 
KALECHESTATIV
muligvis til Ford A roadster 1930-31. Bredde 132, højde 57.

Arne Pedersen,

Helgesvej 11, 3080 Tikøb, 
(03) 23 93 11 om dagen.